Avatar billede mrtest Nybegynder
19. november 2003 - 14:21 Der er 45 kommentarer

Administratorrettigheder til program

Jeg er ved en fejl i min win2000 registreringsdatabase kommet til, at lave noget i forbindelse med et program jeg ikke kunne afinstallere, og hvor jeg nu oplever ved geninstallation af programmet, at der skrives følgende: Systemadministratoren har angivet systemregler, der forhindrer denne installation.
Hvordan får jeg fikset dette problem således, at jeg igen kan installere programmet? Jeg har prøvet med en repair af en ny win2000 oveni den eksisterende, og ligeledes forsøgt med sidst kendte konfiguration, men uden noget resultat.
Jeg er naturligvis logget på som administrator!
Avatar billede jpvj Nybegynder
19. november 2003 - 14:22 #1
Hvad har du lavet i registreringsdatabasen?

Har du foretaget nogle ændringer i sikkerhed (Policies, file security) efter programmet blev installeret sidst?
Avatar billede mrtest Nybegynder
19. november 2003 - 14:25 #2
Jeg kunne til at starte med ikke fjerne programmet i tilføj/fjern programmer, og så valgte jeg at slette alt i registreringsdatabasen som omhandler programmet, hvor jeg sikkert fejlagtigt er kommet til at fjerne noget, der nu forårsager dette problem.
Avatar billede fromsej Praktikant
19. november 2003 - 14:26 #3
Hvilket program taler du om?
Avatar billede mrtest Nybegynder
19. november 2003 - 14:28 #4
Programmet er brændersoftware fra Veritas og hedder RecordNow, som følger med på en CD til en Sony-brænder
Avatar billede farmergirl1 Nybegynder
19. november 2003 - 15:54 #5
Hejsa mrtest.

fy registreringsdatabasen er ikke for pilfingre.....;o) *s* smiler.

Du kan prøve at køre en System file tjeck;
Fremgangsmåde; Vælg start
Avatar billede farmergirl1 Nybegynder
19. november 2003 - 15:58 #6
og dernæst "kør"
I feltet skal du skrive sfc /scannow  og du skal have din win2000 cd parat, da der spørges efter denne, hvis der er fejl.
dette kan tage lidt tid, men jeg har kun haft succes med komandoen.

Og uanset hvilket program du installere vil der altid blive placeret filer i reg. edit.
Avatar billede mrtest Nybegynder
19. november 2003 - 16:32 #7
Hrmmmmmm fandens osse, for det løste desværre ikke problemet :o(
Der kommer stadig følgende meddelelse: Systemadministratoren har angivet systemregler, der forhindrer denne installation
Avatar billede farmergirl1 Nybegynder
19. november 2003 - 16:38 #8
Du skal være logget opå som system admin, for at kunne gøre dette.

Og det er ikke en installation, men reparation af din win 2000
Avatar billede mrtest Nybegynder
19. november 2003 - 16:44 #9
Jeg er og var logget på som administrator, og kørte derefter sfc /scannow, hvor den ville have CD'en som jeg så satte i... Efter ca. 5 min. var forløbet færdigt, men som nævnt kom problemet stadig når jeg forsøgte, at installere programmet.
Avatar billede mrtest Nybegynder
19. november 2003 - 16:51 #10
Øhhhhh når du siger jeg skal være logget på som systemadministrator så mener du da som begrebet almindelig administrator, ik sandt??
Avatar billede farmergirl1 Nybegynder
19. november 2003 - 16:55 #11
Nej.., du har en bruger konti på din computer, hvis du går ind i kontrolpanel og vælger brugerkonti, kan du se hvad du er logget på som. Derinde skal du stå som systemadministrator for at kunne udføre denne test.
Avatar billede mrtest Nybegynder
19. november 2003 - 17:03 #12
Hvis jeg går ind under brugere og adgangskoder kan jeg kun vælge mellem Administrator, Gæst og ASPNET... Så hvordan logger jeg på som systemadministrator??
Avatar billede krasmussen Nybegynder
19. november 2003 - 17:40 #13
Som farmergirl1 skriver, så er det noget Uuups! at rode i reg.-basen, hvis man ikke er på hjemmebane. Anyway du kan ifb. med installation omgå rettigheder sådan:
- Du skal være logget på med administrative rettigheder
- Start din lokale computer-politik (evt, start - kør - mmc - ctrl+m - alt+t og vælg lokal computer-politik
- Her skal du i brugerkonfiguration / Administrative skabeloner / Windows-komponenter / Windows Installer, Dobbeltklik på punktet "Installer altid med øgede rettigheder" og marker"Aktiveret" og flueben i boksen nedenunder.
***************** B E M Æ R K **********************

