Avatar billede dang Praktikant
22. december 2003 - 00:46 Der er 38 kommentarer og
1 løsning

Visning i et bestemt antal !

Jeg er ved at lave en side hvor der er 230+ billeder som bliver vist, det vil være en stor del at hive dem frem alle sammen !
Kan jeg gøre så der eks bliver vist 50 ad gangen og så kan folk klikke sig vidre til de næste 50 !
Eller kan jeg lade det blive styret alfebetisk, så der vises a til b osv ???
Avatar billede arne_v Ekspert
22. december 2003 - 00:50 #1
Det er ret nemt at lave.

Men har næppe ret meget med MySQL at gøre - det er mere et spørgsmål
om din applikations sprog f.eks. PHP.
Avatar billede detox Nybegynder
22. december 2003 - 00:50 #2
Ja, begge dele er jo en mulighed.
Avatar billede Slettet bruger
22. december 2003 - 00:54 #3
Hvis du trækker de binære billeddata ud fra databasen kunne du jo bruge "LIMIT"-keyword'et, og "ORDER BY" til at sortere i alfabetisk rækkefølge
Avatar billede Slettet bruger
22. december 2003 - 00:56 #4
hrmmm... jeg har lige tænkt over det... det er da ikke engang nødvendigt at ha' de binære data i DB'en... bare du har en ref, du skal jo blot begrænse resultatet fra SQL-forespørgslen....

...ARGH... jeg har brug for søvn :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
22. december 2003 - 00:56 #5
SQL delen indskrænker sig til:

SELECT ... LIMIT 0,50
SELECT ... LIMIT 50,50
SELECT ... LIMIT 100,50
etc.

Men det skal bygges ind i den applikation.
Avatar billede detox Nybegynder
22. december 2003 - 00:59 #6
Men alfabetisk er da bestemt osse en mulighed.
Avatar billede dang Praktikant
22. december 2003 - 01:00 #7
corholio:
Jeg bruger bare billed navnet til at hente billedet fra en mappe, men det giver vel omtrent samme resultat !
dvs at jeg skal bare bruge LIMIT = '50' i min søgning !
Hvad hvis jeg vælger kun at køre alefebetisk, hvordan kan jeg begrænse den ??? eks hvis jeg vil have alle som begynder med a b og c ???
Avatar billede dang Praktikant
22. december 2003 - 01:02 #8
arne_v:
som jeg læser det så betyder det eks 50 billeder startende ved 0 og 50 startende ved 50 osv
Avatar billede detox Nybegynder
22. december 2003 - 01:03 #9
SELECT ... REGEXP "^[a-c]";
Avatar billede detox Nybegynder
22. december 2003 - 01:06 #10
Altså:

SELECT * FROM tabel WHERE navn REGEXP  "^[a-c]"
Avatar billede arne_v Ekspert
22. december 2003 - 01:16 #11
Yes.

Så skal du bare kalde siden med f.eks. ?start=50 når du vil have 50-99.

Du skal lave links på siden til henholdsvis frem og tilbage.

Du skal have en default værdi 0.

Etc.etc..
Avatar billede arne_v Ekspert
22. december 2003 - 01:27 #12
frem og tilbage skal kun være der hvis det er muligt

de kan evt. suppleres med side 1,2,3,4 links

de er lavet millioner af gange i både PHP og ASP
Avatar billede dang Praktikant
22. december 2003 - 10:35 #13
detox:
Den gir en fejlmelding med at der kommer et [  på et uventet tidspunkt, og når jeg fjerner [] så gir den også en fejl melding, nedtur ! jeg har barberet den helt ned til næsten igenting, men samme fejl :o(
$result = mysql_query("SELECT * FROM planter WHERE latin REGEXP "^[a-c]"",$db);
Avatar billede detox Nybegynder
22. december 2003 - 10:40 #14
$result = mysql_query("SELECT * FROM planter WHERE latin REGEXP '^[a-c]'",$db);
Avatar billede detox Nybegynder
22. december 2003 - 10:55 #15
Altså '^[a-c]' istedet for "^[a-c]".
Avatar billede dang Praktikant
22. december 2003 - 11:31 #16
Ja self, det er ikke første gang jeg er hoppet i den !
Takker for hjælpen :o)
Hvordan deler vi pointene, Arne og Detox har jo begge hjulpet :o)
Avatar billede detox Nybegynder
22. december 2003 - 11:35 #17
Det er jo op til dig at fordele, men du kunne jo sige: 30/2=15 ;o)
Avatar billede detox Nybegynder
22. december 2003 - 11:36 #18
Og velbekommen da c",)
Avatar billede arne_v Ekspert
22. december 2003 - 12:19 #19
:-(
Avatar billede detox Nybegynder
22. december 2003 - 12:22 #20
arne -> Nu blev du alligevel "glemt". Det tror jeg ikke var meningen, så jeg smider lige et spørgsmål med 15p.
Avatar billede detox Nybegynder
22. december 2003 - 12:24 #21
Avatar billede dang Praktikant
08. januar 2004 - 23:32 #22
Det var ikke for at snyde dig arne, den glippede lige, sry :o(
Jeg er faldet over at REGEXP ikke kan håndtere æ ø å og bare kommer med en fejl :o( Nogen forslag til hvor jeg skal søge !!! jeg kan ikke rigtig finde noget hverken på mysql.com eller goe gamle google :o(
Avatar billede detox Nybegynder
08. januar 2004 - 23:36 #23
Tror du skal rette sproget i din MySQL. Jeg har ingen problemer med æøå.
Avatar billede detox Nybegynder
08. januar 2004 - 23:43 #24
Jo, opdagede lige der er et mindre problem. Den tror det er svensk. Dette virker>

