Avatar billede a.and Nybegynder
25. februar 2004 - 09:51 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Fysik: Tyngdeacceleration

Magler en let forståelig definition på overstående.
Kan ikke finde noget i min bog eller også forstår jeg det bare ikke.... ;-)

På forhånd tak
Avatar billede coldplay Nybegynder
25. februar 2004 - 10:56 #1
Tyngdeacceleration g er den kraft i Newton (N), som Jorden tiltrækker et legeme med massen m (kg) i frit fald.

Fg = m * g

Fg : Tyngdekraften (N)

m: legemets masse (kg)

g: tyngdeaccelerationen (9,82 m/s^2)

Heraf følger det, at 9,82 N = 1 kg * 9,82 m/s^2, som oversat betyder:

9,82 N er den kraft som virker på legeme med massen 1 kg i frit fald.
Avatar billede roenving Novice
25. februar 2004 - 13:31 #2
Det er acceleration fordi legemer tiltrækker hinanden, og det vil bevirke, at de 'falder ind mod hinanden' og at de, selv efter bevægelsen er sat i gang, fortsat vil trække i hinanden, så hastigheden hvormed faldet foregår konstant øges -- og det er en konstant, når man kender de to legemer ...

-- at der så i praksis er en uendelig forskel på f.eks. den kraft du trækker i jorden med og den omvendte betyder, at man, som coldplay skriver, kan fastsætte et fast tal for jordens tiltrækningskraft uanset hvilket normalt legeme, vi taler om, men historien bliver lidt anderledes, når vi når op i måne-størrelse !-)
Avatar billede nmh Nybegynder
25. februar 2004 - 21:26 #3
coldplay har ret på nær en lille fejl i første linie, hvor tyngdeaccelerationen kaldes en kraft.
Jeg tillader mig at uddybe lidt mere:
Tyngdeacceleratione er den acceleration et legeme (f.eks. en sten) får, når det falder frit, og vi ser bort fra luftmodstand.
I København er tyngdeaccelerationen 9,82 m/sek^2.
Det betyder at for hvert sekund legemet falder øges hastigheden med 9,82 m/sek.
Hvis det falder i 3 sek vil hastigheden være øget til
3*9,82 m/sek=    29,46 m/sek.
Tyngdekraften på et legeme med massen M er M*g, hvor g betegner tyngdeaccelerationen. Enheden er Newton
Et 10kg lod vil således blive påvirket med en tyngdekraft på 98,2N.