Læs forklaringen på fanebladet "Forklaring" omhyggeligt!! - Denne indstilling er gældende for alle brugere på maskinen - og er giftig, hvis du sidder på et LAN.

Det var en ordentlig smøre, men det skulle løse op for dit problem.
Avatar billede krasmussen Nybegynder
19. november 2003 - 17:42 #14
Det var egentlig et svar
Avatar billede mrtest Nybegynder
19. november 2003 - 18:05 #15
Du skriver vælg lokal computer-politik som det sidste når der køres mmc... Det eneste jeg har der minder om det er følgende Gruppepolitik - Lokale brugere og grupper... Men brugerkonfiguration / Administrative skabeloner / Windows-komponenter / Windows Installer, Installer altid med øgede rettigheder, finder jeg ingen steder hvis jeg vælger det ene eller andet.
Avatar billede mrtest Nybegynder
19. november 2003 - 19:26 #16
farmergirl, jeg kunne stadig godt tænke mig, at høre hvordan p..... jeg logger på som systemadministrator???
For hvis der ikke skal mere til, at rette min fejl end dette og køre sfc /scannow, så foretrækker jeg naturligvis det fremfor at skulle formatere min disk, som jeg noget nær føler mig nødsaget til efterhånden :o((((
Avatar billede krasmussen Nybegynder
19. november 2003 - 19:41 #17
Kan du ikke tilføje den ? (Lokal computer-politik), ellers start - kør - gpedit.msc

Iøvrigt: Brugeren "systemadministrator" er ikke en standard-w2k bruger - Administrator hedder...... Administrator og har, som standard fulde rettigheder overalt!
Avatar billede farmergirl1 Nybegynder
19. november 2003 - 19:51 #18
Vælg Start og KONTROLPANEL,
når du står I kontrolpanelet skal der være en konto der hedder BRUGERKONTO
den dobbelklikker du på,

Der skal gerne stå hvilke konti din computer er delt op i:

I min er der to
1: hedder Farmergirl og under mit navn står der systemadministrator
2: hedder gæste konto og under den står der begrænste rettigheder.
*****Det skal siges jeg kører med XP professional******'
Inde i BRUGERKONTI, hvilke valgmuligheder haar du der....?

Hos mig:
*Ændring af konto
*Opret en ny konto
*Skift måden hvorpå brugere logger af og på
Avatar billede mrtest Nybegynder
19. november 2003 - 20:03 #19
TIL KRASMUSSEN... Det var bedre! Men inden jeg udfører opgaven har jeg et par spørgsmål? Løser dette min fejl i registreringsdatabasen så alt igen bliver som tidligere, eller er det kun en måde at snyde på og en omvej for at kunne installere programmer? Hvis ja til det sidste, hvad så når jeg netop har LAN og ikke ønsker sikkerheden på min comp bliver forringet? Og skal den her opgave/politik igen deaktives og fjernes efter installationen programmet?

