Avatar billede ulricho Juniormester
04. oktober 2003 - 23:16 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Genetablering af c_util.usr

Jeg har i øjeblikket problemer med c_util.usr, efter jeg har lavet adskillige tilretninger i XAL 2.7.

Hvordan kan man genskabe indholdet af denne fil? Jeg får fejlkode = 5.
Avatar billede mariaf Juniormester
04. oktober 2003 - 23:19 #1
Fejlkode 5 betyder, at der ikke er adgang til filen. Check om den er skrivebeskyttet eller du har en åben session. Genstart evt computeren, det plejer at hjælpe hvis en session "hænger".
Avatar billede ulricho Juniormester
04. oktober 2003 - 23:23 #2
Det er ærgerligt nok også de 2 muligheder, jeg kunne komme i tanke om, men det er ikke det. Er der andre muligheder?
Avatar billede mariaf Juniormester
04. oktober 2003 - 23:29 #3
Sikkert, men fejlkode 5 er en låst/skrivebeskyttet fil, så hvordan den lirkes op.........der må findes programmer til den slags.
Ellers prøv at slette C_User.sys - den er på 1kb. Og når den er slettet, så sluk (ikke genstart) computeren inden du prøver igen.
Avatar billede ulricho Juniormester
04. oktober 2003 - 23:40 #4
No luck.

Jeg havde samme problem for 2 uger siden. Jeg lavede derfor tilretningerne forfra. Denne fil fra dengang hænger også stadigvæk. Jeg kan ikke se, hvad det er, som skulle hænge filen op?!
Avatar billede dma Nybegynder
05. oktober 2003 - 12:21 #5
Den pågældende kode er en fejlkode som operativsystemet sender, dvs. der er stor sandsynlighed for at problemet ligger i nettet (du skulle vel ikke køre Novell, vel?)

Under Generelt/Tilpasning/Udviklingsmenu/Diverse/C_UTIL ligger der mulighed for forskellige funktioner på div. C_util filer. Prøv evt. at lave en reindex / fix, men jeg tror stadig at nettet i en eller anden form er problemet!
Avatar billede ulricho Juniormester
05. oktober 2003 - 12:29 #6
Der rammer du måske noget interessant. Jo, vi kører Novell. Problemet er jo, at jeg slet ikke kan komme ind i Concorden for at rode med C_util. Skal jeg så starte op med en gammel c_util?

Mener du, at Novell kan ske at 'hænge' i den fil?
Avatar billede dma Nybegynder
05. oktober 2003 - 12:42 #7
Et gæt: Du kører WinXP op mod en Novell 3 server?

Jeg har flere steder oplevet alvorlige problemer. Prøv at kopiere programmet over på den lokale maskine, og så vil du finde ud af, at den kører fint.

Løsning: Opgiv Novell 3.12!!
Avatar billede ulricho Juniormester
05. oktober 2003 - 13:13 #8
Jeg er ikke en haj til det med Novell. Programmet blev købt i 1999 og Windows er '98.

Jeg har lige fundet ud af, at jeg godt kan læse en c_util.usr fra nytår. Det må betyde, at det er den nye c_util.usr, som er defekt. Derfor kommer jeg så tilbage til mit udgangsspørgsmål: Hvordan kan man genskabe indholdet af denne fil?

Jeg prøver at gå ind under Generelt/Tilpasning/Udviklingsmenu/Diverse/C_UTIL for at lege ...
Avatar billede ulricho Juniormester
05. oktober 2003 - 13:21 #9
Jeg har nu prøvet at starte med den gamle c_util.usr. Under Generelt/Tilpasning/Udviklingsmenu/Diverse/C_UTIL kan jeg ikke få lov til at kigge på den nye defekte c_util.usr, som jeg omdøber til et af de accepterede formater. Hvad gør jeg så?
Avatar billede dma Nybegynder
05. oktober 2003 - 13:24 #10
Lav en kopi af XAL gerne på den lokale PC hvor du indlæser den gamle C_UTIL.USR (håber ikke der er lavet rettelser i elementer siden dengang!!) og start programmet

Gå til Generelt/Tilpasning/Udviklingsmen/Multi/Export

Skriv * ud for alle elementer - undtagen database - og for c_util vælges USR. Angiv stien til et bibliotek hvortil alle elementer skal udlæses.

