Avatar billede slash Nybegynder
10. december 2003 - 09:57 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Outlook 2000, public folders og contacts / kontaktpersoner

Davs.

Har et problem som består af følgende: Har oprettet en "Kontaktpersoner" mappe under public folders (kører outlook 2000 + exchange 2000). Denne mappe skal indeholde en række kontaktpersoner som er relevante for firmaet - dvs. fælles for firmaet!! Når medarbejdere komponerer e-mails skal de kunne vælge kontaktpersoner som ligger under den just oprettede mappe! Dvs. når de skriver en ny mail og klikker på "TIL:" og vælger "Vis navne fra" skal de kunne vælge mappen med de fælles kontakter! Hvordan får man lige dén mappe synlig på XXX klienter UDEN at man manuelt skal gå rundt og eksplicit på XXX klienter åbne outlook og krydse "Vis denne mappe som adressekartotek til email" af ????

Har søgt lidt på technet / msdn / slipstick, men ingen synes at have noget som kan bruges!!! Kender nogen herinde et script som evt. via GPO kan rulles ud?????????????????
Avatar billede steen_hansen Forsker
10. december 2003 - 10:18 #1
Hm, jeg kan MULIGVIS lave det til UniCenter AMO/TNG, men jeg kender ikke GPO ...?
Avatar billede slash Nybegynder
10. december 2003 - 10:19 #2
GPO = Group policy....
Avatar billede venturer Nybegynder
10. december 2003 - 10:21 #3
Kan ikke umiddelbart svare på dit spørgsmål, men jeg kan tilbyde dig en anden løsning.

Overvej følgende:

I AD laver du en ny OU. I denne opretter du contacts til de folk der skal være på adresselisten (ved at oprette contacts i stedet for users får de ingen rettigheder på dit netværk). Når Exchange allerede er installeret vil du sammentidigt med oprettelsen kunne tildele dine contacts en e-mail adresse.

Du kan så på Exchange oprette en ny custom adresseliste som kun indeholde disse eksterne adresser (de vil pr. default bliver vist på din globale adresseliste, så en custom adresseliste vil blot være for at gøre det lidt mere overskueligt).

Umiddlbart kan det godt lyde som lidt mere arbejde, men det er lettere end det lyder :)
Desuden slipper du for at skulle konfigurere noget på hver enkelt klient da både din default global adresseliste og en evt. custom liste vil være umiddelbart tilgængelig for alle brugere.
Avatar billede steen_hansen Forsker
10. december 2003 - 10:21 #4
DOH! :o)

Roder lidt med det, men kan ikke love noget ...
Avatar billede venturer Nybegynder
10. december 2003 - 10:23 #5
Man kan sige at din løsning er en Outlook (klient) løsning hvor mit forslag er en Exchange (server) løsning.
Avatar billede slash Nybegynder
10. december 2003 - 10:27 #6
venturer --> problemstillingen ved din løsning er, at vi ved at oprette contacts i AD centraliserer dette arbejde til IT-afdelingen hvilket ikke er hensigtsmæssigt da vi taler om mange kontaktpersoner (et sted mellem 1000-10.000 vil jeg skyde på!). Og der vil dagligt være ændringer til kontaktpersonerne.... så det mest optimale er at vore brugere SELV vedligeholder dem!!!
Avatar billede slash Nybegynder
10. december 2003 - 10:32 #7
Jeg har programmeret en række applikationer til Outlook, hvor den ene fx. opretter en Contacts mappe og smider en masse data fra Access over i denne mappe ---> data = kontaktpersoner! Det er jo principielt kun én enkelt lille værdi / property der skal sættes på contacts mappen / men kan denne værdi sættes så mappen bliver synlig...
Avatar billede venturer Nybegynder
10. december 2003 - 10:44 #8
slas: Du kan sagtens uddelegere denne opgave til dine brugere. Hvis du som sagt opretter en dedikeret OU til formålet kan du let give alle dine brugere (eller kun et udvalg efter behov) lov til at ændre i denne.

Du kan så lave en custom MMC konsol (som du jo kan lav MEGET simpel) og distribuere til de brugere som skal kunne lave ændringer.
Eneste "minus" er at det kræver adgang til en W2K/XP maskine for at kunne benytte denne konsol.
Avatar billede slash Nybegynder
10. december 2003 - 11:03 #9
Nu er jeg mere bitvender end jeg er AD ekspert, og vil derfor helst have en løsning med noget kildekode - dette kan jeg også bruge i mine andre applikationer..... Men også fordi jeg ikke umiddelbart lyster at vores brugere skal til at klytte i AD / én OU'er whatever....
Avatar billede venturer Nybegynder
10. december 2003 - 11:08 #10
Som sagt fra starten. Det var kun et alternativt løsningsforslag :)

Hvis du ikke er så hjemvant i AD kan jeg så fortælle at en af de stærke sider ved AD er netop muligheden for at uddelegere administrative opgaver UDEN at gå på kompromi med sikkerheden.
Avatar billede slash Nybegynder
24. februar 2004 - 08:03 #11
Ingen løsningsforslag er brugelige! Lagt på is!!