Iøvrigt skrives der under fanen forklaring, at denne politik vises både i mappen Computerkonfiguration og Brugerkonfiguration. Hvis jeg vil aktivere politikken, skal jeg aktivere den i begge mapper... Skal jeg netop det siden du intet omtaler herom?
Avatar billede mrtest Nybegynder
19. november 2003 - 20:07 #20
TIL FARMERGIRL... Jeg bruger win2000, hvorfor det der hos mig hedder administrator åbenbart hedder systemadministrator i XP... Og således har jeg tilsyneladende kørt sfc /scannow korrekt, men uden resultat og så programmet kan installeres.
Avatar billede farmergirl1 Nybegynder
19. november 2003 - 20:12 #21
Mr.Test
Det er ikke såen, at du har en evt ældre eller nyere version af det pågældende program, det er af og til man så kan få lov til at instalere disse og derefter opgradere til til aktuelle version.
Avatar billede farmergirl1 Nybegynder
19. november 2003 - 20:13 #22
Hvilket program er der du vil installere ven.....? ;o)
Avatar billede mrtest Nybegynder
19. november 2003 - 20:25 #23
Du har vist ikke læst alle indlæg og de første 5 hvor alt dette fremgår, kære ven :o)
Men programmet RecordNow er sidste og nyeste version, og fejlen opstod hos mig da jeg ikke kunne afinstallere programmet fra tilføj/fjern programmer, hvilket var nødvendig i forbindelse med en firmware-opgradering i en DVD-brænder, hvorefter jeg så slettede nøgler i registreringsdatabasen (har før gjort med succes) der henleder til det pågældende program, og således ikke kan installere det igen nu :o(
Avatar billede farmergirl1 Nybegynder
19. november 2003 - 20:32 #24
ØØhhhhhh.... uuuppppss.....;o)

Hva med at prøve at andet prog istedet. Jeg bruger Nero 6.0, Den vil jeg godt sende til dig ven
Avatar billede mrtest Nybegynder
19. november 2003 - 20:36 #25
Tak og det kunne jeg selvfølgelig :o) Men jeg kunne nu allerhelst tænke mig, at min comp blev rettet således, at denne fejl ikke længere optræder, hvis du forstår, -sover bedst om natten når min puter er på toppen *hihi*
Avatar billede farmergirl1 Nybegynder
19. november 2003 - 20:43 #26
Kender det godt, men  det der med at fingererer med reg edit, er fy fy.... *s*

Har du prøvet at installere en anden version af programmet, så kan du opgradere derefter
Avatar billede mrtest Nybegynder
19. november 2003 - 20:54 #27
Ja ja mor, ve det godt jeg ikk må pille *s*

Jeg prøvede lige at downloade en ældre prøveversion fra nettet, og hvad tror du der skete, -den kom med samme melding under installationen (systemadministratoren har angivet systemregler, der forhindrer denne installation)
Avatar billede farmergirl1 Nybegynder
19. november 2003 - 21:02 #28
Skriver den ikke hvilke regler der er tale om, min søn ....... he he
Avatar billede mrtest Nybegynder
19. november 2003 - 21:08 #29
Nope Mama :o) Kun ligesom installationen næsten er begyndt: Systemadministratoren har angivet systemregler, der forhindrer denne installation... Eller på Engelsk om du vil: The System Administrator has set policies to prevent this installation
Avatar billede farmergirl1 Nybegynder
19. november 2003 - 21:27 #30
Har du prøvet online support eller skrevet sætningen i hjælp og support i win2000, søg evt på: reglsæt for systemadministrator, ændre installationsregler. Hva med systemgendannelse, der kan du sætte computeren tilbage til det tidspunke hvor du kan huske putteren sidst virkede.
Avatar billede mrtest Nybegynder
19. november 2003 - 21:28 #31
TIL KRASMUSSEN... Jeg fik lige sat mig noget mere ind i din anbefalede metode, og derefter afprøvet den i praksis.... Til al' uheld virkede dette desværre heller ikke, og gir' ingen ændringer mht. installationen af programmet!
Avatar billede krasmussen Nybegynder
19. november 2003 - 21:30 #32
Nu skulle jeg lige læse mig igennem jeres novelle......inden jeg kommer med en kvalificeret kommentar men....
- Omkring LocalPolicy: Systempolicy overruler UserPolicy. Det betyder, at hvis du retter i SystemPolicy gælder det for alle brugere -og det er derfor ikke nødvendigt, at sætte Policy på de enkelte brugere.
- Skal du rette policy'en tilbage efter endt installation. Tja! det bliver måske et vurderingsspørgsmål. Du kan nemt teste det ved, at rette den tilbage og installere et program som vil skrive i reg.-basen (NB! det gør alle programmer ikke), hvis du ikke får fejl her har så fået reppet reg.-basen (og skynd dig så at tage en backup af den). Hvis du stadig får fejl, må du vurdere om det, trods alt minimale, sikkerhedshul du har skabt er til at leve med eller om du reinstallere.
- Uanset hvad! så skal du nok ikke forvente at "alt bliver som før" og det lille stunt som jeg beskriver ER kun en omgåelse af sikkerhedsindstillingerne.
- Kan du slet ikke huske, hvor du har rettet - prøv evt. at starte regedit - du vil normalt havne der hvor du var ved sidste editering.

