Avatar billede wiking Nybegynder
15. marts 2004 - 15:05 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Notes 6.0 - Blokerer når mail sendes.

Jeg har en Notes version 6.0.

Problemet går ud på at når jeg sender en stor mail (F.eks. 15 MB) blokerers Notes applikationen indtil mailen er sendt afsted.

Mailen sendes via. en pop3 server på Internettet og ikke via. en Domino server.

Kunne man blot sætte mails til at blive sendt som en bag grunds service (Som Outlook, eller Outlook Express), ville problemet ikke eksistere.

Er der andre der har problemet eller eventuelt nogle der har en løsning?
Avatar billede martinowitz Nybegynder
15. marts 2004 - 15:31 #1
Sørgeligt, men beklageligt. Notes er ikke særlig god til at sende store e-mails, og kan ikke gøre det på samme måde som Outlook, altså som en slags service i baggrunden.

Du er nødt til at vente på, at den får sendt e-mailen afsted :-(

/Martin
Avatar billede wiking Nybegynder
15. marts 2004 - 15:52 #2
Det er da lidt sørgeligt, har du også undersøgt problemet?
Avatar billede martinowitz Nybegynder
15. marts 2004 - 15:55 #3
Jeg har fået at vide, for det var jo en af de helt store nyheder ved Notes 6, at den nu kunne klare at køre multitasking, hvilket jo absolut ikke er tilfældet, og heller ikke er blevet bedre med 6.5.

Har hørt, at version 7 af notes klienten, vil det være gjort bedre, men det hjælper dig jo desværre ikke her og nu.

Så eneste mulighed er at sidde og vente på, at den bliver færdig med at sende :-(

/Martin
16. marts 2004 - 10:32 #4
Du kan lave følgende workaround: Lav en lokal replika af din postkasse. Skift til lokationen "Uden netværk". Lav mailen, vedhæft filen og send. Det tager nu kun kort tid, da det hele foregår på din lokale harddisk. Skift herefter til "Kontor", eller hvad den lokation du normalt bruger hedder, og sig ja til at sende udgående mails. Nu vil afsendelsen af mailen ske ved at din postkasse replikerer i baggrunden.
Avatar billede martinowitz Nybegynder
16. marts 2004 - 10:57 #5
Det var da en meget omstændig løsning - så er det bedre at sætte Notes op til, først at sende sine emails, når der er flere i vente, evt. tage replikatoren i brug til dette, så den f.eks. replikerer 1 gang i timen.

/Martin
16. marts 2004 - 11:19 #6
Til Martin: Når jeg har serverforbindelse, f.eks. på lokationen "Kontor", så sender Notes automatisk mails til serveren med det samme, selvom jeg gør det fra en lokal replika. Hvordan forhindrer man det?
Avatar billede martinowitz Nybegynder
16. marts 2004 - 11:22 #7
Inde i dit lokations dokument, kan du sætte Notes op, hvornår at den skal sende e-mails - altså at den skal vente på, at der f.eks. skal ligge 5 e-mails, før at den sender.

/Martin
16. marts 2004 - 11:50 #8
OK, nu fandt jeg det. Man skal så sætte "Mail file location" til lokal før man får den mulighed. Det må jo så betyde, at man ikke får nye mails med det samme, men kun når man replikerer med serveren. Men sætter man en hyppig replikering op behøver det jo selvfølgelig ikke være noget problem.
Avatar billede martinowitz Nybegynder
16. marts 2004 - 11:58 #9
Det er korrekt ja :-)

/Martin
Avatar billede wiking Nybegynder
16. marts 2004 - 16:24 #10
Hejsa begge to.

Jeg har bestemt mig for at bruge Domino serveren til at afsende mails.
Når den bliver sat op vil afsendelses/blokerings tiden blive meget lavere!

Men tak begge to for jeres hjælp indtil nu! I kan bare skrive i tråden her hvis der er noget at tilføje (Vil selv gøre det samme).