Avatar billede amadeus Nybegynder
15. januar 2004 - 22:09 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

e-smith: q-mail problem

Jeg har kørt en e-smith server i et stykke tid, og det virker fint. Jeg har lige fået tilknyttet dens første domæne, og http virker helt fint.
Men når jeg nu vil prøve at sætte e-mail op løber jeg i nogle problemer. Jeg har ingen erfaring med mailservere.
Jeg er nået så langt at jeg kan logge på pop3-serveren med admin, men ikke med de andre. Hvordan tilføjer man de andre?
Jeg kan tilgengæld godt sende post fra de andre til admin.

Men jeg kan på ingen måde sende ud af mit lokale netværk. Når jeg prøver at sende en mail til min hotmail, så for jeg dette at vide:

Your message did not reach some or all of the intended recipients.

      Subject:    asdf
      Sent:    15/1/2004 20:42

The following recipient(s) could not be reached:

      'min_hotmail@hotmail.com' on 15/1/2004 20:42
            553 Sorry, that domain isn't in my list of allowed rcpthosts.

Hvordan for man den til at acceptere hotmail (og alle andre andre domæner for den sags skyld)?
Avatar billede Slettet bruger
16. januar 2004 - 01:19 #1
Er det når du sender lokalt fra maskinen?
Eller er det fra en anden maskine på dit LAN?

Hvis det er fra en anden maskine, er det fordi, du ikke har fortalt serveren, at den godt må relaye for andre maskiner på dit LAN.

Hvilken pop-server kører du?
Avatar billede amadeus Nybegynder
16. januar 2004 - 18:47 #2
Det er fra en anden maskine på mit lan, hvordan fortæller man den det?

Ærligt talt aner jeg ikke hvad det er for en pop-server, mon ikke der er en her på exp der kan fortælle hvilken pop-server SME bruger?
Avatar billede Slettet bruger
16. januar 2004 - 19:51 #3
Der står noget om selektiv relay med qmail her: http://www.palomine.net/qmail/selectiverelay.html

Den korte udgave er, at du skal have en fil, der fortæller hvilke IP-numre, der har lov til at bruge din server som relay. Den kan se således ud:

192.168.10.:allow,RELAYCLIENT=""
:allow

Denne fil (som hedder tcp.smtp) compiles med følgende kommando

tcprules tcp.smtp.cdb tcp.smtp.temp < tcp.smtp

Og til sidst sørger man for, at qmail startes med en kommando som denne (-u og -g tallene skal måske ændres):

tcpserver -x/etc/tcp.smtp.cdb -u102 -g101 0 smtp /var/qmail/bin/qmail-smtpd &
Avatar billede jesperhaun Nybegynder
19. januar 2004 - 16:45 #4
Er din(e) klient(er) på samme netværkssegment som din server? Det vil sige: Bruger begge IP-numre som 192.168.0.x ? Ellers nægter serveren at videresende mail (relay).

Hvis de er på samme segment, så prøv at bruge serverens IP-nummer i din klienters mailprogram som indgående og udgående server - i stedet for at bruge serverens domænenavn. Et hack i SME, der tit virker.
Avatar billede amadeus Nybegynder
19. januar 2004 - 23:13 #5
Ja det virker jo.... Men hvad skal jeg så gøre når klienter uden for mit netværk skal kunne logge på pop og smtp ?
Avatar billede amadeus Nybegynder
19. januar 2004 - 23:18 #6
Nu skal jeg vidst heller ikke svare for hurtigt. Det virker så langt at admin kan send og modtage mails både lokalt og globalt, mens alle andre usere kan sende mails både lokalt og globalt, men ikke modtage.
Avatar billede jesperhaun Nybegynder
20. januar 2004 - 08:51 #7
Klienter uden for dit netværk kan godt logge på og læse e-mails via POP eller IMAP, hvis du vil have det. Det er en indstilling i SME's web-grænseflade.

Klienter uden for dit netværk kan ikke sende e-mails. Det er lukket i SME.

Det kan godt ændres, men det kræver lidt mere. Så skal du nemlig ændre SME' templates.
Avatar billede Slettet bruger
20. januar 2004 - 09:05 #8
At klienter uden for dit netværk ikke kan forbinde til din SMTP for at sende til andre uden for dit netværk er ikke noget, du bør ændre - eventuelt med mindre, du er meget sikker på nøjagtig hvad du laver. Hvis du ændrer det, er det nemlig meget let at komme til at lave et åbent relay, og åbne relays har en tendens til at blive blokeret af andre mailservere. Dvs. du kan risikere, at du lige pludselig ikke vil kunne sende post mere.

Hvis de andre uden for dit netværk ønsker at sende post, kan de bruge en smtp hos deres ISP. Ellers kan du måske lave en webmail til dem.
Avatar billede amadeus Nybegynder
08. februar 2004 - 22:44 #9
Har ikke rigtigt fået nået svar. Hvis sandbox vil ha nogle point må han osse ligge et svar.
Avatar billede Slettet bruger
09. februar 2004 - 01:56 #10
Bare giv dem til jesperhaun.