Avatar billede syntaxen Novice
27. november 2003 - 11:10 Der er 6 kommentarer

Novell Netware 3.12 CRON

Nu er jeg en idiot til Novell, så bær over med mig, og giv mig fyldestgørende svar om muligt :-)
En virksomhed har lige skiftet den gamle Novell server ud med en ny Windows server, men derved stoppede deres Concorde med at sende nogle lister ud per fax. Disse lister blev genereret klokken 05:00 hver nat. Hvor finder jeg ud af hvad Novell udførte på de givne tidspunkter, og hvor finder jeg deres tilhørende batch jobs (går udfra at der findes noget sådant på Novell). Kan det eventuelt være den bagvedliggende DOS der gjorde det?
Mvh
Syntaxen
Avatar billede fasfan Nybegynder
27. november 2003 - 13:26 #1
Hello,

du kan checke listen over CRON jobs, ved at kigge i SYS:\ETC\CRONTAB filen på Novell serveren.
Du vil sansynligvis finde nogle kald til .NCF filer. Det er en 'batch' file, der umiddelbart svarer til en .BAT/.CMD file, blot med kommandoer der kan forståes af Novell.´

Hvis det er Novell Serveren der har sendt disse faxer, vil jeg formode at der på serveren er installeret en Fax server, og at der kører en .NCF file der enten kopierer filerne til fax-køen, eller kører et job som fax-serveren kan forstå.

Det kan også være et job på Concorde-serveren, der lægger jobs i fax-køen på Novell serveren kl. 05.00.

Du er nødt til at beskrive setup yderligere, men i første omgang kan du jo checke CRONTAB filen.

/Fas
Avatar billede syntaxen Novice
27. november 2003 - 15:26 #2
Okay, så langt så godt. Rigtigt, der er en Fax Server, men jeg gætter på at det er Concorde der bliver kaldt fra en Batch fil.
Okay, hvordan går jeg så lige til SYS: volume fra System Console?? Er der et sted hvor jeg kan se de kommandoer der er tilgængelig fra System Console? Husk på at jeg kunne - til det der Novell :-). Dir og list kommandoer virker ikke.
Mvh
Syntaxen
Avatar billede fasfan Nybegynder
27. november 2003 - 20:43 #3
Hvis du logger på serveren fra en arbejdsstation som administrator, kan du browse dig frem til SYS:\ETC her ligger en fil der hedder CRONTAB. den indholder kommandoer der udføres når CRON er loaded på serveren.

Alternativt kan du fra server-konsollen skrive kommandoen:

EDIT SYS:\ETC\CRONTAB

De kommandoer der er tilgængelige på konsollen, fremgår af Novell Dokumentationen der fulgte med en Netware 3.12

Alternativt kan du kigge på http.//support.novell.com.

Husk: Netware 3.12 er en SERVER, ikke en legeplads med mus, lyd, farver osv.
Hvis serveren er i drift, skal du passe på med hvad du laver.

Jeg ved ikke om der findes en Concorde-Server der kører på Novell. Tror du ikke at det er en 'flad' filbaseret concorde, der er afviklet på arbejdsstationerne?

IDÉ:
Log på som administrator
Kør kommandoen PCONSOLE
Her kan du se de forskellige printerkøer. Det er sansynligvis en af dem der benyttes af fax-serveren.

Andre spørgsmål/kommentarer?

- Hvis i har skiftet til en Windows server, HVEM ER SÅ DEN KLOVN der ikke har checket setup, inden man NEDGRADERER til Windows?
- Dit problem indeholder mange ubekendte. Concorde, Ny server, Fax-server, Hvordan kommer fax til faxserveren, fungerer fax-serveren, kan concorde se novell serveren osv. osv. Umiddelbart er du nok nødt til at få en mand på banen der kan gennemskue dit setup.

Men prøv du blot at rode med ovenstående...

Jeg formoder at du har prøvet at Gestarte Serveren?????

/Fas
Avatar billede syntaxen Novice
27. november 2003 - 21:07 #4
Hmmmm, Unknown Command skriver den bare.
Jeg kan ikke logge op til den, da jeg ikke har Novell installeret.
Dokumentationen er gået tabt.
Jeg er den KLOVN, i og med jeg ikke havde et andet valg. Serveren var ustabil, faxen var langsom, og det hele kørte a H til. Det eneste jeg ikke fik taget højde for var at den udførte nogle automatiske routiner om natten, hvilket kunden 'glemte' at informere mig om. For så havde jeg jo nok gjort noget andet.
Den nye server kører perfekt bortset fra det job den skulle afvikle Kl 05:00.
Men lad os nu for himlen skyld ikke rave os ud i en 'Novell er bedre end Microsoft' pudekamp :-). Jeg er meget sikker på at det bare er en flad installation af concorde, concorde kan nemlig kaldes fra batch jobs, det blev vistnok gjort gratis i concorde for en lille sjat år siden.
Den eneste kommando jeg har funder der funker i Command Console er CLS, ohhh hvilken jubel :-)
Mvh
Syntaxen
Avatar billede syntaxen Novice
28. november 2003 - 09:43 #5
Hmmmm, lille tilføjelse. Glemte lige i farten at jeg har en komplet backup af både data drev og sys. Der er ikke noget under sys:\etc der hedder crontab.
Men jeg fik da søgt efter alle ncf filer, og har også kigget i dem. Umiddelbart kan jeg ikke se at nogen af dem indeholder noget der er relateret til CronTab, ej heller andet der har med tidsbestemte funktioner at gøre. Kan Crontab eventuelt være udskiftet med et andet tilsvarende program??
Mvh
Syntaxen
Avatar billede ukdtom Nybegynder
02. december 2003 - 20:16 #6
Hmmm.....Kunne det ikke tænkes, at det istedet var en arbejdsplads, som altid var logget på din NW3.12, og derefter pumpede de ønskede rapporter ned i en Print/Fax kø, og at den "bare" nu ikke længere kan forbinde sig til din gamle Netware Server ???

Check hos kunden i serverrummet, om ikke der står en gammel WinX PC'er og hænger i en fejlmeddelse.

Husk.....

Der er aldrig lavet noget til Concorde, som kunne køre på en Netware Server, bortset fra de flade filer.

mvh

UKDTOM