Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
25. november 2003 - 20:34 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Pivottabeller - hvad, hvordan, hvorfor?

Til hvad og hvordan bruger man pivottabeller?
Jeg har ofte i Excel 1) et antal forsøgspersoner 2) et antal forsøgsdage for hver person 3) et antal måletidspunkter til hver person/dag 4) et antal variable målt til hvert tidspunkt + 5) nogle beregninger og grafer
Beregninger kunne f.eks. være at tage to eller flere målte variabler, beregne gennemsnit eller andet, og dernæst beregne integralet af dette. 
Kan man bruge pivottabeller til at gøre noget at dette nemmere?
Kan nogen gennemskue mit spørgsmål?

Måske er spørgsmålet simpelthen: hvad *er* en pivottabel?...
Avatar billede diddel Nybegynder
25. november 2003 - 20:50 #1
En Pivottabel kan hjælpe dig til at sortere og sammenholde en mængde data og holde dem op mod hinanden på forskellige måder. Den nemmeste måde at se muligheden med pivottabeller er at oprette et lille ark med fx. 3 kolonner med talmateriale fx. cpr.nr. på forsøgspersoner, forsøgsdage og antal måletidspunkter. Brug guiden til at definere området - når du så kommer til menu 3 skal du gå ind i layout og trække kolonnerne f.eks. over  i venstre side. Derudover skal der være en værdi i selve arket. talværdien i arket kan du definere som sum antal m.v. Derefter vælger du udfør og du får tallene opstillet efter de valgte kriterier. Brug derefter guiden og layout til at flytte på kolonnerne for at få tallene opstillet med andre parametre.

Det kan være lidt svært at forklare i detaljer, men jeg håber at ovenstående hjælper lidt på vej:-)
Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
25. november 2003 - 21:53 #2
>Det kan være lidt svært at forklare i detaljer,
Ja, det kan jeg godt forstå, jeg har kigget lidt på det tidligere, men har ikke brugt det, men jeg må nok bare gå igang med et eksempel, som du foreslår
- er der andre svar/kommentarer, inden jeg giver diddel point?
Avatar billede bak Forsker
25. november 2003 - 23:04 #3
Kun en kommentar... se at komme igang.. du vil blive forbløffet over de ting du kan gøre med pivottabeller, specielt hvis du arbejder med mange data.
Det er en af de besdte faciliteter i xecl overhovedet.
Avatar billede b_hansen Novice
26. november 2003 - 08:10 #4
Pivottabeller er geniale til at bearbejde store datamængder. Man laver populært sagt en antalstabel, hvor der kan laves en lang række forskellige beregninger og grafiske fremstillinger.

Jeg kan kun tilslutte mig bak. Se at komme i gang, for man kan lave ufatteligt meget i en pivottabel. Eneste ulempe er, at det kræver en del regnekraft, hvis man har en stor mængde rådata. Så pivottabeller skal også bruges med omtanke, ellers kan man hurtigt rende ind i ventetider *S*
Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
26. november 2003 - 09:19 #5
Ok tak for kommentarerne - jeg har i hvert fald forstået, at det ikke vil være spild af tid at sætte mig ind i det.
Avatar billede Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.

Loading billede Opret Preview
Kategori
Excel-kurser for alle niveauer og behov – find det kursus, der passer til dig

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester