Avatar billede tjp Mester
17. januar 2001 - 15:51 Der er 5 kommentarer og
5 løsninger

Kan ikke starte

Jeg sad og pillede lidt i win.com, fordi jeg ville ændre \"Du kan nu slukke computeren\"-beskeden (\"nu\"et irriterer mig - man kan jo altid slukke!!), men det skulle jeg ikke have gjort. For nu vil den ikke starte - den når til \"Searching for boot record from IDE - 0... OK\", hvorefter den begynder at bibbe som når man holder en tast nede for længe.
Hvordan bringes den til live igen?

mvh Thomas
Avatar billede parazite Nybegynder
17. januar 2001 - 15:54 #1
Smid en bootdisk i maskinen, boot på den, gå i c:\\windows og kør fdisk /mbr. Dette gendanner din master boot record, som det lader til du har fået ødelagt.

- Parazite
Avatar billede ejoergensen Nybegynder
17. januar 2001 - 15:55 #2
Prøv med en bootdisk /bootcd og sæt pc til at starte med at lede på det drev i bios efter første opstartsfil
Avatar billede parazite Nybegynder
17. januar 2001 - 15:56 #3
Glemte lige - alt hvad jeg nævner køres naturligvis i DOS.
Avatar billede .stx Nybegynder
17. januar 2001 - 15:56 #4
Hvad med bare at kopiere win.com over fra en anden computer.
Avatar billede parazite Nybegynder
17. januar 2001 - 16:00 #5
www.bootdisk.com hvis du ikke har en bootdisk! :o)
Avatar billede halifax Nybegynder
17. januar 2001 - 16:19 #6
Teksten \"Du kan nu slukke for din computer\" ligger i filen logos.sys.
Det er egentlig en billedfil. Du kan kopiere den til et andet sted på din disk, omdøbe den til logos.bmp og åbne den i mspaint. Her kan du så skrive din egen tekst ind! Eller du kan lave en ny .bmp fil i følgende størrelse: 320 x400 pixels i 256 farver (8 bit). Gemme den som logos.bmp og efterfølgende omdøbe den til logos.sys og placere den i dit windowsbibliotek.
Avatar billede tjp Mester
17. januar 2001 - 16:37 #7
OK halifax, det vil jeg så prøve, hvis den kommer til at virke, når nu går hjem og booter. Hvad laver så den samme tekst i win.com-filen??

Thomas
Avatar billede halifax Nybegynder
17. januar 2001 - 16:42 #8
Det kan jeg ikke svare på! I øvrigt, hvis du har ødelagt din win.com er det allerede anbefalet at du får en anden af en ven/bekendt. Hvis teksten elers betyder noget i filen win.com skal du huske, at den jo skal ændres med en hex-editor. (det er noget jeg tidligere har \"fusket\" med hvis jeg ønskede en anden tekst i pop-up medd. og lign :) )
Avatar billede msmows Nybegynder
18. januar 2001 - 11:47 #9
Den ligger i win.com, det er rigtigt, men kun som en alm. tekst. Prøv at slette logos.sys, så kan man se teksten fra win.com.
Avatar billede tjp Mester
23. januar 2001 - 15:04 #10
Jeg takker for svar og kommentarer - selv om de ikke bar hele løsningen så kører den igen.