Avatar billede henrikmoller Nybegynder
23. oktober 2003 - 15:14 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Begrænse adgang til PDF dokument

Måske er denne meget let, måske ikke.

Jeg vil gerne begrænse adgangen til et PDF dokument så det kun er en bruger ad gangen der kigger på det.

Vi har noget software der kan begrænse opstart af .exe filer til en enkelt bruger ad gangen, så hvis vi kan 'pakke' pdf filen ind i en .exe er problemet løst.

Andre forslag modtages gerne¨.

MVH

Henrik
Avatar billede bufferzone Praktikant
23. oktober 2003 - 15:45 #1
Hmmmm

Du kan lave en selvudpakkende fil med winzip. Denne bliver en .exe fil. der så kun kan tilgås af en bruger ad gangen. Ulempen er at hver bruger så udpakker en version at dette pdf dokument lokalt hvorefter det jo sagtens kan fordeles til andre
Avatar billede henrikmoller Nybegynder
23. oktober 2003 - 15:59 #2
Hej Buffer,

Godt forslag, og du har forstået problemet. Viderefordeling er ikke det store problem, hvis folk vil svindle kan de ikke stoppes. Det store problem er at hvis du pakker filen ud og viewer filen kan du lukke selvudpakkeren, og en anden åbne dokumentet samtidigt.... Æv.

Så vi fik da afklaret at jeg accepterer en løsning der ikke er 100% vandtæt og svindelsikret. Jeg afviser dit svar fordi flere brugere ved et tilfælde kan starte samtidig. Vi leder altså efter en løsning der er vandtæt så længe brugerne ikkebevidst forsøger at omgå den.

MVH

Henrik
Avatar billede jensendk Nybegynder
23. oktober 2003 - 16:02 #3
Det kommer  an på hvad i bruger af desktop management software. Med ZENworks kan du oprette dokumentet som applikation, og tilføje det i licensing metering.. Give det en licens og så er det udelukket at flere åbner dokumentet samtidigt.. Bruger skal selv finde ud af at gemem det lokalt, og det kan du også forhindre via policies... ikke 100% vandtæt, men tættere kommer du ikke..

En anden løsning er at gemem det i Visual Source safe, og der begrænse adgangen
Avatar billede bufferzone Praktikant
23. oktober 2003 - 16:11 #4
Jeg er sikker på at det også kan laves med ASP/PHP som webløsning. Når en bruger klikker på linket til PDF en sættes en global variabel til false. når næste bruger klikker på linket vil denne blive redirectet til en side der fortæller ham at dokumentet i øjeblikket bruges af en anden og at der kan vendes tilbage senere. Problemet bliver så at lave systemet således at variablen sættes tilbage til true når brugeren går videre eller lukker. Det kan sikkert laves ved at indlejre pdf'en i en iframe eller tilsvarende
Avatar billede henrikmoller Nybegynder
23. oktober 2003 - 16:33 #5
Tak skal i have - det var da svar på tiltale.

Vi har desværre ikke Zenworks. Jeg skal se om der er nogen der har Visual source safe.

PHP løsningen kræver at vi på en eller anden måde fanger hvis brugeren bare taster en anden URL ind..

Under alle omstændigheder får i del i pointrovet for dette.
Avatar billede bufferzone Praktikant
23. oktober 2003 - 23:04 #6
Du kan faktisk sagtens fange brugerens indtastning af direkte url'er, det kræver simpelhen at alle de nødvendige sider valideres op mod den variabel der sættes.
Avatar billede henrikmoller Nybegynder
27. oktober 2003 - 14:51 #7
lukker her