Avatar billede stauer Nybegynder
26. november 2003 - 12:31 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Generere en liste uden dupletter

Hejsa

Hvordan ville man løse sådan en problem stilling:

Jeg har en produkt database som jeg skal søge i. I første søgetrin vælger jeg produkt kategorien. Hvis vi så siger at der findes 300 produkter i kategorien S så vil jeg gerne derefter finde ud af hvilket materiale de 300 produkter findes i. Dette kunne være materiale 1, 2, 3, 4, 5. Det som jeg gerne vil vide det er om der er en smart måde at loope igennem de 300 produkter og generere en materiale liste uden dupletter.

/johan
Avatar billede ellebaek Nybegynder
26. november 2003 - 12:37 #1
sql = "select distinct kolonne(*) from tabel"

Distinct returnere alle forskellige værdier i kolonnen...
Avatar billede ellebaek Nybegynder
26. november 2003 - 12:49 #2
ups...

Kan godt være den skal se ud som dette i stedet...
sql = "select distinct(kolonne),* from tabel"
Avatar billede stauer Nybegynder
26. november 2003 - 13:19 #3
"SELECT DISTINCT material FROM products WHERE categories='S'"

på w3schools står der ikke noget om distinct(kolonne),* men som mit eksempel.. men jeg får stadig fejl..

Hvad betyder det at sætte gøre som du gør det distinct(kolonne),* og man kan da godt bruge WHERE i en DISTINCT sætning ikke?
Avatar billede ellebaek Nybegynder
26. november 2003 - 13:22 #4
man kan godt benytte where...

Hvilken fejl får du.
Jeg prøver at hente distinct(material) og så alle de andre kolonner ud...
Men jeg kan ikke helt huske hvordan man benytter distinct...
Avatar billede stauer Nybegynder
26. november 2003 - 13:45 #5
har fået det til at virke.. Havde lige benyttet et forkert kolonne i sql  :=)

thanks
Avatar billede ellebaek Nybegynder
26. november 2003 - 14:01 #6
Anytime.

Takker for points..
..Ellebæk!