Avatar billede renehinsch Praktikant
16. januar 2004 - 17:43 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke boote RedHat efter installation

Jeg er igang med at installere RedHat 9.0 på min IBM Thinkpad som har en partition med WinXP, men jeg er løbet in i et par problemer.

Når jeg opdeler partitionerne får jeg følgende meddelelse:

"Boot partition may not meet booting constraints for your architecture. Creating of a boot disk is highly recommended."

Min harddisk ser sådan ud set fra linux

dev/hda
    dev/hda1    ntfs    12gb 1-1625    PRIMARY
    free    free    7gb 1612-2584

Det er lige meget om jeg forsøger automatisk partitionering eller manuel. beskeden er den samme.

Allerhelst vil jeg kunne boote fra min bootmanager (OSLOADER) men Jeg kan heller ikke følge rådet omkring en boot disk da linux mener at den skal være på drev a:. Jeg har intet diskettedrev men et cdrom R/W drev. Det kan jeg ikke få lov at lave boot disk på.

Jeg har kørt installationen færdig og ganske rigtig kan jeg ikke boot linux.

Hvad gør jeg?
Avatar billede riversen Nybegynder
16. januar 2004 - 17:45 #1
det er nok fordi boot partitionen ikke ligger inde for de 1024 først klynger... det vil sige indenfor ca. de første 8GB.
Avatar billede karinc Nybegynder
16. januar 2004 - 17:56 #2
Geninstaller -> installer bootmanageren i / (roden i Linux) følg vejledningen på http://home.worldonline.dk/helgec/dualboot.html i stedet for at overføre til diskette kopierer du "bootsect.lnx" over på XP inden du rebooter
Avatar billede renehinsch Praktikant
16. januar 2004 - 18:36 #3
Tak for rådet. Har ikke tid til at forsøge i dag men vil prøve i løbet af weekenden.

?: hvor på XP drevet skal bootsect.lnx ligge. og hvis den ligger på min linux partition hvordan får jeg så flyttet den når jeg ikke har et diskettedrev? Kan jeg finde den på install CD?
Avatar billede riversen Nybegynder
16. januar 2004 - 18:38 #4
Avatar billede karinc Nybegynder
16. januar 2004 - 19:40 #5
"?: hvor på XP drevet skal bootsect.lnx ligge." læs vejledningen på "http://home.worldonline.dk/helgec/dualboot.html"
hvordan får jeg så flyttet den når jeg ikke har et diskettedrev?
"i stedet for at overføre til diskette kopierer du "bootsect.lnx" over på XP inden du rebooter"
Avatar billede Slettet bruger
16. januar 2004 - 23:15 #6
Riversens forslag er en mulighed. Med den kan du hente file fra Linux-partitionen, mens du kører Windows.

En anden mulighed kunne være at sende filen i en mail til sig selv, og så hente den med Windows bagefter.

En tredje kunne være at lave en partition som fat32 et sted. Den kan nemlig læses og skrives problemløst fra både Windows og Linux.

Det er normalt ikke en løsning bare at kopiere filen over på Windows XP fra Linux, da det normale filsystem i Windows XP er NTFS, og dette filsystem er ikke godt nok dokumenteret til at det er tilrådeligt at skrive på fra Linux.
Avatar billede renehinsch Praktikant
19. januar 2004 - 22:25 #7
Hmmm.. Har nu prøvet at reinstallere. Men efter installation kan jeg ikke finde bootsect.lnx. Efter genisnatllation fik jeg beskeden "No kernel packages installed. Bootloader configuration unchanged". Så mit grundlæggende problem ser ud til at være at RedHat ikke kan installere sig selv korrekt.
Avatar billede renehinsch Praktikant
21. januar 2004 - 22:43 #8
Har løst problemet. Mindskede min WinXP partition til under 8mb.
riversen-> hvis du smider et svar er der point til dig.
Til jer andre: tak for indsatsen
Avatar billede renehinsch Praktikant
16. februar 2004 - 09:56 #9
Lukker