Avatar billede lars-k Nybegynder
03. november 2003 - 14:12 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Streng spørgsmål

Hej

Jeg skal bruge noget Perl til at søge i en streng - findes teksten "hej" sidst i en variable, skal det skiftes med "".

Er det noget man kunne finde ud af.....

lars-k
Avatar billede clausjul Nybegynder
03. november 2003 - 14:14 #1
$streg =~ s/hej//gi;
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
03. november 2003 - 14:23 #2
Hvis det er til allersidst:

  $streng =~ s/hej$//;
Avatar billede lars-k Nybegynder
03. november 2003 - 14:24 #3
......hej

Lige hvad jeg manglede - smid et spørgs og få dine point.

lars-k
Avatar billede lars-k Nybegynder
03. november 2003 - 14:26 #4
....det er erikjacobsen's løsning der besvarer spørgsmålet bedst, så point's går til dig.
Avatar billede clausjul Nybegynder
03. november 2003 - 14:26 #5
Ja, selvfølgelig glemte jeg en $ til sidst :-(

Men overvej også at tage /gi med - g = æder alle forekomster af "hej$" og i = det er ligemeget om det er "HEJ$" eller "hej$"
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
03. november 2003 - 14:28 #6
Med hej$ kan der nu kun være een forekomst, hvis
der kun er een linie. Derfor er g-et overflødigt, men
lovligt. Om i-et skal med afhænger vel af problemet ;)
Avatar billede lars-k Nybegynder
03. november 2003 - 14:29 #7
Interessant - kan jeg eksempelvis vælge kun at anvende "i" eller kan de ikke anvendes seperat?
Avatar billede clausjul Nybegynder
03. november 2003 - 14:31 #8
Ja, det kan du godt - og erikjacobsen - du har ret - g er ikke nødvendigt, når der er en $ i.
Avatar billede lars-k Nybegynder
03. november 2003 - 14:32 #9
Jeg vil egentlig godt anvende "i", da der er en lille risiko for at der anvendes store karakterer. Øh, jeg vil gerne give point til jer begge - dels for løsning og interessant udvidelse af min horisont:-)
Avatar billede clausjul Nybegynder
03. november 2003 - 14:33 #10
Hvis du er i tvivl om hvad du skal bruge, så se på http://www.regexlib.com
Avatar billede clausjul Nybegynder
03. november 2003 - 14:41 #11
erikjacobsen skal da have noget point, fordi mine forkerte svar kunne give dig mere tidsforbrug...
Avatar billede lars-k Nybegynder
03. november 2003 - 14:45 #12
Ja, det mener jeg også - se ovenstående....
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
03. november 2003 - 15:05 #13
;) Skidt med point - de er ikke så spændende mere.

Joh, med hej$ og flere linier og m-parametren kan g være interessant. Prøv
dette med og uden g:

$streng = "abc hej\nder er ikke noget sjovt\ni denne streng hej";

print "$streng\n\n\n";

$streng =~ s/hej$//mg;

print "$streng\n";
Avatar billede lars-k Nybegynder
03. november 2003 - 15:22 #14
Tak for hjælp begge to - til et ret spændende område har jeg fundet ud af...
Avatar billede breum Nybegynder
03. november 2003 - 19:34 #15
Ups via det link clausjul gav fandt jeg en yderst brugbar side: http://www.regexlib.com/CheatSheet.htm
Avatar billede lars-k Nybegynder
04. november 2003 - 08:53 #16
>>breum

Jeps, det er en helt ok side:-)