Avatar billede cotoun Nybegynder
21. oktober 2003 - 10:35 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Hvad er UART??

Hej!!

Jeg er ved at lave et projekt hvor UART (Universal Asynchroneous Reciever/Transmitter) indgår.. Jeg har self. undersøgt lidt selv, og jeg har fundet ud af at den er i Serielle kabler/porte?? og der er forskellige overførselshastigheder.. er der nogen der kan forklare mig lidt mere om det??
Avatar billede jensendk Nybegynder
21. oktober 2003 - 10:38 #1
Det er den del af serielporten, der omdanner dine data  fra parallel til serielt signal. En Uart i en PC har traditionelt kørt med  hastigheder fra 300 til 115200.  Den klassiske UART il en PC er en 8250, helt banal konvertering, inge buffer elelr noget. Senere kom mere  avancerede typer med buffer, f.eks 16550, som havde 16 bytes buffer.. Tog en god del af loaden fraCPU'en når interruptet fra UARen skal serviceres..

Seriel kommunikation bruger Interrupt ti lat  sige hvornår der er data at hente.

Er der mere du vil vide, så sig til
Avatar billede cotoun Nybegynder
21. oktober 2003 - 11:13 #2
dvs. at UART findes i Seriel og parallel kommunikation??

du skriver "Seriel kommunikation bruger Interrupt ti lat  sige hvornår der er data at hente"

hvad bruger den så parallel til??
Avatar billede jensendk Nybegynder
23. oktober 2003 - 16:13 #3
En Uart findes i seriel Kommunikation.. Den ændrer dine datalinier fra  et parallel ind, til serile ud, og vice versa. Interruptet  bruges primært  ved modtagelse, selv om det er teknisk muligt at bruge  det til at sige når man kan sende data igen.. Det gøres dog ikke i praksis på PCer..

Uart'en får data parallelt fra din PC's IS bus, og sender dem serielt ud.
Avatar billede cotoun Nybegynder
28. oktober 2003 - 08:44 #4
mange tak for dit svar Jensendk.. nu tror jeg at jeg har fået en lidt bedre forståelse af det.. det er jo lidt svært at komme ind som ny på sådan et teknisk ormåde..