Avatar billede medazza Nybegynder
08. marts 2004 - 21:06 Der er 31 kommentarer og
1 løsning

fat32 til ntfs

Jeg har læst i manual til min win xp pro at det er muligt at konvertere et fat32 drev til ntfs uden tab af data.. Jeg kan dog ikke finde dokumentation for hvordan dette kan lade sig gøre uden brug af andre programmer..

Nogen som evt. ved noget om dette ?
Avatar billede leif Seniormester
08. marts 2004 - 21:10 #1
Du skal køre "convert x: /FS:NTFS" hvor X er det drev du vil konvertere.
Avatar billede medazza Nybegynder
08. marts 2004 - 21:13 #2
Tusind tak! Og der er ingen tab af data ? ;)
Avatar billede chalde Seniormester
08. marts 2004 - 21:13 #3
En lille ting: Hvis du er ude efter at få mere fart, så lad være. Fat32 er hurtigere end ntfs.
Avatar billede chalde Seniormester
08. marts 2004 - 21:14 #4
Avatar billede x-pro Nybegynder
08. marts 2004 - 21:15 #5
Fat32 er kun hurtiger op til 32 gb
Avatar billede overloaded Mester
08. marts 2004 - 21:16 #6
NTFS kan læse større harddiske end FAT32.
Avatar billede chalde Seniormester
08. marts 2004 - 21:16 #7
Hmm, nej. Læs mit link.
Avatar billede overloaded Mester
08. marts 2004 - 21:17 #8
Så ikke x-pro's kommentar
Avatar billede chalde Seniormester
08. marts 2004 - 21:17 #9
Jeps, men først når du når op i TB størrelser. (hvilket endnu ikke findes for os "dødelige")
Avatar billede overloaded Mester
08. marts 2004 - 21:20 #10
Harddisken skulle heller ikke blive nær så fragmenteret i NTFS som FAT32, altså den er nemmere at defragmentere.
Avatar billede x-pro Nybegynder
08. marts 2004 - 21:20 #11
nix optil 32 gb er fat32 hurtiger.
fat 16 optil 1 gb.
Avatar billede chalde Seniormester
08. marts 2004 - 21:22 #12
Fat32 tager op til 2TB, hvor ntfs tager mere (max størrelse ikke sat af microsoft).
Fat32 har dog en begrænsning på filstørrelser. Max 4gb for én fil.
http://www.microsoft.com/windows2000/en/server/help/choosing_between_NTFS_FAT_and_FAT32.htm

