Avatar billede arnvig Nybegynder
24. januar 2004 - 17:20 Der er 2 løsninger

DVD drev læsehastighed

HVorfor arbejder mine 2 DVD drev med meget forskellig hastighed ?

Det ene er et ASUS dvd-rom E616, som kan læse en fuld CD til MP3 på 3-4 min og det andet er et NEC DVD-RW 1300A, skal bruge 45-55 min, altså en hastighedsforskel på faktor 10.

Begge drev bliver kørt med samme paramtre, på samme maskine, på samme controller .
Avatar billede janl2000 Nybegynder
24. januar 2004 - 18:08 #1
dit Asus-drev køre udma 100, hvor dit nec-drev kun køre med udma 33
Avatar billede janl2000 Nybegynder
24. januar 2004 - 18:11 #2
I dag sælges CD-ROM drev udelukkende til IDE interface, som er en intern forbindelse i computeren, som fx også bruges til harddiske. Efter IDE-betegnelsen er der ofte et tal, fx udma66. Dette fortæller hvor mange MB per sekundet, der kan overføres til og fra CD-ROM drevet. Jo højere tallet er, jo bedre.