Avatar billede cyigen Nybegynder
27. februar 2004 - 16:31 Der er 7 kommentarer

S-video + minijack til scart

Med sådan et kabel har jeg tænkt mig at forbinde min PC med mit TV. Mit tv understøtter både s-video og surround (Dolby digital). Min hensigt er at overføre bedst muligt lyd og billed fra PC til tv. Men da RGB er alt for besværligt er jeg tilfreds med s-video. Jeg har derimod ingen anelse om sådan et kabel kan overføre digital lyd (så der evt. kunne overføres surround), eller om det bare er analog. Hvis det sidstnævnte er tilfældet, vil det analoge lydkvalitet være til at leve med?

I må meget gerne henvise til andre kabler, og evt. andre løsninger.

Her kan er et link til produktet jeg snakker om:
http://www.av-supply.dk/index.php?index=2&partid=6&menuid=1
Avatar billede Slettet bruger
27. februar 2004 - 16:41 #1
Hvis du vil overføre digital lyd, skal der være en coax udgang på dit lydkort, og en coax indgang på dit TV - hvis ikke der er det, kan det ikke lade sig gøre.

video overføres via s-vhs, og det kabel du linker til, egner sig ganske godt.

Jeg tror ikke det kan bliver meget bedre mht. til billedet.
I forvejen er TV-out løsningen fra PC til TV ikke det bedste, men bare en ganske smart ting som efterhånden findes på de fleste grafikkort.

Mht. til lyd, så er den bedste løsning hvis du har digital udgang på dit lydkort, at føre signalet ind i en suround/DTS forstærker.
Avatar billede Slettet bruger
27. februar 2004 - 16:43 #2
Mht. til billede (S-VHS) findes der selvfølgelig bedre end det link du har lagt.

f.eks:
http://www.av-supply.dk/index.php?index=17&show=14&partid=1&menuid=1

eller

http://av-connection.com/Functions/ProductView.asp?GroupID=1&ClassID=2
Avatar billede cyigen Nybegynder
27. februar 2004 - 23:13 #3
Nu ved jeg ikke om jeg har digital udgang på mit lydkort, men det går jeg ud fra. Så vidt jeg husker er det "Creative Sound Blaster Live! 5.1 Digital" jeg har, men ellers noget lignende det. Det understøtter i hvert fald 5.1 udgange. Nu har jeg ikke en forstærker, men er det ikke muligt at koble mit lyd direkte til mit tv, seperat og få understøttet surround? For såvidt jeg husker er det analog lyd det stik jeg snakker om, overfører.
Avatar billede cyigen Nybegynder
27. februar 2004 - 23:20 #4
ps: tror du mit lydkort understøtter coax?
mit tv kan findes på dette link:
http://www.consumer.philips.com/global/b2c/ce/catalog/product.jhtml;jsessionid=U1AALKQXNVMUPJ0RMRCRZONHKFSESHG4?divId=0&groupId=TV_GR&subCatId=WIDESCREEN_TV_CA&subCatId=29_32_WIDESCREEN_TV_SU&productId=32PW8807_12
tror du det understøtter coax?

Hvis ovenstående ikke er tilfældet, hvad vil din anbefaling så være?
1. Overføre lyd og billede i seperate kabler og dermed eksempelvis få en bedre billedkvalitet (er dette også muligt med lydkvaliteten?)
2. at bruge det kabel jeg snakkede om i spørgsmålet, der har det hele i en? (billed kvaliteten er dog lidt ringere (måske også lyd?))
Avatar billede cyigen Nybegynder
27. februar 2004 - 23:41 #5
Nærmere undersøgelse af TV'ens specifikationer, har vist at TV'et faktisk understøtter RGB indgang via. Euro A/V connecter Ext1 (RGB in, CVBS in/out) <- det må være først SCART stik?
Og under Reception står der et punkt med "Aerial Input: 75 ohm Coaxial"..

Det jeg forstår udfra ovenstående er at mit TV understøtter alt det den skal, for at jeg kan bruge det bedste lyd og billed kvalitet, er det rigtigt forstået?

Hvis det er rigtigt, hvilke kabler vil du så anbefale (når der skal bruges billed overførelse via RGB og digital lyd overførelse?
Avatar billede Slettet bruger
01. marts 2004 - 09:58 #6
Jeg vil stadig anbefale de samme kabler.
Selvom dit TV understøtter RGB, så kan dit grafikkort stadig kun spytte S-VHS ud.

Aerial Input: 75 ohm Coaxial er dit antennestik. :o)
Avatar billede cyigen Nybegynder
02. marts 2004 - 23:56 #7
Hvis man nu ville have en god kvalitet, og samtidigt en form for fremtidssikring, ville det så ikke være smartest at købe s-video og audio kablerne hvert for sig. Fx. dem her:
http://www.av-supply.dk/index.php?index=17&show=2&partid=5&menuid=1
og
http://www.av-supply.dk/index.php?index=17&show=14&partid=1&menuid=1

fremfor (all in one) metoden:
http://www.av-supply.dk/index.php?index=2&partid=6&menuid=1

Ved fremtidssikring mener jeg at jeg ikke har en forstærker, men godt kunne finde på at invistere i sådan en i fremtiden. Imens ville jeg stadig nyde en bedre billed + lyd kvalitet.

Prisen for de 2 kabler fremfor den ene er næsten dobbelt så dyr. Er det pengene værd? Eller skal jeg bare holde mig til den billige?