Avatar billede ziko Nybegynder
21. december 2003 - 12:13 Der er 37 kommentarer og
1 løsning

Forbindelse til My SQL fra ASP

Hej
Jeg har lidt problemer med mit login scipt som melder fejlen:

ADODB.Connection.1 error '80004005'

SQLState: S1000
Native Error Code: 1045
[TCX][MyODBC]Access denied for user: 'root@localhost' (Using password: NO)

/login/logintjek.asp, line 11

Logintjek.asp ser således ud:

<%
    Set objConn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
    objConn.Open "Driver={mySQL}; Server=localhost; Option=16834; Database=miniklub_mv_dk;"

    strSQL = "SELECT * FROM tblBrugere WHERE brugernavn = " & Request.Form("miniklub_mv_dk") & " AND Adgangskode = " & Request.Form("73oSJDOA") & ";"
    Set objRs = objConn.Execute(strSQL)

    If (objRs.BOF Or objRs.EOF) Then
        Response.Write("Dit kodeord eller brugernavn var forkert!")
    Else
        Response.Redirect("Hemmeligside.asp")
    End If
%>

Databasen sku være rigtig nok... Så det må være noget med forbindelsen til databasen ?

//ziko
Avatar billede trumf Nybegynder
21. december 2003 - 12:16 #1
Du har vist glemt password på root
Avatar billede ziko Nybegynder
21. december 2003 - 12:19 #2
Glemt hvad ???
Avatar billede billen Nybegynder
21. december 2003 - 12:19 #3
hmm... ziko? Det brugernavn og password, som du har angiver i din sqlstreng er altså dine oplysninger til at logge ind på din database. Dit spørgsmål er: Hvordan forbinder man til mysql fra ASP. (og jeg kan ikke svare, da jeg ikke kender ASP)
Avatar billede trumf Nybegynder
21. december 2003 - 12:20 #4
har du sat password på din ODBC eller på root kontoen i mySQL ?
Avatar billede ziko Nybegynder
21. december 2003 - 12:21 #5
Ja ved det godt (glemte at ældre det) Og man kan jo ikke rette i sit spørgsmål pisse irriterende..!!!!
Avatar billede ziko Nybegynder
21. december 2003 - 12:22 #6
dunno trumf... Aner simpelthen ik hvad du mener :)
Er rimelig lost indenfor My SQL
Avatar billede trumf Nybegynder
21. december 2003 - 12:24 #7
Hvilket program bruger til at administrere mySQL ?
Avatar billede billen Nybegynder
21. december 2003 - 12:24 #8
AHHH... har lige fundet noget:
"driver={MySQL};Server=localhost;uid=JWulff;pwd=hejmeddig;database=test"

bare erstat uid med dit brugernavn, pwd med dit kodeord og database med miniklub_mv_dk
Avatar billede billen Nybegynder
21. december 2003 - 12:24 #9
et svar i tilfælde af at det er rigtigt... er først tilbage i aften.
Avatar billede ziko Nybegynder
21. december 2003 - 12:25 #10
trumf > Phpmyadmin
Avatar billede ziko Nybegynder
21. december 2003 - 12:26 #11
Øhh billen, dvs det der option skal bare fjernes så ?
Du vil bare ha jeg skal sætte det sådan der ind som du skrev det ?
Avatar billede trumf Nybegynder
21. december 2003 - 12:27 #12
Så åben phpmyadmin og klik på privilegier, så kan du se om der er password på root.
Avatar billede trumf Nybegynder
21. december 2003 - 12:28 #13
Jeg og billen mener det samme, men du skal jo lige finde dit password
Avatar billede ziko Nybegynder
21. december 2003 - 12:33 #14
Privilegier ? Kan ikke rigtig finde det.. Prøvede lige det billen skrev, så ændrede fejlkoden sig lidt så nu står der "Using password: YES"
Avatar billede trumf Nybegynder
21. december 2003 - 12:34 #15
Brug det her, bare med dit password

<%
    Set objConn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
    objConn.Open "driver={MySQL};Server=localhost;uid=root;pwd=ditpassword;database=miniklub_mv_dk"

    strSQL = "SELECT * FROM tblBrugere WHERE brugernavn = " & Request.Form("miniklub_mv_dk") & " AND Adgangskode = " & Request.Form("73oSJDOA") & ";"
    Set objRs = objConn.Execute(strSQL)

    If (objRs.BOF Or objRs.EOF) Then
        Response.Write("Dit kodeord eller brugernavn var forkert!")
    Else
        Response.Redirect("Hemmeligside.asp")
    End If
%>
Avatar billede ziko Nybegynder
21. december 2003 - 12:36 #16
Nu får jeg denne fejlkode...

ADODB.Recordset.1 error '80004005'

SQLState: 42000
Native Error Code: 1064
[TCX][MyODBC]You have an error in your SQL syntax near 'AND Adgangskode = ' at line 1

/login/logintjek.asp, line 14
Avatar billede trumf Nybegynder
21. december 2003 - 12:38 #17
Så er du da kommet igennem :-)

Der mangler plinger ved brugernavn og adgangskode, da det jo er en string

strSQL = "SELECT * FROM tblBrugere WHERE brugernavn = '" & Request.Form("miniklub_mv_dk") & "' AND Adgangskode = '" & Request.Form("73oSJDOA") & "';"
Avatar billede ziko Nybegynder
21. december 2003 - 12:41 #18
Plinger ? :)

