Avatar billede bredal Nybegynder
13. december 2003 - 15:06 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Hvorfor døde min ene harddisk og den ene ramblok?

Jeg har købt følgende bunkort og cpu:
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1244578019    http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1264628103
Jeg smed det ind i min maskine (uden strømkabel siddende i)
satte mine ram i: (2x512ddr pc3100)
Mit grafikkort: (gforce4 ti 4200)
mine 2 harddiske: (60gb maxtor, 120gb maxtor)
mit lydkort: (audiophile2496)
satte diverse strømkabler til motherboard, cpu køler, cd-rom, brænder og harddiske.
Satte de små stik i: (reset swithc, led osv)

Så satte jeg strøm til lortet og tændte... de første 5 forsøg tændte den ikke fordi startknap kablet sad forkert (rigtigt i forhold til tegningen)
Så fik jeg den tændt og DER hørte jeg en knitren som stoppede efter et sekund. Så lugtede der brændt... Jeg fandt ud af at lugten kom fra min 60gb harddisk. Jeg pillede den ud og satte min anden harddisk hvor den brændte havde siddet med de samme stik og den virkede uden at brænde af. Jeg tjekkede så den anden harddisk for at se om den var HELT død og det var den. Well, fuck det tænkte jeg og fortsatte... jeg bootede så op og opdagede at jeg kun havde 512 ram??? Jeg bytede så rundt på mine ram på kryds og tværs men kun den ene blok duede. Når den anden sad i ville min skærm ikke tænde, LIGEMEGET om den sad SAMMEN med den anden eller alene, og også ligemeget HVOR den sad!
Mit spørgsmål er: Er det bare noget som der sker.., er det min skyld.., Kan det ske igen når jeg får min computer op og køre?
Avatar billede bredal Nybegynder
13. december 2003 - 22:22 #1
"jeg bootede så op og opdagede at jeg kun havde 512 ram???"
Det jeg mener er at jeg tændte for computeren og når den tjekker systemet stod der 512 i stedet for 1024! :)
Avatar billede thecrab Nybegynder
14. december 2003 - 00:12 #2
Er du sikker på du ikke skal holde en pause...? prøv at gå det hel igennem en gang til... sørg for at alle ting sidder rigtigt nok

jeg har hørt et sted at hardiske skal sidde som master og de andre drev, så som cd og dvd og brænder skal sidde som slave... tjek og der sidder som det skal....

for du har tilsynesladende sat noget forkert siden den brænde af.
Avatar billede bredal Nybegynder
14. december 2003 - 01:28 #3
"<Er du sikker på du ikke skal holde en pause...? prøv at gå det hel igennem en gang til... sørg for at alle ting sidder rigtigt nok>"

...hehe :) Jeg HAR skam holdt en pause.. og tjekket HELE systemet igennem.. Og som sagt, min anden harddisk brændte ikke at med de samme ledninger og indstillinger!

"<Jeg har hørt et sted at hardiske skal sidde som master og de andre drev, så som cd og dvd og brænder skal sidde som slave... tjek og der sidder som det skal.... >"

I min "gamle" computer sad min to harddisk (de samme) på samme IDE kable, begge som "select on cable" uden at brænde af. Og min dvd-rom som master (yderst  på ide kablet) og min cd-brænder som slave på miderste stik. OGSÅ uden at dø ;)

"<for du har tilsynesladende sat noget forkert siden den brænde af.>"

....Det er jo det jeg er i tvivl om! Systemet virker jo nu?
Avatar billede thecrab Nybegynder
14. december 2003 - 08:19 #4
jamen så ved jeg det ikke!!!!
Avatar billede cyberdok Nybegynder
15. december 2003 - 13:48 #5
Jeg synes ikke at det der skete er din skylde, men at den 60 Gb harddiske havde en fejle lige fra starten der medført en "kort circuit" der brændt den ene ram klods. Det var meget uheldigt!
Man kan ikke sætte harddiskesstrømledningen forkert. Der er kun en måde, fordi den har en special hjørn der  forhindrer en forkært indsætning og hvis du sætter ram kloden forkært, så pcen bare ikke booter.
Jeg tror at den uheld skyldes af en hardware fejl.