Avatar billede dr0zie Nybegynder
17. oktober 2003 - 20:25 Der er 33 kommentarer og
1 løsning

sætte hjemmeside server op (MYSQL)(PHP)(HTML)(Java)

Nu har jeg bestemt at jeg gerne vil sætte en server op,
Den skal bare kunne trække 2-3 sider.
Er en 500 mhz maskine nok?
Og servern skal understøtte mysql, php , html, java.
Hvad skal jeg gøre, har windows xp men er også villig for at bruge linux har aldrig brugt linux før så hvis det er svært så springer jeg over.
Hvad skal jeg gøre?
skal jeg vælge  win xp
eller linux.
Og er pcen nok til 2-3 sider
og hvilke ting skal jeg installere på det styre system i nu vælger.

//dr0zie
Avatar billede htmlkongen Novice
17. oktober 2003 - 20:27 #1
Hvorfor ikke køre 98, hvis det bare er server. Kræver jo ikke så meget som XP. Vil mene at du godt kunne køre det.
Avatar billede dr0zie Nybegynder
17. oktober 2003 - 20:28 #2
htmlkongen win 98 meget meget ustabilt genstarter efter 90dage (mener jeg) af sig selv
Avatar billede htmlkongen Novice
17. oktober 2003 - 20:35 #3
OK, det har jeg ikke erfaring med.
Avatar billede dr0zie Nybegynder
17. oktober 2003 - 20:36 #4
nogen der kan råde et styresystem.
og programmer og hvordan man opsætter det?
Avatar billede ldrada Nybegynder
17. oktober 2003 - 20:37 #5
Vælg hellere Windows 2000 (selvom Windows XP nok er fint ok)
Ja det er nok, men du skal nok helst have mere end 512Kbit upload hastighed.

for MySQL og PHP:
http://www.MySQL.com
http://www.php.net

installationen er meget nem og kræver ikke meget kundskab.

Jeg kører selv en Windows XP server, som virker upåklageligt og uden problemer (den er dog kun localhost)
Min oppetid er nu 4 dage efter jeg begyndte at måle det.
Avatar billede ldrada Nybegynder
17. oktober 2003 - 20:37 #6
PS. Hvis du skal køre Windows XP så skal du have Windows XP Pro for at der skal følge IIS med.
Avatar billede ldrada Nybegynder
17. oktober 2003 - 20:40 #7
Hvis du skal vælge et *Nix OS så skal du vælge FreeBSD, alt andet er noget værre bullshit (specielt Redhat)
Avatar billede dr0zie Nybegynder
17. oktober 2003 - 20:45 #8
jamen jeg har begge ting både win 2000 og xp pro.
Har skiftet . fra 2000 til xp pro har 1mbit i upload.
og var en 500 mhz pc nok
og hvad skal jeg så vælge win 2000 eller xp pro?
Og det skal bruges til at hoste mine hjemmesider på nettet
Er det sikkert altså de der 2 programmer kan man sætte kode på?
på databasen? og php?
og kan du give direkte link?
Avatar billede ldrada Nybegynder
17. oktober 2003 - 21:00 #9
Ja, 500 Mhz er nok til ca. 10 sider med 1000 besøgende per dag (eller mere)
Avatar billede ldrada Nybegynder
17. oktober 2003 - 21:02 #10
Windows 2000 for effektivitet Windows XP for nemhed (eller noget).
du behøver ikke at sætte nogen kode på, Manualen til MySQL og hvordan og hvorledes du konfigurerer det kommer med installationen.
Manualen til at installere PHP kan du finde på http://www.php.net/manual/en/installation.php
Avatar billede dr0zie Nybegynder
17. oktober 2003 - 21:03 #11
kan du give et direkte link til de 2 ting?
Avatar billede dr0zie Nybegynder
17. oktober 2003 - 21:03 #12
og sidste ting hvilke porte kørere dette over skal jo åbnes ;)
Avatar billede ldrada Nybegynder
17. oktober 2003 - 21:04 #13
http://www.mysql.com/doc/en/Installing.html til at installere MySQL, jeg har dog personligt aldrig haft brug for begge første gang jeg installerede da det er meget nemt.
Avatar billede ldrada Nybegynder
17. oktober 2003 - 21:04 #14
port 80 til http og 21 til FTP, mere behøves ikke.
Avatar billede ldrada Nybegynder
17. oktober 2003 - 21:05 #15
Luk alle andre porte, pr definition.
Avatar billede dr0zie Nybegynder
17. oktober 2003 - 21:40 #16
Det er ikek guiden jeg er ude efter er ude efter dirkte link til at downloade mysql og php
Avatar billede dr0zie Nybegynder
18. oktober 2003 - 16:41 #17
mmmm er dette ikke bedre:=?=
http://www.mitel.com/products/products.cfm?p_id=151
har fået det af vide i et andet spm ang det samme nogen lunde?
Avatar billede dr0zie Nybegynder
18. oktober 2003 - 16:42 #18
Avatar billede dr0zie Nybegynder
18. oktober 2003 - 22:52 #19
droppede http://www.mitel.com/products/products.cfm?p_id=151 denne løsnign :( var ikke noget for mig holder mig til windows en der kan guide mig igennem og give direkte link til hvad der skal hentes?
Avatar billede dr0zie Nybegynder
19. oktober 2003 - 15:56 #21
skal alle 3 ting installeres på servern???
Avatar billede dr0zie Nybegynder
19. oktober 2003 - 17:22 #22
hvordan installere jeg phpadmin og mysql.?
Har installert apache webserver
Avatar billede amadeus Nybegynder
19. oktober 2003 - 18:33 #23
Vi starter med PHP:

