Avatar billede le_bon Nybegynder
24. november 2003 - 15:07 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Bærbar: Er dette et godt køb eller ikke?

Hola!

Jeg skal købe en bærbar, og har fundet nedenstående ASUS.

Er dette et godt køb, eller eller er der nogle andre forslag i samme prisleje?

Jeg skal køre 3ds Max, Photoshop, Flash og en smule spil. Desuden skal jeg bruge trådløst netværk. Desuden skal den ha' 15'' skærm.

http://www.laptop4u.dk/varer.php?vare=21432

Mvh. Lebon
Avatar billede ird Praktikant
24. november 2003 - 15:10 #1
Helt sikkert en fed sag!
Avatar billede ird Praktikant
24. november 2003 - 15:11 #2
Kommentar: ird
17/11-2003 13:39:48    Her er "mine råd" til køb af bærbare :

Køb helst en bærbar med seperat ram til grafikkort, for uanset hvor meget ram du putter i maskinen, vil ydelsen aldrig være optimal.

Processoren skal endvidere hellere ikke være af typen Celeron eller AMD, de "æder" meget strøm. P4 eller P3 er et godt køb.

Læg også mærke til hvor lange bateriet holder, gå helst minimum efter batterier der kan vare i 4-5 timer. Batteriet skal også helst være af mærket Lition.

Når du køber en bærbar, er det oftest en fordel, hvis du mærker og hører hvordan bærbaren fungerer. Typisk er det "støjen" fra blæseren, som folk især lægger mærke til og hader, så den må ikke være for høj.

Jeg kan kun anbefalde mærkerne Dell, Asus og IBM, hvis prisklasser ligger mellem 10.000-25-000

De nye M2400N og S1300N serier er blevet endnu mere attraktive. Fx. får man for 13495,- inkl. moms en lækker ny Asus M2400N, med 512MB DDR RAM, 40GB harddisk og DVD-CDRW combodrev samt lav vægt på kun ca. 2,2 kg. De er baseret på den nye Intel Centrino teknologi, der sørger for lang batterilevetid (4-5 timer) og trådløst netværk. En Intel Centrino 1300 MHz CPU svarer ca. til en Pentium 4 2000 MHz i ydelse.

Skal du bruge en desktop-afløser, er der lige kommet en ny specialudgave af L3800 serien. Den understøtter ikke portbar (portreplikator), men er til gengæld utrolig billig.
Kun 13995,- inkl. moms for en workstation maskine med Mobile Pentium 4 2200 MHz, 512MB RAM, 60 GB harddisk og 15" SXGA TFT skærm (1400x1050 i opløsning)
Se konfigurationer og priser her på L3800
Se konfigurationer og priser her på M2400N

Desuden er der special kampagne på M2400E - P4-1800 Mobile, 384MB RAM og DVD-CDRW drev. 11495,- inkl. moms.

En bærbar med centrino processor er at foretrække efter min mening!

    Centrino:

Fordele ved centrino!

- Ydere mere
- Nyere teknologi (pladsbesparende)
- Lavere varmeudvikling
- Trådløs teknologi integreret
- Lavere batteriforbrug
Avatar billede 3rdpixel.hove Nybegynder
24. november 2003 - 15:12 #3
Når nu du skal køre grafik programmer og lidt ville det med stor fordel kunne betale sig at invistere i en bærbar med et ordenligt grafikkort i stedet det der onboard sis
Avatar billede dmcn Praktikant
24. november 2003 - 15:16 #4
Og endnu vigtigere: En skærm der kan præstere over 1024 * 768 - så lille opløsning er ikke specielt sjov i f.eks. Photoshop. :)
Avatar billede ird Praktikant
24. november 2003 - 15:17 #5
Nope enig :-)
Avatar billede ird Praktikant
24. november 2003 - 15:19 #7
Avatar billede ird Praktikant
24. november 2003 - 15:19 #8
Avatar billede le_bon Nybegynder
24. november 2003 - 15:24 #9
Ja, jeg er også lidt betænkelig ved 1024*768, men de bliver så afsindig dyre hvis man skal højere op! (Eller hvad) Mit budget er kun til ca. 11.000 evt. 12.000
Avatar billede ird Praktikant
24. november 2003 - 15:26 #10
Prøv at tjekke de links jeg har smidt
Avatar billede le_bon Nybegynder
24. november 2003 - 15:35 #11
Jamen, de har da alle 1024*768 (fujitsu-siemens virker ikke)??
Avatar billede le_bon Nybegynder
24. november 2003 - 15:38 #12
Til gengæld er det da nærmest umuligt at se noget med en højere opløsning end 1024*768 på en 15'' skærm!? - Det stiller da store krav til finmotorikken ;o)
Avatar billede ird Praktikant
24. november 2003 - 15:39 #13
Fuldstændig enig :-)
Avatar billede michael-k Nybegynder
24. november 2003 - 15:41 #14
Jeg har selv en bærbare som kun kan kører 1024x768.

Jeg arbejder også meget i photoshop på den, og må indrømme det er ikke et problem mere. Men i starten skulle man lige vende sig til at man bliver nød til at scrolle eller zoome ind for at se hele ens dokument, men man vender sig til det. Medmindre du arbejder med kæmpe billeder selvfølgelig.
Og det bliver rart da man lærer dine genvejstastninger da der ikke er plads til ret mange menuer i programmet ;)

Så man kan godt leve med 1024x768  men mere ville bestemt at være at foretrække, eller så kan man have en ekstern skærm som man kobler den til når man arbejder hjemme.
Avatar billede dmcn Praktikant
24. november 2003 - 15:42 #15
Jeg kører 1400 * 1050 på en 14,1" skærm på min bærbare, og det er der nu ingen problemer med. Men okay, synet bliver vist også dårligere når man kommer op i årene? ;)
Avatar billede le_bon Nybegynder
24. november 2003 - 15:44 #16
Jeg siger mange tak for jeres besyv!
ird > jeg kigger videre på dine links, der er et par muligheder imellem!
Avatar billede ird Praktikant
24. november 2003 - 15:45 #17
Any time...Du spørger bare hvis der er mere!
Avatar billede le_bon Nybegynder
24. november 2003 - 15:46 #18
normality > Bliver du ikke helt skør i bøtten? Det er heller ikke så godt me så høj opløsning hvis man har tendens til musearm (hvilket jeg desværre har!)
Avatar billede dmcn Praktikant
24. november 2003 - 15:50 #19
"Bliver du ikke helt skør i bøtten?"
Det vil nogen nok påstå, men jeg er ikke enig. ;)
Jeg tror lige så meget det er et spørgsmål om tilvænning - jeg kører 1600 * 1200 på min 19" skærm, 1280 * 1024 på min 17" skærm og 1152 * 864 på min 15" skærm. Musearm lider jeg ikke under, på trods af at jeg bevæger musen over 3 skærme hele dagen.
Avatar billede le_bon Nybegynder
24. november 2003 - 15:54 #20
Hmmm...jeg får musearm hver gang jeg sætter opløsningen til 1600*1200 på min 21" skærm...men nok om mig! ;o)