Avatar billede flowerdead Nybegynder
16. november 2003 - 00:34 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Dagpenge og Bistandshjælp

Hej Alle,

Jeg leder efter nogle tal, nemlig brutto-beløbet ved henholdsvis dagpenge (gerne alle satser) og bistandshjælp (over og under 25 år). Det vil ligeledes være en meget stor hjælp hvis tallene går et par år tilbage og op til nu.

Projektet har deadline om 2 uger.

På forhånd tak.
FD
Avatar billede krydset Nybegynder
16. november 2003 - 00:40 #1
http://koebenhavn.af.dk/reg_koebenhavn/jobsoger/vjobcenter/satser%20for%20dagpenge.htm

Kontanthjælp til unge under 25 år:

Hvis du er under 25 år og ikke har forsørgerpligt for børn i hjemmet, får du før skat:

Hvis du er hjemmeboende, er ydelsen på 2.542 kr. om måneden.

Hvis du er udeboende, er ydelsen på 5.266 kr. om måneden.

Hvis du har bidragspligt for et barn, kan du få et tillæg på højst normalbidraget på 969 kr. om måneden.

Er du gravid og under 25 år, vil du efter 12. svangerskabsuge få den ydelse, der gælder for personer over 25 år. Dette gælder desuden hvis du har forsørgerpligt overfor hjemmeboende børn.

Kontanthjælp til personer over 25 år.

Hvis du er forsørger for børn, er ydelsen på 10.859 kr. om måneden før skat – hvilket svarer til 80% af det maksimale dagpengebeløb.
Hvis du ikke er forsørger, er ydelsen på 8.172 kr. om måneden før skat – hvilket svarer til 60% af det maksimale dagpengebeløb.

Hvis du er fyldt 60 år og ikke kan få social pension på grund af reglerne om optjening, udgør kontanthjælpen et månedligt beløb på 6.639 kr. Dette beløb svarer til, hvad der kan ydes en gift folkepensionist uden andre indtægter end folkepensionen. Har du børn under 18 år, som ikke er berettiget til børnetilskud, kan du få et tillæg på 2.196 kr. om måneden.

Starthjælp:
Har du boet og opholdt dig i Danmark mindre end 7 år inden for de sidste 8 år vil ydelsen blive beregnet som starthjælp.

Starthjælp til unge under 25 år:

Hvis du er under 25 år og ikke har forsørgerpligt for børn i hjemmet, får du før skat:

Hvis du er hjemmeboende, er ydelsen på 2170 kr. om måned

Hvis du er udeboende, er ydelsen på 4366 kr. om måned

Hvis du har bidragspligt for et barn, kan du få et tillæg på højst normalbidraget på 940 kr. om måneden.

Er du gravid og under 25 år vil du efter 12 svangerskabsuge få den ydelse, der gælder for personer over 25 år. Dette gælder desuden hvis du har forsørgerpligt over hjemmeboende børn.

Starthjælp til personer over 25 år.

Hvis du er gift eller samlevende er ydelsen på 4366 kr. om måneden.

Hvis du er enlig er ydelsen 5266 kr. om måneden.

Er du enlig og forsørger et barn, ydes der et forsørgertillæg på 1317 kr. om måneden

Er du gift eller samlevende og forsørger et barn yde der et forsørgertillæg på 1092 kr. om måneden.

Fradrag for indtægter
Du skal være opmærksom på, at alle dine indtægter trækkes fra i kontanthjælpen (også fx feriegodtgørelse). Du kan dog beholde 11,87 kr. pr. arbejdstime uden fradrag. Er du gift og har du modtaget kontanthjælp i mere end 6 måneder vil beskæftigelsesfradraget udgøre 28,90kr. pr arbejdstime

//dagpenge

Beregning af dagpenge
Dagpengene beregnes normalt på grundlag af den indtægt, som du ville have haft, hvis du ikke var blevet syg.

Hvis arbejdstiden ikke er fastsat på forhånd, eller hvis timelønnen er varierende, beregnes dagpengene i stedet på grundlag af det gennemsnitlige antal arbejdstimer og den gennemsnitlige timeløn i de sidste 4 (eller 13) uger før sygefraværet.

Der gælder særlige regler for personer, der arbejder i turnus eller holddrift.

Arbejdsløse dagpengeberettigede medlemmer af en arbejdsløshedskasse har ret til sygedagpenge med samme beløb, som arbejdsløshedsdagpengene ville udgøre.

Dagpengene kan højst udgøre 84,14 kr. pr. time (timemax). Hvis dagpengene udbetales af kommunen, kan der dog – bortset fra i turnussager – højst udbetales 3.113 kr. pr. uge (ugemax).

Specielt om nedsatte dagpenge under sygdom.
Der kan udbetales nedsatte dagpenge, hvis lægen skønner, at lønmodtageren kun kan arbejde delvist, eller hvis ambulante behandlinger m.v. medfører et delvist fravær fra arbejdet.

Det er en betingelse, at fraværet er på mindst 4 timer om ugen.

Hvis arbejdet genoptages helt eller delvist, skal det lokale center omgående have besked herom.
Avatar billede krydset Nybegynder
16. november 2003 - 00:41 #2
kunne ikke finde noget om satserne får et par år tilbage, men er sikker på du kan få dem ved henvendelse til komunen i din by
Avatar billede flowerdead Nybegynder
16. november 2003 - 01:19 #3
Hej, tallene ser fine ud. Det er lige præcis det jeg har brug for! :D

Læg et svar, så du kan få point.
Avatar billede krydset Nybegynder
16. november 2003 - 01:33 #4
Oki doki her er det :-D

og velbekomme