Avatar billede larskrimi Novice
18. december 2003 - 10:20 Der er 26 kommentarer og
2 løsninger

Savner forklaring på Master/slave og primary/secondary hardware

Hvordan er det lige, at det hænger sammen med primary/secondary og master/slave settings for hardware på ide-kabler?

Hvad betyder de to (fire) forskellige ing, og hvorledes skal jeg sætte mine enheder op.

Jeg har to harddiske samt et cd-rom drev og et floppy, som jeg egentlig gerne ville have til at virke alle sammen. Hvordan skal jeg sætte mine jumpers, og hvordan skal jeg placere enhederne på kablerne?

P.t. er overførselshastigheden fra den ene harddisk til den anden meget langsom (20-50 mb/MINUT).

Al hjælp honoreres!

Mvh. Dan
Avatar billede ird Praktikant
18. december 2003 - 10:26 #1
Betegnelserne "Master" og "Slave” bruges til at skelne mellem primære og sekundære harddiske
Avatar billede henrikmoller Nybegynder
18. december 2003 - 10:29 #2
Hej Dan,

Du har i alt fire 'kanaler' du kan sætte en IDE enhed på - dvs max fire stks CD-DVD-Harddisk osv.

De er delt op i en primær og en sekundær port - det er de to fysiske stik du sætter ledningerne i.

På hver ledning kan du have to enheder. For at kende forskel på dem skal de markeres hhv 'master' og 'slave' - det er det du gør med de små jumpere. Du skal altså 'jumpe' en enhed som master og en som slave for hvert kabel.

Hvis det er et nyt motherboard og en ny harddisk men et gammelt kabel kan du risikere at det går ud over hastigheden. Typisk bør man også sætte de to 'hurtige' harddiske på samme kabel.

MVH

Henrik
Avatar billede redhat9user Nybegynder
18. december 2003 - 10:33 #3
Kører du med virusscanner? Så er det nok forklaringen på den lave overførselshastighed.

Generelt bør harddiske sidde på primary controller og CD på secondary. Desuden skal du bruge et kabel med 80 ledere til harddiske (IDE66 og derover) mens det traditionelle kabel med 40 ledere kan bruges til CD'er (IDE33 og derunder).

Desiden skal masteren sidde for enden af kablet for at få kablet til at sidde korrekt.

Altså skal du i dit tilfælde sætte din boot disk som master og montere den for enden af et 80 polet kabel, som sidder i primary controller (blåt stik). Din anden harddisk skal jumpes som slave og sidde midt på kablet. CD'enskal så være master på secondary controller og helst sidde for enden af kablet.
Avatar billede larskrimi Novice
18. december 2003 - 10:38 #4
Jeg kan røbe at intet af min hardware er særlig up-to-date... Jeg har kun 40 polede stik (er 80 polede stik dobbelt så brede eller høje?), ligesom begge min diske kun har 40 poler. Jeg har ikke noget virusscanner.
Avatar billede ird Praktikant
18. december 2003 - 10:40 #5
Hehe en pc uden en virusscanner!

Held og lykke med virus :))
Så har du nok heller ikke alle updates til windows vel :))??
Avatar billede henrikmoller Nybegynder
18. december 2003 - 10:42 #6
Hej Lars,

Skaf dig en virusskanner og tjek din PC for spyware - mere på f.eks spywarefri.dk

Jeg anbefaler Ad-Aware mod spyware.

MHT stik - så vidt jeg husker er det 40 polet stik og 80-leder kabler.

MVH

Henrik
Avatar billede ird Praktikant
18. december 2003 - 10:46 #7
Henrikmoller>>>Først skriver du hej DAn og så skriver du hej Lars??
Avatar billede larskrimi Novice
18. december 2003 - 10:47 #8
Jeg har alle updates og pt. aldrig haft en virus... (i hvert fald ikke hvad jeg ved af...) Jeg har kørt spybot, men har ikke kørt et antivirus (fordi jeg er for nærrig til at købe en licens...) Men det kunne være jeg skulle prøve en gratis panda software trialversion.
Avatar billede larskrimi Novice
18. december 2003 - 10:48 #9
Jeg kunne have valgt et mere passende brugernavn... :-)
Avatar billede ird Praktikant
18. december 2003 - 10:49 #10
Du kan jo hente et virus program gratis!
Avatar billede ird Praktikant
18. december 2003 - 10:50 #11
http://www.grisoft.com/us/us_dwnl_free.php

bruger selv dette!

Godt dumt ikke at være beskyttet med virus disse tider
Avatar billede ird Praktikant
18. december 2003 - 10:51 #12
http://www.taenk.dk/tt/2003/tt32/netsikkerhed/skema/

Her er gode alternativer. Et godt råd er at få hentet en firewall og antivirus så du slipper får at ende med en pc der går ned
Avatar billede redhat9user Nybegynder
18. december 2003 - 10:54 #13
Du kan muligvis reducere søgetiden på dine diske ved at køre en defragmentering.

Derudover kører dit motherboard kun IDE33, hvilket er årsagen til din langsomem overførsel. IDE har yderlige den ulempe i forhold til SCSI at det kun kan have 1 forespørgsel ude, så en transaktion med den ene disk skal afsluttes helt før en ny kan startes med den anden. På SCSI kan man have flere forespørgsler ude samtidig og dermed udnytte søgetiden bedre.

Og nej, et 80 polet kabel bruger stadig det 40 polede stik - dog er det ofte blåt.