Forlad programmet.

Slet så den defekte C_UTIL.USR og start XAL. Der er nu ingen C_UTIl.USR, men den importeres under Generelt/Tilpasning/Udviklingsmenu/Multi/Import.

Bagefter lav en multioversættelse (udviklingsmenu/Multi/Oversæt) og check logfilen for denne oversættelse for evt. fejl.

Pas på - tag backup før du går igang!!! Og check godt for brugerprintere m.m. bagefter!
Avatar billede ulricho Juniormester
05. oktober 2003 - 13:30 #11
Mit store problem er, at der netop er lavet mange ændringer siden dengang! Hvad ændrer det ved proceduren? Kan man ikke i filen se, hvad det er for koder, der spærer den?
Avatar billede dma Nybegynder
05. oktober 2003 - 14:16 #12
Tja, så skal ændringer siden dengang manuelt reetableres - av!!

Har du ikke en backup der ikke er for gammel?

Nej, der er ingen steder man kan se noget! Programmet registrerer bare at operativsystemet sender en melding tilbage.
Jeg husker dog, at der med Novell kan være et problem med fillåsninger som gør, at filen er låst indtil Serveren "downes" og genstartes. I sjældne tilfælde hjælper det ikke og så skal man køre VRepair (men bed mig ikke om at guide dig gennem det ;-). Det er der sker er at Novell låser en sektor på disken (mener jeg at huske), som den ikke kan finde ud af at låse op igen. Men prøv at genstarte serveren (luk alle arbejdspladser først), start serveren efter nogle minutter og prøv så at logge på igen - se om det hjælper!
Avatar billede ulricho Juniormester
05. oktober 2003 - 14:21 #13
Jeg har desværre allerede prøvet at genstarte serveren ...

Når man kigger filen igennem, kan man se - selvom det er koderet - at alle informationer ligger der. Der må knagme være en kode derinde, som fortæller, at den er låst. Mener du ikke, at det lyder rimeligt, eller mener du, at der er operativsystemet, der hænger et eller andet sted.

Spørgsmålet er, om problemer ligger hos Novell, Windows eller Concorde-filen??
Avatar billede dma Nybegynder
05. oktober 2003 - 15:15 #14
Jeg gentager: XAL videregiver blot en fejlkode den får fra operativsystemet. Alle fejlkoder under 100 er operativsystemfejlkoder og nr. 5 betyder "filen er låst". Det kan ingen se inde i C_UTIL.USR - DET ER I OPERATIVSYSTEMET!

Citat fra Navisions fejlrapport system:
"Fejlmeddelelserne er fra operativsystemet og betyder:
Kode 4: Too many open files (no file handles available)
Kode 5: Access denied"

Andet fra samme kilde:

"Det har vist sig at problemet skyldes en Open Files Backup Agent til ARCserve2000 backup programmet.
Det har vist sig at det ikke er nok at stoppe den service der hører til Open Files Agenten. Open Files Agenten skal helt afinstalleres."
Avatar billede ulricho Juniormester
05. oktober 2003 - 16:10 #15
Computer er ikke altid logik, og det synes jeg heller ikke i denne sag.

Når det nu er operativsystemet fra serveren, og jeg kopierer alt ud lokalt og melder mig fra netværket, og problemet stadigvæk er der, er det så logisk?

Du ender jo nok med at få ret, i at man skal starte forfra :-<
Avatar billede ulricho Juniormester
07. august 2005 - 16:58 #16
Det var vist en gammel en. Sorry for ventetiden
Avatar billede Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.

Loading billede Opret Preview
Kategori
IT-kurser om Microsoft 365, sikkerhed, personlig vækst, udvikling, digital markedsføring, grafisk design, SAP og forretningsanalyse.

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester