Avatar billede kapsel Nybegynder
11. januar 2004 - 04:17 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Vise tekst på specifik ugedag

Hej

Jeg vil vise en tekst for hver ugedag, fx mandag skal den skrive "i dag er det mandag" og tirsdag skal den skrive "i dag er det tirsdag".. burde være rimeligt simpelt ;-)

</kapsel>
Avatar billede nak-m Nybegynder
11. januar 2004 - 04:30 #1
<?php

$dagarr = array("søndag","mandag","tirsdag","onsdag","torsdag","fredag","lørdag");
$dag = $dagarr[date("w")];
echo "I dag er det ".$dag;

?>

Dette skulle kunne gøre det :)
Avatar billede bearhugx Nybegynder
11. januar 2004 - 04:31 #2
det gør du ved følgende
<?php
  $dayofweek = date("l");
  print("Today it's ".$dayofweek);
?>
Avatar billede bearhugx Nybegynder
11. januar 2004 - 04:31 #3
(er der andre end mig, som syntes at eksperten laggede total --- mit første indlæg er slet ikke optaget :-(
Avatar billede nak-m Nybegynder
11. januar 2004 - 04:33 #4
bearhugx:
Jo, jeg kunne slet ikke komme ind på eksperten :(
Avatar billede bearhugx Nybegynder
11. januar 2004 - 04:33 #5
Hmmm .. nak-m ... din var faktisk den jeg ledte lidt efter -- jeg var ellers gået igang med den helt store "hvis det er Tuesday, så returnér Tirsdag"-løsning fordi jeg ikke kunne finde "w" ... Den findes nemlig i Java - og så synes jeg at det var underligt den ikke også fandtes i PHP :-))
Avatar billede kapsel Nybegynder
11. januar 2004 - 04:34 #6
Ah, jeg mente at jeg ville skrive en forskellige tekst.. Sorry, fik det formuleret forkert..

Jeg vil kunne skrive en specifik tekst for hver dag..

"I dag er det mandag, jeg fylder år"
"I dag er det tirsdag, i går fyldte jeg år"

ala det..

</kapsel>
Avatar billede nak-m Nybegynder
11. januar 2004 - 04:41 #7
<?php
$dagarr = array("I dag er det søndag, for seks dage siden fyldte jeg år","I dag er det mandag, jeg fylder år","I dag er det tirsdag, i går fyldte jeg år","I dag er det onsdag, i forgårs fyldte jeg år","I dag er det fredag, for tre dage siden fyldte jeg år","I dag er det fredag, for fire dage siden fyldte jeg år","I dag er det lørdag, for fem dage siden fyldte jeg år");
$dag = $dagarr[date("w")];
echo $dag;
?>

Sådan ;)
Avatar billede kapsel Nybegynder
11. januar 2004 - 04:42 #8
Selvfølgelig. Mange tak!

</kapsel>
Avatar billede bearhugx Nybegynder
11. januar 2004 - 04:43 #9
ok... men der bruger du bare nak-m's forslag til at hente dagens navn ud... du vil altid have et Date-objekts "dagnavn" ved at sige
$nu = time();

print("idag er det ".$dagarr[date("w", $nu)]);
print("igår var det ".$dagarr[date("w", $nu-8640000)]);
Avatar billede bearhugx Nybegynder
11. januar 2004 - 04:44 #10
ahhh ... så fattede jeg også, hvad det hele gik ud på :-)))
Avatar billede nak-m Nybegynder
11. januar 2004 - 04:46 #11
Jeg bukker (og nejer) for pointene :) mange tak.