Avatar billede hebsbebs1 Nybegynder
09. februar 2004 - 23:14 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Kan jeg skjule mine harddiske fra andre brugere i XP

Jeg er Administrator på min PC, og har mine filer gjort "private". Jeg har 3 harddiske fordelt på 6 partioner - kan jeg gøre mine to Slave diske usynlige for begrænsede bruger af min pc og hvordan gør jeg dette ????
Avatar billede -bom- Nybegynder
09. februar 2004 - 23:19 #1
Måske ikke usynlige.
Men du kan sørge for at andre ikke har adgang til dem
(Hvis de altså ikke er members af admin gruppen)
Avatar billede -bom- Nybegynder
09. februar 2004 - 23:20 #2
H.klik på mappe/drev og vælg egenskaber, sikkerhed og giv så kun adgang for de bruger der skal ha adgang.
Avatar billede nmh Nybegynder
09. februar 2004 - 23:22 #3
Programmet Gdisk32.exe fra ghost-pakken fra Symantic gør det muligt at skjule hele diske. Men de vil også være skjult for dig, indtil du selv med gdisk32 igen bringer dem frem.

Men som -bom- skriver kan du forhindre de andre brugere i at få adgang til noget på disse diske ved at benytte ntfs-rettigheder.
Det kræver, at drevene er ntfs-formaterede.
Avatar billede nmh Nybegynder
09. februar 2004 - 23:28 #4
For at kunne benytte ntfs-rettigheder skal du dels køre med win xp pro eller win 2k, og du skal have gjort det muligt at få sikkerhedsfanebladet frem.
Default er nemlig, at det ikke er fremme, når man højreklikker på en mappe.
I denne computer vælger du mappeindstillinger.
Vælg vis
Fjern check-mærket ved 'brug enkel fildeling'.
Det skal gælde for alle mapper.
Avatar billede hebsbebs1 Nybegynder
09. februar 2004 - 23:29 #5
har lige prøvet at H.klikke på en mappe jeg ville gøre privat, men under mappen Deling i Egenskaber, kunne jeg ikke sættet kryds i "Gør denne mappe privat" ??? Og prøver jeg på et helt drev, er der ikke noget faneblad, som hedder Sikkerhed ???
Avatar billede -bom- Nybegynder
09. februar 2004 - 23:32 #6
Rigtig som nmh siger havde helt glemt men det er bare fordi når man siger NT3.51 - 4, W2k, Xp, så siger man også NTFS.
for at se om du kører NTFS, gå i START, KØR, CMD, chkdsk, er det NTFS eller FAT ??

Er det FAT, kan du konvetere til NTFS, skriv convert C: /FS:NTFS
svar ja to gange og genstart
Avatar billede nmh Nybegynder
09. februar 2004 - 23:32 #7
Sikkerheds-fanebladet: Har du gjort hvad jeg foreslog mht at få sikkerheds-fanebladet frem?
Er dine diske ntfs-formaterede?
Hvis du kører med win xp homeedition kan du ikke få sikkerhedsfanebladet frem.
Avatar billede hebsbebs1 Nybegynder
10. februar 2004 - 09:04 #8
Ja, alle mine diske er formateret med NTFS og jeg kører Xp PRO
Avatar billede nmh Nybegynder
10. februar 2004 - 11:10 #9
Kan du nu se sikkerhedsfanebladet, når du højreklikker på en mappe eller en disk?
Så er det blot at sørge for, at du er den eneste, der har adgang til denne disk eller mappe.
Avatar billede hebsbebs1 Nybegynder
10. februar 2004 - 13:23 #10
jeps, nu har jeg fundet ud af det, taakkk for hjælpen. Jeg skulle bare lige prøve igen under Sikkerhed og finde ud af Visning af Mapper, Kørsel og læsning.
Avatar billede hebsbebs1 Nybegynder
26. april 2008 - 11:21 #11
taf for det