SELECT  *
FROM  `tabel`
WHERE `felt`
REGEXP  '[å-ø]'
Avatar billede detox Nybegynder
08. januar 2004 - 23:45 #25
Eller>

SELECT  *
FROM  `tabel`
WHERE `felt`
REGEXP  '^[å-ø]'
Avatar billede dang Praktikant
08. januar 2004 - 23:56 #26
ok, når du siger rette sproget i mysql er det noget jeg selv kan gøre eller skal jeg spørge cliche om de er venlige !!!!!
Avatar billede detox Nybegynder
09. januar 2004 - 00:17 #27
Det må du nok bede dem om. Det er først fra version 4.1, man kan oprette tabeller med sit eget sprog.
Avatar billede arne_v Ekspert
09. januar 2004 - 00:27 #28
Det kan godt være at ændre sprog på tabel først er i 4.1, men ændre sprog
på database er i ældre versioner - og jeg formoder at hver bruger har
sin egen database !
Avatar billede detox Nybegynder
09. januar 2004 - 00:33 #29
Ok, det er da værd at forsøge. Min driller nu alligevel med æøå i dansk, den insisterer stadig på at sortere på den svenske facon med åæø?
Avatar billede detox Nybegynder
09. januar 2004 - 01:02 #30
Jeg kan kun få den til at sortere korrekt ved at tilføje: COLLATE latin1_danish_ci;

SELECT * FROM test ORDER BY tekst COLLATE latin1_danish_ci;

og det er på trods af jeg har sat dansk som default?
Avatar billede dang Praktikant
09. januar 2004 - 03:28 #31
Det er MySQL 3.23.58 som jeg kører med !
Er der andre mulighedder for at styre hvilket sprog andet end på phpMyAdmin på forsiden ??? den står på dansk der !!! (da-iso-8859-1)
Avatar billede detox Nybegynder
09. januar 2004 - 03:43 #32
Du kan prøve at trykke på: 'Vis MySQL system variable' og tjekke det ud omkring sprog:
character set server      latin1      latin1
character set system     utf8     utf8
character set database     latin1     latin1
character set client     latin1     latin1
character set connection     latin1     latin1
character-sets-dir     C:\mysql\share\charsets/     C:\mysql\share\charsets/
character set results     latin1     latin1
collation connection     latin1_danish_ci     latin1_danish_ci
collation database     latin1_swedish_ci     latin1_danish_ci
collation server     latin1_danish_ci     latin1_danish_ci
Avatar billede dang Praktikant
09. januar 2004 - 04:06 #33
phpMyAdmin dokumentation
Officiel phpMyAdmin hjemmeside
[ChangeLog]    [CVS]    [Lists]

Det er stort set de eneste ting jeg har at trykke på foruden log af !!!
Avatar billede detox Nybegynder
09. januar 2004 - 04:30 #34
Så prøv at fyre den her forespørgsel af:

SHOW GLOBAL VARIABLES
Avatar billede detox Nybegynder
09. januar 2004 - 04:33 #35
Næ, sorry den kræver: MySQL 4.0.3
Avatar billede dang Praktikant
09. januar 2004 - 23:21 #36
Nu har jeg fusket noget :o)
http://www.killingelisten.dk/planter/
men som sagt er det fusk, men det virker og det er hoved sagen ! Jeg vil give 200 point til den som har den rigtige løsning !
Avatar billede detox Nybegynder
09. januar 2004 - 23:38 #37
Jeg tror du må vente på version 4.1, hvor det bliver muligt at sortere på dansk.
Indtil da er din workarround sikkert fin, når bare den virker ;o)
Avatar billede dang Praktikant
10. januar 2004 - 00:15 #38
ja, det er jeg også ved at lære at leve med :o) Det er trods alt kun 4 planter og der bliver ikke det store redigering på den front !!!
Avatar billede detox Nybegynder
10. januar 2004 - 00:19 #39
Ja, der er øjensynligt ikke nogen med Ø.