Avatar billede fipsen Nybegynder
19. oktober 2003 - 21:39 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Cooler der larmer om en turbine

jeg har lige købt en thermal take silent viking, idet jeg ønskede en stille køler ift den gamle standard køler, MEN
den larmer ad helvede til, næsten mere end den gamle... Det er ikke en brummen eller raslen, køleren sidder rigtigt og den virker fint, cpu temp på omkring 35-36 grader...
Larmen er som en turbine og tager til jo længere tid computeren kører.
KAN JEG HAVE GJORT NOGET FORKERT, andet end at have købt den forkerte køler...
bundkort ECS K7S5A
processor AMD Duron K7 1000 Mhz
Avatar billede granhof Nybegynder
19. oktober 2003 - 22:00 #1
Lyder ret underligt er du sikekr på det er din cpu køler der larmer ?? Eller du evt har sat for meget spænding til den
Avatar billede Slettet bruger
19. oktober 2003 - 22:05 #2
Du har ikke købt den forkerte køler, den køler du har købt burde ligge omkring 21 db, hvilket er rimeligt støjsvagt.

Umiddelbart lyder det til at der er noget i vejen med din køler. En Silent Viking skal bestemt ikke larme som en turbine, med mindre du har en meget sart sans for støj og vibrationer ;-)

Mit råd er, at du undersøger om køleren er korrekt monteret, om den sidder ordentlig fast på soklen. Er der evt. noget som vingerne rammer, eller er vingerne evt. skæve. Prøv evt at afmontere den, og montere den igen. Vær helt sikker i din sag før du returnerer den til forhandleren, du kommer nogen gange til at betale hvis der ikke konstateres fejl på varen !
Lad evt. en kammerat prøve at montere den.
Avatar billede fipsen Nybegynder
19. oktober 2003 - 22:09 #3
-> granhof: hvordan kan jeg have sat for spænding til den, hvor ændrer jeg det?
Avatar billede granhof Nybegynder
19. oktober 2003 - 22:12 #4
Jeg ved ik helt hvordan man checker det, men det er nogen med de stik man har, man kan sidde 5, 7 og 12 volt til mener jeg, uden at være helt sikker.. Men tror ik du har sat forkert spænding til, hvis du ik selv har været inde og rode med stikkene, altså åbne stik og side andre ledninger sammen.
Avatar billede fipsen Nybegynder
19. oktober 2003 - 22:17 #5
Jeg har bare sat den til som den anden sad, samme farve ledning samme sted... En anden ting er; jeg kan ikke aflæse rotationshastighed i biosen...
Avatar billede fipsen Nybegynder
22. oktober 2003 - 09:01 #6
Køleren er ombyttet, defekte vinger.