Avatar billede lirekassemanden Nybegynder
14. januar 2004 - 23:10 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

shadow og md5 enable

Jeg har lige inst. en debian server.
Under installationen skulle jeg vælge om der skulle benyttes shadow og md5 password. Dum som jeg var glemte jeg at vælge disse 2 ting - kan jeg rette det her efter installationen? (helst uden at skulle geninstallere)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
14. januar 2004 - 23:33 #1
Du kan vist køre

  shadowconfig on

Jeg ved ikke om du kan slå md5 til
Avatar billede Slettet bruger
14. januar 2004 - 23:46 #2
Jeg har ikke lige prøvet om Eriks forslag virker, men hvis du kører en

dpkg-reconfigure passwd

Kan du slå shadow til. Jeg roder lige rundt efter den anden.
Avatar billede Slettet bruger
14. januar 2004 - 23:56 #3
i /etc/pam.d/common-passwd har jeg denne linie

password        required        pam_unix.so md5

Uden at være sikker, vil jeg tro, at det betyder, at jeg har md5passwords slået til.
Avatar billede lirekassemanden Nybegynder
15. januar 2004 - 00:02 #4
sandbox smid lige et svar..
også dig erik..

jeg deler points mellem her.. men ikke halv halv..
det erik sagde virker på shadow..
men det med dpkg-reconfigure passwd virker på både md5 og shadow..
men jeg takker for jeres indsats..
Avatar billede Slettet bruger
15. januar 2004 - 00:26 #5
og dpkg-reconfigure kan bruges til at lave om på installationsvalgene på enhver pakke. Den store fordel ved at bruge den i stedet for at rette i selve konfigurationsfilerne er, at så ved pakkesystemet hvilket valg man lavede, og husker det, når pakken bliver opgraderet, så man kan slippe for at blive spurgt om det samme igen.

Hvis man retter i filerne selv, vil pakkesystemet spørge om man vil beholde sin egen eller installere pakkens forslag (med det oprindelige valg.)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
15. januar 2004 - 09:46 #6
Tak, jeg samler ikke på point.
Avatar billede lirekassemanden Nybegynder
15. januar 2004 - 18:24 #7
Erikjacobsen < helt ok - men jeg takker alligevel for din indsats.
Avatar billede mfalck Praktikant
20. januar 2004 - 16:53 #8
evt kan du prøve med

authconfig --enableshadow --enablemd5