Avatar billede pr0fane Nybegynder
11. januar 2004 - 00:33 Der er 13 kommentarer og
3 løsninger

Dødt system

Hej,

Da jeg kommer hjem for et par dage siden er min computer slukket (havde været tændt da jeg gik på arbejde), og jeg kan ikke tænde den igen. Der er ingen respons da jeg trykker på power-knappen, og prøver at sikre at diverse kabler sidder fast.

Jeg prøver derfor at starte systemet med en Aopen 350W strømforsyning (FSP350-60PN(PF)) fra et P4-system. Der kommer da også liv i computeren, men der sker intet på skærmen. Jeg har prøvet at udskifte grafikkortet, tage RAM-klodserne ud, udskifte dem, samt resette BIOS - og der er samme problem.

Mit system består bl.a. af:

Soltek Mboard (SL-75FRN2-RL)
2xcorsair 256MB PC3200 Ram
Barton 2500+ (ikke overclocket)
I et chieftec black kabinet.

Vil meget meget gerne have rettet problemet. Er klar over at det er hardware-relateret, men mangler lidt at få kredset ind hvad det helt præcist er.
Avatar billede beorn Nybegynder
11. januar 2004 - 00:38 #1
kommer den med nogle bip koder når den booter?

ellers prøver at fjerne alt fra motherboardet (også ide kabler) så der kun sidder en ram klods, cpu+køler og skærmkort og se hvad der så sker.
Avatar billede pr0fane Nybegynder
11. januar 2004 - 14:15 #2
Der kommer ikke nogle bip når den booter. Den starter op, og lyder egentlig normalt nok, men der sker ikke noget på skærmen.

Lige nu kører jeg kun med grafikkort, ramklodse og processor.
Avatar billede beorn Nybegynder
11. januar 2004 - 14:20 #3
du har prøvet at skifte skærmkort siger du og det hjalp ikke på noget eller ? har d mulighed for at prøve en anden skærm?
Avatar billede pr0fane Nybegynder
11. januar 2004 - 14:28 #4
Ja, har prøvet med både en anden skærm og et andet grafikkort. Samme problem.
Avatar billede pr0fane Nybegynder
11. januar 2004 - 14:42 #5
Lige en lille update: Har prøvet den originale strømforsyning (Chieftec) i en anden computer, og her er problemet det samme som i starten - altså INGEN respons overhovedet.

Har stadig samme problem med min egen computer, hvor jeg bruger p4-strømforsyningen.
Avatar billede nopsen Ekspert
11. januar 2004 - 16:54 #6
prøv at clear cmos.. der sidder en jumper til det et sted på bundkortet som skal kortsluttes et par sekunder, og prøv så at starte igen.. din bios skal så sættes op igen, da den bliver nulstillet.
Avatar billede pr0fane Nybegynder
11. januar 2004 - 17:11 #7
Som tidligere skrevet, har jeg allerede prøvet at cleare.

Både ved at tage batteriet ud, og vha. jumperne. Stadig det samme problem.
Avatar billede saudoo Nybegynder
11. januar 2004 - 17:55 #8
Hvis der er kommet for meget strøm ind gennem forsyningen, som derved har beskadet rammene. Så vil den ikke vise noget på skærmen. Og din strømforsyning vil være død.

Prøv at låne nogle ram fra en ven, og prøv igen.
Avatar billede saudoo Nybegynder
11. januar 2004 - 17:56 #9
Det lyder meget som det.
Avatar billede beorn Nybegynder
11. januar 2004 - 18:05 #10
hvis rammene var døde, burde den give besked via bootlyde ellers burde han kunne se et billede på skærmen. PSU har helt sikkert brændt et eller andet af. men mit gæt ligger på bundkortet :-(
Avatar billede saudoo Nybegynder
11. januar 2004 - 18:07 #11
Hmm.. hvis han har taget din pc-speaker fra så kommer der ingen lyde. :P
Avatar billede beorn Nybegynder
11. januar 2004 - 18:08 #12
:-D nej okay det køber jeg så. men regnede med at han stadig havde de stik siddende på kortet.
Avatar billede pr0fane Nybegynder
14. januar 2004 - 12:48 #13
PC Speaker er selvfølgelig sat til. Den siger intet når jeg starter op.

Jeg har lige prøvet med nogle andre RAM, og der er problemet det samme.
Avatar billede saudoo Nybegynder
15. januar 2004 - 23:05 #14
he he.. :P

Du må sq hellere pakke dit bundkort ned i en kasse, og sende det tilbage til reperation/erstatning. Det ser ikke ud til at det kan være andet. Skulle jeg mene at syntes. :D
Avatar billede pr0fane Nybegynder
23. januar 2004 - 00:50 #15
Fik ombyttet både bundkort og strømforsyning. Nu virker det :)
Avatar billede saudoo Nybegynder
23. januar 2004 - 18:37 #16
Nice nok der!

Og tak for pointene.. :D