Avatar billede codpiece Nybegynder
11. marts 2004 - 20:33 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Alternativer til MSQuery ved træk fra Oracle?

Jeg har lavet et par Excel XP regneark med ODBC-træk ned i en Oracle base. De er lavet vhja MSQuery, men den løsning er ikke 100% tilfredsstillende, bl.a. fordi det er svært at flytte regnearket over på en anden maskine hvor ODBC-forbindelsen er opsat bare en lille smule anderledes.

Jeg har kigget lidt rundt efter alternativer, bl.a. funktionen sql.request() men har endnu ikke fundet en syntax der fungerer. Alle de eksempler jeg har set fra Microsoft involverer det samme eksempel og der er ikke rigtig nogen fornuftig forklaring på hvad felterne betyder. Se f.eks. http://office.microsoft.com/assistance/preview.aspx?AssetID=HP052092671030&CTT=1&Origin=EC790000701030&QueryID=8d35RhZ060&Query=sql.request&Scope=TC%2cHP%2cHA%2cRC%2cFX%2cES%2cEP%2cDC%2cXT

Ifølge den tekst er syntaxen for en sql.request ca sådan her:
SQL.REQUEST(forbindelsestreng;output_reference;driver_prompt;query_tekst;kolonnenavne_logisk)

hvor forbindelsesstrengen i Oracles tilfælde er:
DNS=Min Oracle Datakilde;DBQ=MINSERVER;UID=JohnS;PWD=Finans

Hvor kan jeg finde de værdier jeg skel bruge her? UID og PWD er OK, DBQ svarer vistnok til SERVER-feltet i min ODBC-dsn fil, men hvad skal der stå i DNS?

Jeg er klar over at spørgsmålet er stillet før - http://www.eksperten.dk/spm/234593 - men dengang var der ikke noget brugbart svar.

Hvis sql.request() ikke virker vil jeg nok kaste mig over ADO og VBA, men jeg vil allerhelst være fri :ø(

// Codpiece
Avatar billede bak Seniormester
11. marts 2004 - 21:44 #1
Tag lige et kig på xl-dennis side her og se om det evt. løser dit spm.
http://www.xldennis.com/odbc.htm
Avatar billede bak Seniormester
11. marts 2004 - 22:23 #2
Jeg kan desværre ikke teste mod oracle, men DSN skal i andre tilfælde bare være lig med navnet på din dsn fil/driver.
Jeg oprettede en ny dsn til access og kaldte den tbc

Tilslutningsstreng    DSN=tbc;DBQ=G:\mintest.mdb
Avatar billede codpiece Nybegynder
01. april 2004 - 15:15 #3
Hej Bak

Jeg har kigget på xl-dennis og der er samme problem som du har, nemlig at der ikke er nogen eksemplarer med Oracle adgang. Men jeg kigger lidt videre.

// Codpiece
Avatar billede mhp_dk Nybegynder
04. juni 2004 - 22:12 #4
Har du tilføjet programmet ODBC-tilføjelses program ?
Avatar billede codpiece Nybegynder
05. juni 2004 - 20:42 #5
Jep, det jeg mangler er den specifikke syntaks for en SQL.REQUEST mod en Oracle database :ø(

// codpiece
Avatar billede codpiece Nybegynder
10. marts 2009 - 23:41 #6
Hmmm, det viser sig at SQL.REQUEST ikke findes i Excel siden Office 2000, se bl.a. her:
http://www.bettersolutions.com/excel/EDH113/QE010332022.htm

Jeg endte med at bruge ODBC via MS Query, og grunden til at jeg vender tilbage nu er, at jeg for nylig har fundet en tilføjelse hvor man kan rette direkte både i connection strengen og selve SQL-forespørgsler. Perfekt når man flytter et regneark fra en PC til en anden:

http://www.jkp-ads.com/download.asp - kig efter
QueryManager.zip (Beta!, Downloaded: 5550 times)

"This utility has been developed together with Dick Kusleika. It eases the editing of queries. One can:

1. Edit the SQL string and the connect string of queries

2. Add parameters

3. Change the path to the data source

All in a single dialog."