Avatar billede willi Nybegynder
31. december 2003 - 12:30 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Registrering af .dk domæne med æøå

Fra 1.1.o4, står der hos DK-hostmaster, kan der registreres .dk domæner med æøå. Det har jeg temmelig meget brug for. Men hvor f... gør man det?
Jeg har skrevet til nogle udbydere og spurgt om det så fra kl. 24 i nat bliver muligt. Men uden at få svar.
I øjeblikket kan det stadig ikke lade sig gøre.
Der kommer blot besked om at domænet indeholder ugyldige tegn (hvilket jo også er rigtigt nok indtil kl. 24).
Det er lidt surt fordi jeg forbandet gerne ville have registreret et domæne med "ø"
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
31. december 2003 - 12:33 #1
Du kan registrere det i løbet af januar måned (husker ikke lige slutdatoen)
Det er ligegyldigt om du kommer først. Er der flere om samme domæne et
stykke hen i januar er der er "lad os se hvem der har flest penge" runde,
og til sidst vist nok en lodtrækning. Du behøver altså IKKE være først.
Nyd raketterne, og så en gang i det nye år finder du en registrator, der
tager æøå med.
Avatar billede willi Nybegynder
31. december 2003 - 12:49 #2
Det er da godt nok strengt. Men hvor har du læst disse regler?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
31. december 2003 - 12:51 #3
Det er da ikke strengt - det er da retfærdigt
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
31. december 2003 - 12:54 #4
Avatar billede willi Nybegynder
31. december 2003 - 12:56 #5
Men hvad betyder dette så!?

2.1. Tildeling og registrering af brugsrettigheder til Domænenavne
a. Retten til at bruge et Domænenavn under .dk-Domænet, erhverves ved at indgå aftale herom
med DK Hostmaster.
b. DK Hostmaster tildeler og registrerer brugsrettigheder til Domænenavne under .dk-
Domænet efter først-til-mølle princippet.
Avatar billede willi Nybegynder
31. december 2003 - 12:58 #6
Retfærdigheden har mange ansigter. Men min pengepung tilsiger mig, at ansigtet med den fedeste tegnebog ikke er noget jeg kan ligge make-up til.
Jeg kan kun deltage hvis det handler om hurtighed eller held. Sådan er det at være en fattigrøv.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
31. december 2003 - 13:03 #7
Læs det hele.
Avatar billede willi Nybegynder
31. december 2003 - 13:04 #8
Ps. Jeg har set der er særlige regler omkring registreringen af navne med æøå.
Men det ser mest ud som et regelsæt der er udfærdiget som en loku... aftale.
Avatar billede willi Nybegynder
31. december 2003 - 13:06 #9
Der er jo ikke noget belæg for den regel som jeg først henviser til ikke kan gøres gældende. Men naturligvis har DIFO fat i den længste ende. Og slagsmål om dette er forbeholdt eventuelle pengestærke virksomheder og ikke almindelig mennesker.
Avatar billede willi Nybegynder
31. december 2003 - 13:36 #10
Men hvad med et svar.
Og tak for hjælpen. Det var trods alt hvad jeg spurgte om :)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
31. december 2003 - 13:39 #11
nej tak, jeg forstår slet ikke din frustration - jeg troede jeg hjalp
dig ved at fortælle dig hvordan tingene hænger sammen. Jeg skal ikke
have point for at gøre folk sure.
Avatar billede willi Nybegynder
31. december 2003 - 14:00 #12
Hold op Erik.
Enten kan jeg læsse frustrationen ud hér, eller også over børn og kone. Så jeg vælger det første.
Og det er ikke dig. Det håber jeg ikke du oplever. Men de forb... regler.

Med reglen - som jeg skriver - først til mølle havde jeg en chance for at være med i "kapløbet" om det domænenavn som jeg gerne vil have.
Men med de regler - som er nogenlunde de samme som hvis man "skrives op" til et domænenavn hos DK-Hostmaster - har jeg ingen mulighed.
Her er det den økonomiske formåen som gælder.
Et domæneavn med Danske tegn kan komme til at koste rigtig mange penge på den måde DK-Hostmaster har valgt at sælge dem på.
Måske især det jeg ønsker.

Men jeg er ikke utilbøkelig til at mene denne metode ikke holder i retten.
Men det er en anden historie.
Tak for hjælpen. Jeg kan i det mindste - som du skriver - spise, drikke og synge hele aftenen uden tænke på andet end nytårsklokkerne, raketterne og kransekagen.

Godt nytår Erik.

Og jeg mener det var en hjælp. Jeg bad om det du svarede på.
Og tak for dialogen (og undskyld inddragelsen i mine frustrationer) og send så et svar. Så min nytårsaften ikke belastes af sort samvittighed over jeg skylder en altid velvillig kompetent ekspert ikke får hvad han er berettiget til :]
Avatar billede willi Nybegynder
08. januar 2004 - 21:50 #13
OkOk. Så må jeg jo selv for at lukke sp.
Avatar billede Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.

Loading billede Opret Preview
Kategori
IT-kurser om Microsoft 365, sikkerhed, personlig vækst, udvikling, digital markedsføring, grafisk design, SAP og forretningsanalyse.

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester