Avatar billede r.hegaard Nybegynder
26. februar 2004 - 18:39 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Starte program med parameter

Hvordan kan man via en genvej starte et program med en parametere/indstillinger ??
Følgende er eksempler fra nogle genvejere på min computer:
%SYSTEMROOT%\system32\rcimlby.exe -LaunchRA
"C:\Program Files\Windows Media Player\wmplayer.exe" /prefetch:1
%SystemRoot%\system32\utilman.exe /start

Hvordan kan man fra Delphi læse opstartsparameterne ??
Avatar billede lalledenby Nybegynder
26. februar 2004 - 18:58 #1
fx "%SYSTEMROOT%\system32\rcimlby.exe" -LaunchRA
i programlinjen (tror jeg det hedder), der hvor du angiver hvilken fil der skal køres
Avatar billede Slettet bruger
26. februar 2004 - 19:30 #2
Du kan bruge ParamStr til at læse parametrene og ParamCount til at finde ud af, hvor mange parametre der er.
Avatar billede r.hegaard Nybegynder
26. februar 2004 - 19:36 #3
hejhej> Hvordan bruger man dem ??
Avatar billede Slettet bruger
26. februar 2004 - 19:38 #4
procedure TForm1.Button1Click(Sender: TObject);
var
  I:Integer;
begin
  for I := 0 to ParamCount do
    ShowMessage(ParamStr(I));
end;

Det viser alle parametre, hvis du bare vil have parameter nummer 1, skriver du ParamStr(1);
Avatar billede r.hegaard Nybegynder
26. februar 2004 - 19:50 #5
OK, tak for det.
Lægger du lige et svar ??
Avatar billede Slettet bruger
26. februar 2004 - 19:59 #6
Jep, svar :)
Avatar billede hrc Mester
26. februar 2004 - 22:06 #7
I disse lange filnavnes tid hvor man eksempelvis har "c:\My documents" er det glædeligt at ParamStr og ParamCount IKKE returnerer følgende ParamStr(1) = '"c:\My' og ParamStr(2) = 'documents"' Der er heldigvis styr på ting i anførselstegn.

Jeg troede egentlig ikke det forholdt sig sådan, så jeg for' straks til pennen for at informere om CmdLine der returnerer hele strengen i et hug.

Der findes altså et alternativ: CmdLine (nu ved du det)