Igen en smøre, jeg håber at det kastede lidt lys over problematikken
Avatar billede mrtest Nybegynder
19. november 2003 - 21:33 #33
Ja, jeg har mildest talt prøvet alt nu, og arbejdet på sagen hele dagen uden spor succes :o(
Og som du kunne læse i mit indledende brev, så har jeg også haft prøvet systemgendannelse uden held.
Så nu kan jeg vist kun vælge mellem en formatering, eller tlf. support hos Microsoft til en pris af kr. 840,00 (og der skal betales uanset om det RÅDNE firma kan løse ens problem eller ej)
Avatar billede krasmussen Nybegynder
19. november 2003 - 21:46 #34
Nu svarede du ikke, men jeg kan anbefale www.technet.com hvis du ikke allerede har været der.
Og W2K og vel OK - det er først når en admin logger på at tingene går galt Hmmmmmm.... No offence iøvrigt
Avatar billede mrtest Nybegynder
19. november 2003 - 21:55 #35
Ja, jeg har også haft gennemsøgt technet uden det fornødne held, så jeg tror sq jeg vælger en formatering, og får jo også renset helt ud for alt skrammel så!
I den forbindelse kunne jeg tænke mig, at høre om nogen af jer har tjek på, hvorvidt man kan kopiere/backup'e og derefter geninstallere et program som allerede er opsat og konfigureret... Det gælder bl.a. min outlook2002, som er temmelig avanceret i sin opsætning og hvad jeg for alt i verden vil undgå, at skulle opsætte på ny igen... Det skal lige nævnes, at jeg har pc'en på et netværk med 2 andre pc'ere, hvilket måske øger mulighederne for at lave noget smart der!

Skal nok sørge for points :o)
Avatar billede krasmussen Nybegynder
20. november 2003 - 08:57 #36
Du kan exportere adresser, mails, kontaktpersoner, regler osv. osv. fra Outlook - jeg kan ikke huske alle rutinerne, men ved at der findes utallige svar som guider igennem her på exp.
Avatar billede mrtest Nybegynder
20. november 2003 - 10:19 #37
Ja, det ved jeg man kan ganske nemt via pst-filen... Men du misforstod mig nok noget da det jeg taler om er hele opsætningen af programmer og her særligt outlook.
Avatar billede krasmussen Nybegynder
20. november 2003 - 10:31 #38
Jeg kender ingen programmer som kan løse det - det er en rimelig omfattende opgave
Avatar billede farmergirl1 Nybegynder
20. november 2003 - 10:40 #39
Davsa min søn.....;o)

Hvis du har en mail, vil jeg genre sende et program til dig der hedder PcInspector, jeg har snakker med min bror og han har anbefalet denne.
Avatar billede farmergirl1 Nybegynder
20. november 2003 - 10:43 #40
Det er et file recovery program
Avatar billede farmergirl1 Nybegynder
20. november 2003 - 10:48 #41
Avatar billede farmergirl1 Nybegynder
20. november 2003 - 11:02 #42
På hjemmesiden er der flere recovery programmer, kig på dem ven
Avatar billede mrtest Nybegynder
20. november 2003 - 11:08 #43
Thanks Mama :o) Men et sådant program kan desværre ikke klare opgaven, da det netop ikke er en fil som forårsager, at programmet ikke vil installeres... Og jeg er faktisk allerede på vej til, at formatere disken nu og er træt af rode med det her en hel dag igen uden spor resultater!
Avatar billede farmergirl1 Nybegynder
20. november 2003 - 11:14 #44
ved du hvordan man opsætter osommerce på en server, jeg er lidt lost
Avatar billede doktor Nybegynder
06. november 2004 - 09:39 #45
Har du sletter alle de steder der står DisableMSI i registreringsdatabasen?