Avatar billede cbp Nybegynder
06. november 2003 - 13:37 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

Læse/skrive tekstfil over netværk

Jeg ønsker at læse en fil fra et netværksdrev som er mountet som l:. Nedenstående kode virker fint hvis jeg prøver at læse c:\test.txt men giver file not found hvis jeg prøver med l:\test.txt (test.txt ligger naturligvis begge steder). Samme sker hvis jeg bruger \\xxx.xxx.xxx.xxx\c$\test.txt. Kan FileSystemObject ikke bruges over netværket og er der så et alternativ til at læse fra netværksdrev? Eller er det bare mig som har stirret mig blind på det her?

Dim fso As New FileSystemObject
Dim f As File
Dim fsoStream As TextStream

Set f = fso.GetFile("l:\test.txt")
Set fsoStream = f.OpenAsTextStream(ForReading)

returnvalue = fsoStream.ReadAll

fsoStream.Close
Set fsoStream = Nothing
Set f = Nothing
Set fso = Nothing
Avatar billede overchord Nybegynder
06. november 2003 - 13:42 #1
fremfor at bruge et mappet drev skulle det vaere muligt at bruge en unc sti istedet

\\Maskin-navn\dir\dir\test.txt

Frmefor at bruge IP'en
Avatar billede larsjordan Nybegynder
06. november 2003 - 13:55 #2
Jeg ville bruge de ordinære VB fil funktioner.
FileSystemObject for også antivirus programmer så som Norton til at halte afviklingen af koden.

dim bytFileNumber as byte
dim strLine as string
dim strAllText as string

    strAllText = ""
    bytfilenumber = Freefile
    open "I:\test.txt" for input as #bytFileNumber
    do while not eof(bytFileNumber)
        Line Input #bytFileNumber, StrLine 'Her læses en linje ad gangen i filen
        strAllText = iif(strAllText="","",strAllText & vbCrLf) & strLine 'Her appendes hver linje til variablen strAllText
    loop
    'strAllText indeholder nu alt teksten i filen
    close bytfilenumber
Avatar billede joern Nybegynder
06. november 2003 - 22:41 #3
Hej.

Jeg har lavet mange programmer der fungerer i lokalnetværk ved at anvende både tilmappede drevnavne eller absolutte stier med maskinnavn.  IP-adresser har jeg ikke anvendt.
Men der skal være fuld tilladelse til at læse fra og skrive til filen for den bruger der er logget på klienten; det kræver på min win2000 at samme bruger er oprettet på 'serveren', det gælder alle NT-baserede styresystemer.  Og så altså at brugeren på serveren har denne rettighed.

I øvrigt kan man læse en tekstfil i ét hug med:

Text1.Text = Input(FileLen(sti og filnavn), 5)  'filen er åbnet som nr. 5

M.v.h.  Jørn
Avatar billede cbp Nybegynder
07. februar 2004 - 16:00 #4
Fandt ikke ud hvad problemet var men compilede og kørte på en anden maskine og så virkede det.