Avatar billede fiv Nybegynder
12. marts 2004 - 15:44 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Hvordan bruger jeg XML

Hej alle
Jeg må lige advare - jeg er fuldstændig på bar bund i XML men har en forestilling om, at det vil være meget brugbart for mig i det site, jeg er i gang med at lave (correct me if i'm wrong ;P).
Jeg laver et website til min Guild i DAoC og vil gerne have, at members-delen bliver automatisk opdateret, så jeg ikke skal sidde og gøre det manuelt hveranden dag... Er det rigtigt, at det kan gøres ved at hente data fra et XML dokument?
Hvis ikke, så stopper vi bare her ;)
OK, hvis det er muligt og smart, hvordan gør jeg så? Skal jeg lave en dynamisk tekst og fylde en kode ind dér eller hvordan? Måske vil det hjælpe at kende linket til det xml dokument jeg skal bruge: http://camelot-europe.goa.com/herald/servers/Excalibur/guilds/2318.xml
Jeg aner ingenting, så vær blid ;P
Måske er det en for stor mundfuld, men jeg prøver alligevel - jeg håber der sidder nogen, der kan forklare det for mig. På forhånd tak ;)
Fiv
Avatar billede pyroman Nybegynder
12. marts 2004 - 16:18 #1
Hvis du vil lave et normalt bruger-system med login og fx forum osv. , så vil jeg helt klart anbefale dig at bruge en database som mySQL og et serverside script som PHP - for at kunne skrive en xml-fil skal man alligevel bruge PHP'en... og så er det nemmeste og hurtigste at gemme alt sammen i en database...
Evt kan man fra PHP udskrive indholdet som XML - så det kommer struktureret ind i flash...
Avatar billede x4all_dk Nybegynder
12. marts 2004 - 16:27 #2
Prøv at kigge på dette link:
http://www.brics.dk/~amoeller/XML/overview.html

Her beskrives det ret kort en del om XML etc.
Avatar billede fiv Nybegynder
14. marts 2004 - 14:41 #3
Jeg har kigget på linket og selv opsøgt andre steder med virkelig god info om XML, men det er som om jeg bare mangler noget virkelig grundlæggende i forhold til rent faktisk at bruge det...
Altså alle de her koder - skal de lægges ind i et dynamisk tekstfelt eller hvordan? I så fald, kan én eller anden så ikke prøve at skrive et enkelt eksempel på, hvad der rent faktisk skal stå? I øjeblikket har jeg på selvsamme site en dynamisk tekst, hvor indholdet er skrevet ind i frame action. Er det dynamisk tekst princippet vi er ude i her eller er det nogle helt andre baner jeg skal tænke i...? :)
Avatar billede pyroman Nybegynder
14. marts 2004 - 16:27 #4
Flash har en bestemt "XML Klasse" (=funktion/feature til at indeholde et xml-dokument).
I denne finder man en metode til at parse (=oversætte) et XML-dokument til det specielle xml-objekt.

Når du vil have indlæst din xml ind i flash skriver du sådan her:

minXML = new XML();
minXML.load("mitXMLdokument.xml");

Nu har du et objekt der indeholder hele dit dokument delt op i "nodes"...
Dem kan du referere til (og få indholdet ud af) på denne måde:

minXML.childNodes[i] -
Avatar billede pyroman Nybegynder
14. marts 2004 - 16:33 #5
ups... sidder og ryster så meget at jeg fik trykket på knappen...
(fortsat:)

minXML.childNodes  : 'childNodes' er et array der indeholder alle childNodes i den node der står før (her: 'minXML' - referere til hoveddokumentet - altså alle nodes der står direkte under <xml> tag'et)

Hvis du godt vil have noget tekst ud, så skal du bruge:

XML.nodeValue

- det er ret svært at forklare helt fra begyndelsen... så du må sgu nok hellere spørge mere konkret.

Men hvis du vil have tekst i et dyn. tekstfelt kan du fx skrive:

minXML = new XML();
minXML.load("fil.xml");

tekst.text = minXML.firstChild.nodeValue;
Avatar billede fiv Nybegynder
16. marts 2004 - 15:11 #6
Tak for det, det er en stor hjælp - det virker dog som om jeg liiige skal sætte mig lidt mere ind i det, end jeg først troede ;) Pyroman, kan du ikke lige smide et svar så jeg kan give dig nogle points? ;)
Avatar billede pyroman Nybegynder
16. marts 2004 - 21:26 #7
ja man skal lige vænne sig til det... brugte også en del tid på bare at finde ud af hvad fanden xml kunne bruges til - troede først det var et scripting sprog... :)

Men du spørger bare når der kommer problemer...

...og held og lykke med det...