Avatar billede simon76 Praktikant
16. november 2003 - 16:44 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Styleheet til flere browsere?

Hej!
Kan man ikke lave et stylesheet der passer til alle browsere?
Eller skal man lave stylesheets til hver enkelt?

Jeg har lavet et stylesheet der næsten så ens ud i IE6, NS7, Opera og mozilla, men hver gang jeg går ind og laver lidt rettelser på siden, går der noget galt i nogle af browserne.. det er pisse irriterende..
Avatar billede skovenborg Nybegynder
16. november 2003 - 17:52 #1
i teorien jo, men browserne har det jo med at fortolke css vidt forskelligt, altså de følger ikke standarden 100%. Men det burde være muligt at lave et stylesheet så det passede på de fire du nævner, men det kræver lidt tålmodighed at få det til at virke.

Nogle ting kan i sidste ende også laves med lidt javascript, hvis alt andet er håbløst..
Avatar billede exp Juniormester
16. november 2003 - 18:00 #2
et af de essentielle problemer med css-kompabiliteten i de forskellige browsere er deres måde at fortolke box-modellen. Det giver tit og ofte problemer...

http://www.webdesign101.dk/xhtml/css/hacks/index.php
Avatar billede fomse Nybegynder
18. november 2003 - 10:33 #3
Man kunne vel egentlig også lave et browsercheck og bruge forskellige CSS alt afhængig af browser!
Kender ikke løsningen helt men det må kunne lade sig gøre:-)

Fomse
Avatar billede skovenborg Nybegynder
18. november 2003 - 16:19 #4
fomse>> Det har du ret I man kunne gøre, men man bør tilstræbe sig på at undgå Javascript i sådanne tilfælde. Der er selvfølgelig mange ting i CSS, som fx ikke understøttes af IE, som vil være krævet for at designet skal lykkes og derfor vil man blive nødt til at bruge javascript.

Men normalt kan det undgås på en eller anden måde.

Her er et link over nogle af de ting som der ikke kan gøres i CSS uden at nogle browsere ikke understøtter det:
http://www.literarymoose.info/=/css.html
(dog skal det siges at den med Eye-to-hand sagtens kan laves så det virker i mozilla også)
Avatar billede mik789 Nybegynder
22. november 2003 - 18:20 #5
Hvis man har sider med lav tolerance for browservariationer, f.eks. hvor man ønsker præscision helt ned til få pixels, kan det være svært at slippe for at lave browserspecefikke stylesheets. I så fald har man forskellige muigheder: man kan skrive målene dynamisk ud med javascript i html siden; eller man kan lave forskellige eksterne stylesheets som så vælges med javascript alt efter hvilken browser brugeren har; eller man kan gøre det fra serveren af med f.eks. php, hvor man så kan nøjes med ét stylesheet men lader php sende browserafhængige mål til kun de relevante browsere. Men almindeligvis er det meget nemmere hvis man fra starten af laver siderne med god margin for variation, f.eks. ved at lave så meget som muligt i relative mål.
Avatar billede simon76 Praktikant
22. november 2003 - 22:24 #6
Tak for gode oplysninger!
Jeg holder spørgsmålet åbent lidt endnu, i håb om at der kommer flere gode oplysninger.
Avatar billede simon76 Praktikant
07. februar 2004 - 20:24 #7
Lukker..