Avatar billede exp5 Nybegynder
15. december 2003 - 19:16 Der er 14 kommentarer og
4 løsninger

Sangtekster på hjemmeside. Lovligt ?

Hejsa,

jeg kender en som sandsynligvis vil lave en hjemmeside med en masse sangtekster, men er det lovligt? Sangene er vel ophavsret's beskyttet eller hva ? (Ved ikke så meget om det)
Avatar billede morten_hjort Nybegynder
15. december 2003 - 19:18 #1
Jeg tror det er helt lovligt, sålænge i ikke laver dem om. Det er vist noder, man ikke bare sådan må ligge op...
Avatar billede qp Nybegynder
15. december 2003 - 19:20 #2
Lyriker er jo sådan set litteratur hvilket man ikke må ligge på nettet uden ophavsret ..

jeg har dog ikke hørt om nogen er er blevet fældet på det, men kun guitar tabs som viser hvordan man kan spille sangere/bands musik ..
Avatar billede qp Nybegynder
15. december 2003 - 19:23 #3
Og noder må man heller ikke nej ..

Der er dog en diskussion hvor vidt tabs egentlig er ulovlige da det som noder viser hvordan man skal spille, men der er visse informationer der mangler som tempo, og pauser ..
Avatar billede Spotgun Seniormester
15. december 2003 - 19:30 #4
Jeg har selv gang i et lignende projekt, og efter en snak med KODA fik vi at vide, at man skal indhente skriftlig tilladelse fra alle kunstnere man ønsker at vise tekster fra.
Avatar billede Spotgun Seniormester
15. december 2003 - 19:32 #5
...selvom det dog ikke er KODA der har noget med sangteksterne at gøre, når de blot vises i grafisk form, så var de sikre på at man skulle indhente skriftlig tilladelse fra kunstnerne/rettighedshaverne til teksterne, før man måtte vise dem online...
Avatar billede qp Nybegynder
15. december 2003 - 19:32 #6
Nu er det jo bare sådan at de fleste kunstnere ikke skriver deres egne sange :-P
Avatar billede Spotgun Seniormester
15. december 2003 - 19:37 #7
Nemlig - og det vanskeliggør processen en del. Jeg har før set danske sider med sangtekster der er blevet lukket af pladeselskabernes advokater, fordi de manglede tilladelser.
Avatar billede qp Nybegynder
15. december 2003 - 19:42 #8
men det er ulovligt .. man må ikke publicere noget som andre folk har lavet uden deres tilladelse ..
Avatar billede webrex Nybegynder
15. december 2003 - 19:56 #9
Det er ulovligt med mindre man har ophavsret!
Avatar billede madshammer Nybegynder
15. december 2003 - 20:45 #10
Jeg havde en gang en flok venner der også ville lave sådan en tekst-database, og jeg er ret (/99%) sikker på at det er ulovligt, uden kunsterens skriftlige tilladelse. Men der står sikkert noget på http://www.koda.dk

-Madshammer
Avatar billede NanoQ Nybegynder
16. december 2003 - 15:51 #11
Madshammer, well... det var da et held, du ikke er 100% sikker. For så havde du jo ikke haft en undskyldning for at være forkert på den ;)

Sangtekster må IKKE gengives uden ophavshavers tilladelse. En sangtekst er at betragte som ethvert andet trykt værk (bøger, tidsskrifter osv.). Læs loven om ophavsret her: http://www.ophavsret.dk/Ophavsret/ophavsretsloven.htm

Og lige et lille sax fra Koda's standardbetingelser ved indgåelse af aftaler:

"3.8 Gengivelse af sangtekster og noder m.v. kræver individuelt samtykke fra de enkelte rettighedshavere. KODA/NCB kan kræve dokumentation for, at et sådant samtykke er indhentet."
Avatar billede Spotgun Seniormester
17. december 2003 - 00:25 #12
And on that note... Det er ikke specielt vanskeligt at få en aftale i stand med KODA. Bare sørg for at kontakte dem og få ordnet sagerne inden du ligger noget på - så plejer de at være væsentligt mere venlige derinde.

Det er dog et røvsygt job at spore sig frem til rettighedshaverne af sangteksterne og indhente tilladelser.
Avatar billede madshammer Nybegynder
17. december 2003 - 14:29 #13
nanoq: Hvor er det jeg er forkert på den? Må man da gerne lægge den slags ud på nettet uden skriftlig tilladelse?
Avatar billede NanoQ Nybegynder
17. december 2003 - 14:51 #14
madshammer, du må ikke publicere et ophavsretsligt beskyttet værk - som en sangtekst er - via internettet (eller et hvilket som helst andet medie), uden tilladelse fra rettighedshaver.
Avatar billede madshammer Nybegynder
17. december 2003 - 14:53 #15
Netop, det var også det jeg skrev. :)
"jeg er ret (/99%) sikker på at det er ulovligt, uden kunsterens skriftlige tilladelse." :)
Avatar billede NanoQ Nybegynder
17. december 2003 - 14:55 #16
undskyld... jeg har simpelt hen overset u-et i "ulovligt". Sorry :)
Avatar billede madshammer Nybegynder
17. december 2003 - 14:57 #17
Heh, det er iorden.
Avatar billede exp5 Nybegynder
18. december 2003 - 12:44 #18
Tak for svarene!

Håber jeg har fordelt pointene ok. :D