Avatar billede entracore Nybegynder
22. oktober 2003 - 20:11 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Windows XP lukker ned under opstart.

Hey

Når jeg starter min computer og begynder at indlæse XP opstår der en fejl og computeren genstarter. Jeg når ikke at læse fejlbeskeden da genstarten sker prompte.

Hvis jeg forsøger at boote fra min XP cd-rom og vil geninstallere XP kan jeg ikke gøre dette uden at skulle formatere hele hardisken. Grunden til at jeg skal formatere hele min hardisk, for at installere XP, er ifølge XP at min partition enten er for fyldt, beskadigt, uformateret eller formateret med et inkompatibelt filsystem.

Nu er mit problem sådan at der ligger en del filer på min bærbar som jeg ikke ønsker skal slettes - dette vil ske hvis XP formatere min hardisk.

Er der på nogen måder at jeg kan få adgang til mine filer. Vil en muig løsning være at jeg tog hardisken ud af min bærbar og indsatte denne i min stationære, eller vil der være et kompabilitetsproblem.

Min hardisk er NTFS formateret.

Jeg har en anden partition på min hardisk, der er på 8 mb. Har overvejer at installere MS dos for at få adgang til mine filer, men dette kan vist ikke lade sig gøre, da MS Dos ikke kan genkende en disk der har en NTFS partition.

Håber at der er nogle der kan hjælpe.
Avatar billede arlet Juniormester
22. oktober 2003 - 20:19 #1
Prøv en repair:

Installering/Repair:
1:  Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP cd. Husk at din bios skal stå til at være cd-rom som first bootdevice. (For at komme ind i BIOS, skal man typisk trykke på Del-tasten under opstart af PC'en  - eller hold en af disse taster nede under opstart: ESC, DELETE, F1, F2,F10, CTRL-ESC, eller CTRL-ALT-ESC (se evt. i manualen til dit bundkort)
Inde i Bios går du til  "Advanced Setup Page".  Der sætter du(1'st Boot Device ......til.........CDROM) med Tasterne page up og page down. Du navigerer som reglen med Pil op,pil ned,pil højre,pil venstre,ESC.
Tilbage til hoved side.
Tryk F10 for at gemme indstillinger, Y/N  ( tryk Y tasten for ja) (N tasten for nej)
Når det hele er overstået ,sættes (1'st Boot Device) tilbage til det oprindelige).

Kan du ikke boote på din cdrom, eller vil du ikke pille inde i bios, kan du hente bootdisketter til xp (6 stk.)  (se link nedenunder)
Sæt din WindowsXP - CD i CD-Rom-drevet og tænd for din PC. Efter nogle sekunder så skriver den tryk på en tast.
For at starte windows installationen så trykker du enter og så kører det hele derfra.

2:  Nu skal du trykke på I Agree/Godkende Licens' (F8)

3:  Spring det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsæt din installation (nyinstallation)

4:  Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev med mindre du kører dualboot.

5:  Nu fortæller den dig, at der er et styresystem på dette drev, og om du vil slette det (L = formatering)
eller om du vil lave en Repair (R)

6:  Og hvis du har valgt R = Repair vil du se at den laver en helt ny installation, men det dejlige er bare, at du ikke mister dine data
og at du beholder alle dine indstillinger og dit skrivebord intakt, men nu har du sluppet for alle dine fejl og mangler.

7:  PS: husk at have din CD-Key klar, da denne skal bruges da det jo er en "nyinstallation" og under installationen skal du sætte
det hele op igen, og her tænkes på netværk og tastatur + div.

8:  Hvis du har valgt L = Formatering, vil du nu se at, den går i gang med at formatere dit drev og bagefter starter den op med at lave
en helt ny installation, hvor alt det gamle på harddisken bliver slettet.

9:  Efter 40 minutter vil du igen være på nettet med en helt ny installation af WindowsXP .
10:  Men vil du blot formater dit drev for evt. at lægge win9x ind, skal du blot genstarte din maskine efter den har formateret drevet.
Men husk nu: hvis dit drev er NTFS  kan man ikke lægge win 95/98/me ind på det. Win95/98/ME kræver FAT16 eller Fat32, og så skal
du i gang med en f-disk eller et 3.parts program, hvis du ikke vil miste data.

11: Når Formatteringen/Installeringen/Reparationen er fuldført skal man lige huske at sætte BIOS'en tilbage igen.
Avatar billede entracore Nybegynder
22. oktober 2003 - 20:31 #2
Arlet >> Nej det kan desværre ikke lade sig gøre. Jeg kan ikke installere en "frisk" version af XP oveni den gamle version. Installationsprogrammet fortæller mig at disken enten er for fyldt, beskadiget, uformateret eller formateret med et inkombatibelt filsystem og jeg skal derfor formatere disken med et nyt filsystem.

Jeg har forsøgt at lave en repair men dette løser heller ikke mit problem. Jeg har en mistanke om at der er nogle ødelagte sektore på min disk.
Avatar billede arlet Juniormester
22. oktober 2003 - 20:35 #3
har du prøvet en kør -> sfc /scannow med windows skiven i
Avatar billede entracore Nybegynder
22. oktober 2003 - 20:41 #4
Kør -> sfc/scannow - Er dette en kommando i genoprettelsenkonsollen ?
Avatar billede bartfreak Nybegynder
22. oktober 2003 - 20:42 #5
der er software-> http://download.com.com/3120-20-0.html?qt=repair+partition&tg=dl-2001
hvis scannow ikke virker.
mens ellers er Partition Magic go´ til det job..
Avatar billede z1n Nybegynder
22. oktober 2003 - 20:48 #6
sidder  der noget på com1 ? start bios og find under power mangement et sted hvor man kan slå ringe signal på serial port fra eller noget i den stil... kan måske være det...
Avatar billede entracore Nybegynder
22. oktober 2003 - 20:59 #7
Jeg fik systemet op igen. Jeg satte XP cd rom'en i og startede konsollen, hvor jeg kørte chkdsk. Denne fandt og rettede fejl på diskens sektorer. Tak for hjælpen. Jeg tildeler Arlet 100 point, for din indsats. Er dette ok ?
Avatar billede arlet Juniormester
22. oktober 2003 - 21:17 #8
Helt i orden med mig.

Takker for point *S*