Installér php i c:/php/. Derefter flytter du filen php4ts.dll til c:/windows/system32/.
Åben derefter filen httpd.conf som ligger der hvor du installerede apache (fx c:/apache, eller c:/program files/apache group/apache2/), og rul hjelt ned i bunden og tilføj dette:

LoadModule php4_module "c:/php/sapi/php4apache2.dll"
AddType application/x-httpd-php .php

Så burde PHP4 være helt oppe og køre. Hvis ikke, så må du skrive.
Avatar billede amadeus Nybegynder
19. oktober 2003 - 18:38 #24
MySQL er rimelig simpel, hvis du ikke har installeret en i forvejen. Du skal simpelthen bare installere filen, der hvor den beder om (c:/mysql/). Så skulle det fungere.
Avatar billede dr0zie Nybegynder
19. oktober 2003 - 19:13 #25
Der er ingen fil der hedder php4ts.dll
har prøve at søge efter den...
og den der install fil i mysql hvilket program skal man åbne den i
Avatar billede dr0zie Nybegynder
19. oktober 2003 - 19:14 #26
du er sikker på du ikke mener php4.spec.in?
Avatar billede dr0zie Nybegynder
19. oktober 2003 - 19:14 #27
Har du msn / icq?
Avatar billede amadeus Nybegynder
19. oktober 2003 - 19:15 #28
ja, msn. hansg 1001 at hotmail.com
Avatar billede dr0zie Nybegynder
19. oktober 2003 - 19:16 #29
øhh mener du hansg1001@hotmail.com  ???
Avatar billede amadeus Nybegynder
20. oktober 2003 - 14:12 #30
hmmm, det er nu bare en normal sikkerhed på nettet, så der ikke er nogle maskiner der aflæser adressen på nettet, og der kommer spam på den!
Men det sker sikkert ikke på exp men hvem hved... Nu er det alligevel for sent
Avatar billede ldrada Nybegynder
20. oktober 2003 - 17:37 #31
dr0zie, hvis du ikke kan finde linket til at downloade henholdsvis MySQL og PHP på www.mysql.com og www.php.net, så vil jeg (jeg mener det ikke ondt) på det kraftigeste anbefale dig ikke at sætte en webserver op, da det kræver lidt (meget) mere at kunne håndtere en webserver end at kunne finde et download på en hjemmeside.

Du burde (skal, faktisk) hellere finde et firma der vil hoste din og dine venners hjemmesider i et professionelt og sikret miljø.
Der er mange firmaer der er meget billige, så det er bare om at finde dem.
Nogle af de billigeste (og dårligeste, mener nogle) er
www.cliche.dk og
www.b-one.dk
du får meget for få penge.
Af egen erfaring, så er B-one et udemærket valg, da jeg har 7 accounts hos dem og det har for det meste været en positiv og stabil løsning at have.
Avatar billede amadeus Nybegynder
20. oktober 2003 - 18:10 #32
Kan det ikke være lige gyldigt hvad du mener han skal gøre? Hvis han nu VIL sætte en server op, altså bare for erfaringen (vi har jo alle startet et sted)?
Hvordan vil du nogensinde have at han skulle LÆRE at lave en webserver? Så kan du selvfølgelig sige at det behøves han ikke. Men kan det ikke være ligegyldigt? Han belaster jo ingen, netop fordi det er hans egen computer han bruger.

Jeg startede selv med at sætte nogle windowsapacheservere op, hvorefter jeg så har arbejdet mig op i at jeg nu har sat en linuxwebserver op, som rent faktisk bruges til noget fornuftigt.
Avatar billede ldrada Nybegynder
20. oktober 2003 - 20:32 #33
take it easy... jeg gav ham bare et stykke venligt råd.

dr0zie, hvis du virkelig brænder for at sætte en server op, så vil jeg anbefale dig at læse en god bog om Webserver administrering (generelt), de plejer ikke at være særlig store og du lærer en masse.
Du kan også prøve at sætte dig ind i administrator logik (det vil sige, hvordan en administrator vil tænke i den og den situation).
Jeg har personligt fundet det meget lærerigt at læse "om de gamle dage" dvs. der hvor det hed BBS og der var terminaler og bumser på gates, det giver en god indsigt i hvordan administrering foregår etc.

Jeg undskylder for ikke at være mere specifik eller dybdegående, men jeg måtte jo lige pege dig i den rigtige retning.

Personligt har jeg lært webserveradministrering på min Windows 2000 (som nu er Windows XP) med IIS, samt de metoder jeg beskriver ovenover. + at jeg ikke kan holde fingrene væk fra alt der ikke må pilles ved (det lød lidt underligt).
Avatar billede dr0zie Nybegynder
22. oktober 2003 - 19:41 #34
Takker amadeus points til dig det virker strålende nu ;)