x-pro -> Citerer fra mig selv fra ovenstående link:
"Hmm. Ntfs er da en voldsom sløv sag i forhold til fat32. Gik fra ca 33-35 mb/s til ca 21 mb/s (sandra)" og det var 33-35mb/s for fat32, og 21 mb/s for ntfs på mit 54.99gb drev.
Og lige det med drevstørrelser for at bevise det: http://www.chalde.frac.dk/fat32.jpg
Avatar billede overloaded Mester
08. marts 2004 - 21:25 #13
Men dengang jeg skulle have en 120GB harddisk i kunne fat32 ikke læse hele harddisken.
Avatar billede chalde Seniormester
08. marts 2004 - 21:27 #14
En af mine venner kører fint sin 160gb med fat32.
Men har du ikke brugt f.eks partition magic er det derfor. Windows vil kun lade dig formatere fat32 op til 32gb. Men det er muligt at komme over 32gb med f.eks partition magic.
Avatar billede overloaded Mester
08. marts 2004 - 21:30 #15
Ok, skulle godtnok bruge et program fra Maxtor der hedder Maxblast, en bootdisk duede ikke.
Avatar billede chalde Seniormester
08. marts 2004 - 21:36 #16
(standard) Fdisk supporter kun op til 64gb drev. Derover skal du have fat i en nyere fdisk fra microsoft (http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=263044), bruge f.eks maxblast eller boote på winxp/2k cd og gøre det derfra.
Avatar billede x-pro Nybegynder
08. marts 2004 - 23:13 #17
chalde prøv lige at bruge et benchmark program som måler hastigheden fysisk og ikke som sandra selv siger det, noget med syntetisk.
Avatar billede chalde Seniormester
08. marts 2004 - 23:28 #18
Den fysiske hastighed er jo netop ligegyldig her, idet hastigheden jeg skal bruge, er under afvikling af programmer, spil osv..
Kan du følge mig?
Du kan også søge lidt på nettet, og du vil finde ud af, at fat32 bliver anbefalet til bla. gamere der skal bruge høj hastighed til f.eks loading af baner osv, og at fat32 _er_ hurtigere end ntfs.
Ntfs er mere stabilt, og hurtigere til indexing osv..
Avatar billede squashguy Nybegynder
08. marts 2004 - 23:30 #19
Specielt ved mindre filer er tilgangen meget hurtigere ved NTFS pga af filstrukturen. NTFS vs FAT har været oppe flere gange på E, og NTFS vinder hver gang.
Avatar billede chalde Seniormester
08. marts 2004 - 23:32 #20
Ikke hos mig. Jeg holder mig til fat32 (mangler bare lige at konvertere mit bootdrev til fat32, men venter til jeg får byttet mit bundkort og alligevel skal reinstalle).
Opstart af windows blev også en smule sløvere efter convert til ntfs.
Men kig lidt her:
http://www.xbitlabs.com/articles/storage/display/hitachi-25-7200_16.html
Avatar billede thedeathart Nybegynder
08. marts 2004 - 23:36 #21
men hvis man kigger på de enkelte filer, så kan man se at pladsen udnyttes bedre på NTFS end ved FAT32.. Ulempen er at så skal man have OS's til nætværk, for at det virker.
Avatar billede chalde Seniormester
08. marts 2004 - 23:38 #22
Jeps, pladsen udnyttes langt bedre på ntfs. Fik ca 2gb mere plads på mit ca 55gb drev da jeg konverterede. Men jeg holder nu mere af fart, så fat32 it is :-)
Avatar billede chalde Seniormester
08. marts 2004 - 23:51 #23
Tog mig lige den frihed og nuppe et par tal fra den test jeg linkede til, og lavede et lille diagram:
http://www.chalde.frac.dk/fat32ntfs.jpg
Har brugt tallene fra den første harddisk, og kun fra programs og windows.
Jeg holder fast ved at fat32 er hurtigst. Men jeg siger ikke at ntfs er dårligt. Ntfs har et par fordele som fat32 ikke kan prale af (sikkerhed, stabilitet osv..).
Men til fart, så er fat32 (ifølge mig og en del sider på nettet) bedst.
Men som så mange andre ting: Smag og behag.
Avatar billede squashguy Nybegynder
08. marts 2004 - 23:55 #24
Jeg foretrækker nu sikkerhed og stabilitet, fremfor et døende filsystem.

Jeg nyder bl.a. godt af, at kunne køre foreskellige programmer under en specielt konto, som har yderst begrænset adgang til min harddisk.
Avatar billede chalde Seniormester
08. marts 2004 - 23:59 #25
Har ikke selv mistet noget endnu, eller oplevet at filsystemet døde/lavede rod mens jeg har kørt fat32. Men hvis der kommer en dag hvor fat32 laver rod, og jeg mister en masse vigtigt, så går jeg nok over til ntfs med et af mine drev (til vigtige data osv).
Jeg har heller ikke andre brugere på min comp (endnu), så kvota/skjulning af filer/osv.. er ikke noget jeg har brug for (endnu). Har en anden comp kæresten/vennerne kan gå amok på :-)
Avatar billede squashguy Nybegynder
09. marts 2004 - 00:10 #26
Nææ men du har vel programmer kørende, som har adgang til Internettet?

Ved NTFS kan du begrænse disse programmers adgang til din harddisk, bare i tilfælde af noget fælt skulle ske.. (Vi har alle brug for at være lidt paranoid engang imellem)
Avatar billede chalde Seniormester
09. marts 2004 - 00:16 #27
:-)
Har ikke (hvad jeg ved af) haft noget inde og rode (andet end en virus/trojaner i ny og næ, men har droppet norton, og siden brugt avast)
Avatar billede squashguy Nybegynder
09. marts 2004 - 00:20 #28
Ikke for at vade i det, men lider dit program af en buffer overrun, og det udnyttes, hjælper avast nok ikke ret meget :)))
Avatar billede chalde Seniormester
09. marts 2004 - 00:26 #29
Nej, men hvis der er buffer overrun i windows (ikke et program) hjælper ntfs da heller ikke så meget :-)
Avatar billede squashguy Nybegynder
09. marts 2004 - 00:33 #30
Tja, det komme jo an på hvilken del. En service kan f.eks. også sættes til at køre under en begrænset konto :)
Avatar billede squashguy Nybegynder
09. marts 2004 - 22:46 #31
Chalde, sad lige og læste denne, og kan altså ikke lade være med lige at poste den her http://www.computerworld.dk/sikkerhed/default.asp?Mode=2&AutoArticleID=17277
Avatar billede chalde Seniormester
09. marts 2004 - 22:50 #32
:-)