Avatar billede lurup Ekspert
09. marts 2004 - 14:09 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Vil gerne prøve linux

Hej..

Jeg vil gerne prøve at sætte min gamle pc op til Linux..
Hvordan kommer jeg igang?
Det skal være på dansk og med en pæn/nem brugerflade.
Avatar billede odysseus Nybegynder
09. marts 2004 - 18:47 #1
Jeg vil anbefale dig at prøve med knoppix. Det er en installation, som kører direkte fra cd - der skrives slet ikke til din harddisk. Den har det meste inden for pæn brugerflade, nemlig kde. Hvis du har nogle kammerater, som kører linux, er det en god ide at vælge samme distribution som deres - så kan de hjælpe dig lidt. Ellers er redhats Fedora en god distribution at starte med - forholdsvis nem at gå til, og hvisd du ikke lige kkan kommandoerne, kan det vigtigste klares grafisk.

Knoppix fås fra www.knoppix.knopper.de
og fedora: fedora.redhat.com

Du skal have fat i nogle .iso filer. Det er images, som pakkes ud, mens de brændes. I dit brændersoftware skal du derfor vælg noget i stil med "brænd image" og vælge din iso fil(er).

Rigtig god fornøjelse. Spørg endelig, hvis der er noget, du er i tvivl om....
Avatar billede cp1 Nybegynder
09. marts 2004 - 18:58 #2
Avatar billede fimp Nybegynder
15. marts 2004 - 21:45 #3
Jeg vil på alle måder anbefale Mandrake frem for Fedora til begynderen. Mandrake gør mange ting automatisk specielt inden for multimedier som skal gøres manuelt i Fedora. Derudover har Mandrake indbygget NTFS-reducerings værktøj i installationen.
Hent de tre ISO-filer her: http://www.klid.dk/sw/Mandrake/iso/

Og læs min guide her: http://linuxin.dk/artikler/index.php?id=678
Avatar billede fimp Nybegynder
15. marts 2004 - 21:46 #4
Jeg går ud fra du selv har fast internet og brænder, ellers kan du købe det for et beskedent beløb (60 kroner) her: http://linuxpusher.dk/mandrake.php?item=12