Avatar billede jinglebell Nybegynder
20. januar 2004 - 13:49 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

512KB, 256KB eller 1MB

det står ud for processorerne når jeg kigger inde på edbpriser.dk
Hvad står det for, hvad er forskellen og betydningen?
Jo højere jo bedre?

F.eks er der en AMD 2600+ xp med 256kb 2.13Ghz  809.-
og en          AMD 2600+ xp med 512kb 1.91Ghz  735.-

Hvilke af de 2 er bedst?
Avatar billede janusb Nybegynder
20. januar 2004 - 13:52 #1
jeg tror nok det er AMD 2600+ xp med 256kb 2.13Ghz
Avatar billede nightraven Nybegynder
20. januar 2004 - 13:58 #2
AMD 2600+ xp med 256kb 2.13Ghz

AMD 2600+ XP er ikke en 2600 Mhz, men kører cirka som en intel 2.13 ghz
Avatar billede jinglebell Nybegynder
20. januar 2004 - 13:59 #3
nu er det ikke ghz jeg spørger efter.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
20. januar 2004 - 14:14 #4
Det er cache størrelsen. Et mellemlager for data. Jo større jo bedre - op til en vis størrelse

For en typisk hjemmebruger er 256 eller 512kb rigeligt. 1Mb cache er så stor, at man lige så godt kan risikere forringelse (nu vil jeg ikke komme ind på hvordan caching fungerer). Men bruger man processortunge applikationer, er 1Mb cache rart at have.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
20. januar 2004 - 14:16 #5
...hov - for at svare dig på det aktuelle spørgsmål, så er de lige gode. Men den med 512kb cache er som skrevet, en anelse bedre, hvis du kører processortunge jobs (f.eks. grafik/videoredigering på et lille grafikkort).

Til kontorbrug er 256kb rigeligt.
Avatar billede jinglebell Nybegynder
20. januar 2004 - 14:22 #6
det er primært til krævende spil.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
20. januar 2004 - 14:49 #7
Det er svært at vurdere med spil, da det nærmest kræver at man kender til programmeringen af det.

Men jeg tror egentlig ikke du vil kunne mærke nogen forskel på de 2 cpu´er. Så lille gevinst er der - forudsat at der kommer til at sidde et ordentligt grafikkort i. Hvis man f.eks. kører med onboard grafikkort, skal CPU´en jo lave mange flere beregninger af grafikken, og så ville 512kb cache - måske 1Mb, have sin berettigelse.

Men som sagt - jeg tror ikke på at du vil kunne mærke nogen forskel på de 2 processorere.