Avatar billede ingenting Nybegynder
27. februar 2004 - 08:13 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Hvad betyder denne fejl i C5

Jeg sidder og taster i kassekladen, når jeg så checker det, så kommer følgende fejl:

"Kode på valuta mangler"

Hvad er det lige jeg mangler at sidde op??
Avatar billede janeruth Novice
27. februar 2004 - 09:12 #1
Det er fordi feltet "valuta" når du bogfører skal udfyldes.
Gå ind unde Finans - Tilpasning - Valuta, og opret et valuta der hedder DKK og tekst "primær valuta", enhed 0,01 - og kurs 100,0. Så vil den valuta komme frem som standard og du behøver ikke tænke mere på det. Hvis den ikke kommer frem automaisk, så tast DKK i valutafeltet.
27. februar 2004 - 09:13 #2
Tjek den konto du er ved at bogføre på - om denne mangler valutakoden DK - dette rettes i finans/kartotek find konto og ret felt valutakode til DK godkende med F3
Avatar billede ingenting Nybegynder
27. februar 2004 - 09:20 #3
Der findes ikke noget punkt under finans - tilpasning der hedder valuta??

I mit program findes den under generelt - kartotek - valuta, er den denne du mener??

Men Der er allerede oprettet en DKK valuta derinde?

Vedr. valutakode for de enkelte konto, så kan jeg ikke se hvor i kontoplanen dette skal ændres?
Avatar billede janeruth Novice
27. februar 2004 - 09:29 #4
Valutakoden er ikke i kontoplanen - men kommer først frem når du bogfører. I kassekladden. Og det er den under generelt du har, det er fordi jeg sidder med XAL at jeg lige kom til at huske lidt forkert.
Avatar billede ingenting Nybegynder
27. februar 2004 - 09:33 #5
Hvor i kassekladen kommer den lige frem, kan ikke se den nogen steder??

Men der findes jo allerede en med DKK??
Avatar billede janeruth Novice
27. februar 2004 - 09:38 #6
Har du set nede i bunden af kassekladden - at der ikke er et lille felt der hedder valuta? (eller hop med tab funktionen, så kommer du nok til den), hvis den eksisterer i forvejen, kan det være fordi du på en linie er kommet til at slette feltet - så når du har fundet feltet så brug f7 el. f8 tasten og gå i gennem hvert bilag.
Avatar billede ingenting Nybegynder
27. februar 2004 - 09:47 #7
Nu har jeg prøvet at rulle igennem med tab tasten, men der dukker ikke noget valuta felt op undervejs??

Der er følgende felter til hver enkel postering:
tekst, Posttype, Antal, faktura, kasserabat, kas.dato, Godk., godkender, forfald, modbilag.
Avatar billede janeruth Novice
27. februar 2004 - 09:48 #8
Jeg beklager gik lige ind i C5 og kan godt se den ikke umiddelbart kommer frem. Jeg forveklser med XAL - beklager.
Avatar billede ingenting Nybegynder
27. februar 2004 - 09:48 #9
Helt i orden. Men hvordan løser jeg så problemet?
Avatar billede janeruth Novice
27. februar 2004 - 09:57 #10
Pudsigt - jeg prøvede selv at checke bilag - og får den samme meddelelse, så jeg har lige pludselig selv fået problemet :o)
Avatar billede ingenting Nybegynder
27. februar 2004 - 09:58 #11
LOL... Så er jeg da ikke alene. Jeg smutter snart, men håber da at du vil hjælpe mig igennem problemet, håber at være tilbage en gang i aften!!
Avatar billede janeruth Novice
27. februar 2004 - 10:09 #12
Har fundet ud af det. Under generelt - kartotek - valuta - skal der tilføjes en tab og vind konto (brug din fejlkonto eller en anden diverse øreafrundingskoknto), hvis du retter det, så funker det.
Avatar billede ingenting Nybegynder
27. februar 2004 - 10:22 #13
Yes, så funker det. Mange tak for din hjælp.
Avatar billede ingenting Nybegynder
01. marts 2004 - 14:12 #14
Jeg har lige et spørgsmål mere.

Hende der bruger systemet bruger dos versionen. De har en Canon S520 printer, hvordan opsætter jeg lige den i dos versionen??
Avatar billede zeled Nybegynder
08. november 2005 - 18:43 #15
DOS versionen kræver at du bruger ESC kommandoer og skal sættes op manuelt.

Desuden skal du bruge en Paralelports printer eller noget som kan håndtere dos print til USB (hvis du bruger en USB Printer)

Eller med andre ord: Det er et rent helvede og du kommer til at bruge en del tid på at få det til at virke. Jeg anbefaler alle mine kunder at de bruger windows versionen når der skal udskrives.