Avatar billede nimoha Nybegynder
25. december 2003 - 16:37 Der er 20 kommentarer og
2 løsninger

Problemer med Windows Xp opstart efter dvd-brænder blev indsat

Hej....

Jeg har lige fået en dvd-brænder i julegave, og har lige indsat den.
Jeg havde 2 cd-dreve i forvejen, så jeg tog det ene ud og forband den anden på samme måde som det ene var.
Da jeg så starter min computer op, gider Windows xp ikke at starte. Så genstarter jeg og starter op i "fejlsikret tilstand". Og så fandt jeg ud af der kun var strøm på det ene drev. Dernæst byttede jeg om, så det ene der var slave blev master og det andet blev fra master til slave. Nu var der så strøm på begge cd-drev, men Xp kan stadig kun starte i "fejlsikret tilstand"

Før tog det kun et minut at starte op, men nu har jeg ladet den står i over 10 minutter og stadig sker der ikke en s***
  Hvad kan jeg gøre så Windows XP starter i "Normal tilstand" ligesom før?
Avatar billede cibar Nybegynder
25. december 2003 - 16:41 #1
Du kunne i første omgang gå tilbage til din oprindelige konfiguration og se om du kan genskabe en computer der virker...

Herefter skal du huske at afinstallere det ene drev før du sætter et nyt ind. Mellem hvert trin skal du genstarte, så Windows har en chance for at opdage forandringerne
Avatar billede nimoha Nybegynder
25. december 2003 - 16:45 #2
Jeg skal altså sætte det gamle drev i igen
Men hvordan afinstallerer jeg det?
Avatar billede mahp1 Nybegynder
25. december 2003 - 16:47 #3
Nej Nej, tjek blot at om det drev du tog ud, var sat som "master" hvis den var det, sætter du din dvd brændere, som master. (eller omvendt som slave)
Avatar billede nimoha Nybegynder
25. december 2003 - 16:48 #4
Det har jeg gjort!
Avatar billede cibar Nybegynder
25. december 2003 - 16:49 #5
ja, det gamle drev i igen.
- Genstart
- Start > Kontrol Panel > Tilføj/ fjern hardware > Find drevet > Fjern det
- Genstart
- Luk ned, sæt nyt drev i og start igen
Avatar billede nimoha Nybegynder
25. december 2003 - 16:51 #6
Okay, det prøver jeg da lige...
Er tilbage om 10 minutter
Avatar billede retaxes Nybegynder
25. december 2003 - 16:54 #7
ellers prøv med en Repair

1:Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP/2000 CD, husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom.
Når den har installeret nogle foreløbige filer skal du;

2: springe det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsætte din installation (nyinstallation)

3: Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev.

4: Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L) eller du vil lave en repair (R) - det er her du skal trykke på R.

5: Og du vil nu se at den laver en helt ny installation men det dejlige er bare den beholder alle dine indstillinger og dit skrive bord intakt men nu har du sluppet for alle dine fejl og mangler.

6. Gå ud og lav kaffe.

7:PS husk at have din CD-Key klar, denne skal bruges da det jo er en "nyinstallation"

HUSK endvidere at alle updates og Service packs forsvinder ved en Repair, de skal installeres efterfølgende.

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q315341
.......................................................................................................................................

Man kan komme ud for at miste data eller programmers opsætning efter geninstallering, reparation eller opgradering af Windows XP, hvis den er preinstalleret OEM version.
Det er informationen placeret i mapperne: All Users, Default User, Start menu, Startup group og Shared Documents som mistes.

Det sker blandt andet, hvis man benytter en af følgende scenarier :

1. Man geninstallerer XP til samme mappe eller foretager en in-place opdatering

2. Man reparerer XP ved hjælp af boot fra CD'en og herefter vælger R (Repair)

3. Man opgraderer OEM versionen til en fuld retail version

Årsag: Når man først starter en preinstalleret OEM version af Windows XP, oprettes der følgende fil: %Windir%\System32\undo_guimode.txt.
Den er årsagen til, at ens data og opsætninger mistes, hvis en af ovennævte muligheder foretages.

For at løse problemet, slet eller omdøb da "undo_guimode.txt" filen FØR man geninstallerer, reparerer eller opgraderer.
Avatar billede cibar Nybegynder
25. december 2003 - 16:55 #8
n_jay: Husk selvfølgelig lige at tjekke det som mahp1 skriver. Nemlig at du skal have styr på din master og slave! Ellers går det ikke specielt let.
Avatar billede nimoha Nybegynder
25. december 2003 - 17:06 #9
cibar. Har prøvet at genskabe den gamle konfiguration, men uden held nu får jeg også problemet med den.
Avatar billede nimoha Nybegynder
25. december 2003 - 17:07 #10
Retaxes: Det du skriver kan ikke lade sig gøre, da jeg har opgraderet Xp fra 98. Derfor har jeg kun en opgraderings cd.
Avatar billede nimoha Nybegynder
25. december 2003 - 17:09 #11
Og jeg vil helst ikke skulle formatere hvis det er muligt..
Avatar billede retaxes Nybegynder
25. december 2003 - 17:18 #12
har du da prøvet med den opgraderings cd?
Avatar billede cibar Nybegynder
25. december 2003 - 17:18 #13
Det burde heller ikke være nødvendigt at formatere.

Prøv at starte i fejlsikret tilstand, og se nærmere på din hardwarekonfiguration. Hvilke drev er installeret og hvilke burde ikke være der.
Avatar billede cibar Nybegynder
25. december 2003 - 17:19 #14
n_jay: retaxes har pointe i at sikre at alle systemfilerne i det mindste burde være intakte inden du forsøger at installere noget ny.
Avatar billede cibar Nybegynder
25. december 2003 - 17:21 #15
retaxes: er en repair næsten ikke det samme som sfc/ scannow?
Avatar billede cibar Nybegynder
25. december 2003 - 17:39 #16
n_jay: Bliver desværre nødt til at smutte. Mors julemad kalder!
Avatar billede retaxes Nybegynder
25. december 2003 - 17:58 #17
man bør prøve med sfc /scannow før en Repair som går grundigere tilværks.
Sfc udskifter kun manglende eller korrupte systemfiler.
Avatar billede nimoha Nybegynder
25. december 2003 - 18:00 #18
Nu virker det igen...
Jeg trykkede på en knap, der hvor den spørger, om man vil køre i fejlsikret tilstand og nu virker det...
Tak for forslagene allesammen...
Alle dem der mener de har ret til point bedes lægge et svar...
Avatar billede retaxes Nybegynder
25. december 2003 - 18:02 #19
svar
Avatar billede retaxes Nybegynder
25. december 2003 - 18:19 #20
takker for pointene..

Fortsat god jul :o)
Avatar billede cibar Nybegynder
25. december 2003 - 20:37 #21
n_jay> fedt at høre, at det lykkedes.

Glædelig Jul.
Avatar billede nimoha Nybegynder
25. december 2003 - 20:58 #22
Tak i lige måde :=)