Du ville nok kunne vinde meget med en Ultra DMA controller, men det kan næppe betale sig i forhold til at købe et 1.3G Duron motherboard med CPU og køler til 6-700,-.

Iøvrigt, ird, så findes der et godt alternativ til virusscannere: Linux. :o)
Avatar billede larskrimi Novice
18. december 2003 - 11:03 #14
Er klar over, at flere antivurisprogrammer er gratis, men jeg troede faktisk at opdateringen af (effektive) antivirus programmer altid kostede penge. Og ikke-opdaterede av programmer er vel omtrendt det samme værd som ingen av programmer.

Så har hidtil satset på min firewall, regelmæssige updateringer samt "fornuftig" omgang med attachments osv (med stort held so far)

Jeg tror i øvrigt ikke min gamle dinosaur af en PC har fortjent flere hardware opgraderinger, hvis den skal noget, skal den skiftes ud!
Avatar billede ird Praktikant
18. december 2003 - 11:03 #15
Enig redht9user, men ikke så nemt bare lige at hoppe på for alle :))
Avatar billede ird Praktikant
18. december 2003 - 11:10 #16
Nej updates koster ikke penge! AVG er et kanon program men du skal selv hente updates
Avatar billede redhat9user Nybegynder
18. december 2003 - 11:21 #17
Selv en dino kan normalt bringes til at være en ganske anvendelig maskine med et 1.3-1.4G Duron motherboard. Har selv 3 af dem. De 2 er opgraderede dino'er.
Avatar billede golyf Nybegynder
18. december 2003 - 11:32 #18
Nu smuttede diskussionen over på antivirus og defrag :-)

Jeg er ikke super enig i hvor man gør af sine diske. Personlig vil jeg sige at den harddisk man har Windows (eller andet OS) selvfølgelig skal på den primære kanal som master enhed.
Derudover skal man så kigge på hvorimellem man flytter flest data, da disse to enheder skal side på hver sin ide-kanal.

Således har jeg begge harddiske på den ene kanal og Brænder og DVD på den anden, men dermed er kopi/flytte hastigheden mellem de to diske lavere end når jeg rippede en DVD til harddisken. Det er mit valg, da jeg tit ripper en DVD til den ene harddisk (med ca. 12 Mb/sek i gennemsnit) derfra komprimere jeg den til DivX fra min ene harddisk til den anden for der behøver jeg ikke stor hastighed. Nedturen kommer først når jeg flytter/kopiere mellem de to diske, for der er hastigheden under 10Mb/sek.

Mit gæt er at det skyldes at alle data ryger igennem samme kabel, men først omkring bundkortet og dermed er data to gange i kablet, mod kopiering fra dvd til hdd, hvor data kun er én gang i hvert kabel.
Avatar billede golyf Nybegynder
18. december 2003 - 11:33 #19
ps : gratis antivirus ... kig lige på www.free-av.dk

gratis updateringer og gratis download og ingen reklamer
Avatar billede redhat9user Nybegynder
18. december 2003 - 11:42 #20
golyf>> det er vi da helt enige om under forudsætning af at harddiske og CD kan køre samme overførselshastighed, at IDE kontrolleren er den ,der giver hastighedsbegrænsningen, at der ikke skal brændes CD'er og at det iøvrigt ikke giver problemer at blande CD og harddiske på samme kabel. Netop fordi IDE, som jeg forsøgte at forklare, kon kan håndtere en transaktion ad gangen kan det være en fordel kun at have en aktiv disk på hvert interface. Så hvis PC'en normalt benyttes til at flytte data mellem harddiskene og dette ikke blot er en test, sådan som jeg opfattede det, så er jeg da enig i at det kan være en fordel at flytte den ene harddisk over på controller 2. Især nu hvor det viser sig at der ikke er hastighedsforskel på de to controllere.
Avatar billede henrikmoller Nybegynder
18. december 2003 - 12:33 #21
Ird, jajaja, jeg var ikke helt konsistent, men når man har et id der hedder Lars og underskriver sig dan, og jeg er for træt til at sidde her, så kan det jo smutte.

Juleferie, Juleferie, hvor er du?

Henrik
Avatar billede ird Praktikant
18. december 2003 - 12:34 #22
*LOL*
Avatar billede golyf Nybegynder
18. december 2003 - 13:13 #23
Har julepunt og nissemænd omkring mit skrivebord, så selv kollegarne griner lidt, men imorgen står den på 2 timers pakkeleg med løn og så er det ferie....
Forstår godt en sådan kan smutte :-)
Avatar billede ird Praktikant
19. december 2003 - 18:04 #24
Fik du svar nok
Avatar billede ird Praktikant
22. december 2003 - 17:52 #25
Holder du ferie *G*
Avatar billede golyf Nybegynder
22. december 2003 - 17:57 #26
Så er det jo let at love 200 point
Avatar billede ird Praktikant
22. december 2003 - 17:58 #27
Avatar billede larskrimi Novice
22. december 2003 - 23:30 #28
Jeg har slet ikke været hjemme, og har ikke fået prøvet at ændre placeringen af de to harddiske - håber det virker. Har dog´fået installeret en antivirus, hvilket har gjort min computer endnu langsommere :-( Er i fuld gang med at defragmentere, men det går ret dårligt (jvf. http://www.eksperten.dk/spm/441361 )

Men jeg takker for hjælpen.

-Dan

http://www.eksperten.dk/spm/441361