Avatar billede thecrab Nybegynder
28. december 2003 - 15:35 Der er 8 kommentarer

Brænde data på dvd disk med almindelig brænder?

Kan man godt brænde alminde data ned på en dvd disk med en almindelig brænder?
Avatar billede thesurfer Nybegynder
28. december 2003 - 15:38 #1
Nej, det er derfor der er noget der hedder "dvd brænder" :)
Avatar billede thesurfer Nybegynder
28. december 2003 - 15:44 #2
Det er ikke hvilke data den kan brænde, men hvilke formater den kan brænde *på*.
CDROM-brændere kan brænde på CDROM-disks.
DVD-Brænder kan brænde på DVD-disks, og vist også CDROM-disks ("bagud-kompatibelt").

DVD er et nyere format, end CDROM.
Avatar billede thecrab Nybegynder
28. december 2003 - 19:43 #3
okay... jeg trode bare af man bare ikke kunne kopiere og lave en dvd unden men dvd brænde, men godt brænde andre ting ned på diskene
Avatar billede thesurfer Nybegynder
28. december 2003 - 20:14 #4
Nope.. Ikke så vidt jeg ved..
Avatar billede miss-g Seniormester
28. december 2003 - 21:39 #5
Jeg spurgte min ven om det samme.

Det der åbentbart er forskelligt på en CD-brænder og en DVD-brænder er den måde den brænder sporene på (efter hans udsagn).

Han siger også at man ikke kan brænde en DVD i en cd-brænder og han brænder rimelig meget, så han må vide det om nogen....
Avatar billede jensendk Nybegynder
29. december 2003 - 09:30 #6
En DVD er anderledes opbygget rent teknisk end en CD. Sporerne ligger tættere, der bruges
Avatar billede henninga Novice
04. januar 2004 - 19:44 #7
Du skal bruge en dvd-brænder til at brænde dvd-skiver, men de fleste dvd-brændere kan også brænde cd-skiver.
Forskellen er det materiale skiven er lavet af og den frekvens laserstrålen bruger til at "skære" skiven.
En cd-brænder er ikke udstyret med en laser der kan gå højt nok i frekvens til at brænde en dvd medens en dvd-brænder godt kan gå ned i frekvens og brænde en cd.
Avatar billede -kenner- Nybegynder
18. februar 2004 - 20:41 #8
Nej der skal du bruge en dvd-brænder!