Hvad skal jeg gøre ved et så? Er det noget inde i phpmyadmin ?
Avatar billede trumf Nybegynder
21. december 2003 - 12:43 #19
Nej nej, bare kopier den sql jeg skrev før, jeg har sat plingerne ind. en pling er ' som skal være foran og bagved en tekstvariabel. Det er kun tal der ikke skal plinger om.
Avatar billede ziko Nybegynder
21. december 2003 - 12:51 #20
Weee.. Nu virker det sku .. Kanon... Nu har jeg så bare et andet problem.. Jeg har åbnetbart ik indsat noget i brugernavn og adganngskode... Hvordan gør man lige det i phpmyadmin, så det virker ?
Avatar billede trumf Nybegynder
21. december 2003 - 12:54 #21
Vælg databasen ovre til venstre i dropdownboksen. Klik derefter på tabellen tblBrugere og klik så på linket indsæt.
Der kan du så indsætte en bruger.
Avatar billede ziko Nybegynder
21. december 2003 - 12:56 #22
Det var også sådan jeg havde gjort.. underligt... Men hvilken funktion skal man vælge ?
Avatar billede trumf Nybegynder
21. december 2003 - 12:58 #23
Det er ligemeget med at vælge en funktion lige til at starte med. Bare skriv nogle værdier, så du kan få dit login testet
Avatar billede ziko Nybegynder
21. december 2003 - 12:59 #24
Jeg har lavet et brugernavn og adgangskode... Men det virker ik :S
Avatar billede ziko Nybegynder
21. december 2003 - 13:01 #25
Man skal vælge ny record ik ?
Avatar billede trumf Nybegynder
21. december 2003 - 13:07 #26
Ja, du skal jo nok lave den del hvor folk opretter sig, så et password kan oprettes rigtigt i databasen, altså krypteret osv, ellers skal du lave adgangskode om til at være af typen varchar i stedet, men skal vi nu ikke få lukket det her spm. da du jo har fået forbindelsen.
Det andet kommer jo nok til at tage noget tid :-)
Avatar billede ziko Nybegynder
21. december 2003 - 13:17 #27
Jeg skal ikke ha en del hvor folk kan oprette sig... Der skal kun være et login. Og adgangskoden er af typen varchar... ?
Avatar billede trumf Nybegynder
21. december 2003 - 13:21 #28
får du en fejl ?
Avatar billede ziko Nybegynder
21. december 2003 - 13:22 #29
Nej ik andet end Dit kodeord eller brugernavn var forkert
Avatar billede trumf Nybegynder
21. december 2003 - 13:26 #30
Så kan jeg ikke hjælpe dig, da det har noget med din kode eller data i databasen at gøre, men skal vi nu ikke få lukket det her spm, for du har jo fået din forbindelse.
Avatar billede ziko Nybegynder
21. december 2003 - 13:30 #31
Jo lad os det...
Men tak for hjælpen ....
Avatar billede trumf Nybegynder
21. december 2003 - 13:31 #32
Prøv evt lige at sætte denne kode ind i stedet, for aå kan du se om det er de rigtige data der kommer over til db (husk lige at ændre password):

<%
    Set objConn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
    objConn.Open "driver={MySQL};Server=localhost;uid=root;pwd=ditpassword;database=miniklub_mv_dk"

    strSQL = "SELECT * FROM tblBrugere WHERE brugernavn = '" & Request.Form("miniklub_mv_dk") & "' AND Adgangskode = '" & Request.Form("73oSJDOA") & "';"
response.write(strSQL)
    Set objRs = objConn.Execute(strSQL)

    If (objRs.BOF Or objRs.EOF) Then
        Response.Write("Dit kodeord eller brugernavn var forkert!")
    Else
        Response.Redirect("Hemmeligside.asp")
    End If
%>
Avatar billede trumf Nybegynder
21. december 2003 - 13:36 #33
Jeg tror sgu at det er Request.Form("miniklub_mv_dk") og Request.Form("73oSJDOA") der er fejlen, da du ikke kalder formnavnet men at det er dint brugernavn og adgangskode du har sat som formnavne :-)

Brug i stedet Request.Form("brugernavn") og Request.Form("adgangskode") eller hvad de nu hedder over på login siden
Avatar billede trumf Nybegynder
21. december 2003 - 13:45 #34
Altså noget i stil med:

<%
    Set objConn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
    objConn.Open "driver={MySQL};Server=localhost;uid=root;pwd=ditpassword;database=miniklub_mv_dk"

    strSQL = "SELECT * FROM tblBrugere WHERE brugernavn = '" & Request.Form("brugernavn") & "' AND Adgangskode = '" & Request.Form("adgangskode") & "';"
    Set objRs = objConn.Execute(strSQL)

    If (objRs.BOF Or objRs.EOF) Then
        Response.Write("Dit kodeord eller brugernavn var forkert!")
    Else
        Response.Redirect("Hemmeligside.asp")
    End If
%>
Avatar billede ziko Nybegynder
21. december 2003 - 14:03 #35
arh ja det tror jeg da også det er...
Avatar billede ziko Nybegynder
21. december 2003 - 14:06 #36
hmm, det virkede ik helt... nu siger den fejl kode...

Response object error 'ASP 0156 : 80004005'

Header Error

/login/logintjek.asp, line 19

The HTTP headers are already written to the client browser. Any HTTP header modifications must be made before writing page content.

Det var da satans med alle de skide fejl ;)
Avatar billede ziko Nybegynder
21. december 2003 - 14:10 #37
Hvis du kan få noget ud af at se login.asp er den her:

<form action="logintjek.asp" method="post">
<input type="text" name="brugernavn" size="20"> <br>
<input type="password" name="kodeord" size="20">
<input type="submit" value="login">
</form>
Avatar billede trumf Nybegynder
21. december 2003 - 15:02 #38
Læg lige alt kode ud fra logintjek.asp