Avatar billede human Nybegynder
15. marts 2004 - 20:33 Der er 44 kommentarer og
1 løsning

Mount drev

Heysa..

Jeg har Libranet 2.7 installeret.. Jeg har saa nogle filer paa en anden disk som koerer med NTFS filsystem. Hvordan kan jeg faa adgang til de filer i LIbranet?

Maa gerne vaere saa jeg ikke skal aendre i fstab.
Avatar billede odysseus Nybegynder
15. marts 2004 - 20:46 #1
du SKAL ændre i /etc/fstab. Se http://eksperten.dk/spm/476873
Det er dog nødvendigt, at din kerne understøtter ntfs. Hvis ikke den gør det, skal den nok fortælle dig det, når du montere...
Avatar billede human Nybegynder
15. marts 2004 - 20:48 #2
Okay.. Men hvordan er syntaksten saa hvis jeg skal mounte det drev windows ligger paa?
Avatar billede odysseus Nybegynder
15. marts 2004 - 21:01 #3
det står i linket. Jeg ved jo ikke lige, hvor det ligger, men hvis det ligger på /dev/hda1:
/dev/hda1    /mnt/winxp      ntfs    defaults    0  0

Det gælder, hvis du vil have det til at ligge i mappen /mnt/winxp. Du skal huske selv at oprette denne mappe først.
Avatar billede human Nybegynder
15. marts 2004 - 21:16 #4
Okay.. Det er gjort nu. Men der er stadig ingenting i den mappe.
Avatar billede odysseus Nybegynder
15. marts 2004 - 21:29 #5
du har godt nok ikke læst det link særlig grundigt ;-)
Du skal montere efterfølgende. som root, kør:
mount -a
Avatar billede human Nybegynder
15. marts 2004 - 21:37 #6
Hvad er det da du siger? Sort snak:)..

Jeg har skrevet det der i fstab som root. Hvad er det saa du vil have jeg skal goere nu?
Avatar billede fimp Nybegynder
15. marts 2004 - 21:39 #7
"Hvad er det saa du vil have jeg skal goere nu?"

Så skal du reboote.
Avatar billede human Nybegynder
15. marts 2004 - 21:40 #8
Okay.. Tror jeg forstod det nu.

Men efter at have skrev mount -a siger den at drevet allerede er mounted eller busy.
Avatar billede human Nybegynder
15. marts 2004 - 21:40 #9
Har ogsaa rebooted.
Avatar billede human Nybegynder
15. marts 2004 - 21:41 #10
Og den siger ogsaa noget med.. Warning.. No final line at the end of etc/fstab
Avatar billede odysseus Nybegynder
15. marts 2004 - 21:45 #11
ja, du skal huske, at /etc/fstab skal slutte med en tom linje. Der er ingen grund til at reboote.
Avatar billede human Nybegynder
15. marts 2004 - 21:45 #12
Hmm.. Nu har jeg fundet /windows/

Men... Drevet windows ligger paa.. Er delt op i 3 drev. Hvordan hvor jeg adgang til de filer?
Avatar billede odysseus Nybegynder
15. marts 2004 - 21:46 #13
hvis der står, den er monteret, er mappen måske ikke længere tom?
Avatar billede odysseus Nybegynder
15. marts 2004 - 21:47 #14
"drevet er delt op i tre drev"... Hvad mener du? er det en disk, som er delt i tre partitioner?
Avatar billede human Nybegynder
15. marts 2004 - 21:50 #15
Hmm ja.. Det kan man vel ogsaa sige..

Det ligger saa ledes paa disken

windows    en-partition    en-anden-partition
Avatar billede human Nybegynder
15. marts 2004 - 21:52 #16
Og det er saa en-partiton jeg skal have fat i.
Avatar billede odysseus Nybegynder
15. marts 2004 - 21:54 #17
hvis det er første disk på første controller, hedder disken hda. dine partitioner hedder da /dev/hda1, /dev/hda2 og /dev/hda3.

I så fald har du skrevet /dev/hda1 først i linjen i /etc/fstab
Nu skal du lave to linjer mere med de to andre navne og to andre "mountpoints" på anden plads på linjen.
Avatar billede human Nybegynder
15. marts 2004 - 21:58 #18
Saa siger den stadig den warning der. Og den siger bad option og bad superblock.
Avatar billede odysseus Nybegynder
15. marts 2004 - 22:03 #19
det lyder jo ikke godt. Jeg kan ikke rigtig vide, hvad der er galt. hvis du lægger hele /etc/fstab op, skal jeg forsøge at finde fejlen.

Først kunne du måske tjekke, hvad dine partitoioner hedder. prøv følgende kommando:
/sbin/fdisk -l
Avatar billede human Nybegynder
15. marts 2004 - 22:07 #20
# /etc/fstab: static file system information.
#
# <device> <mount point>  <type>  <options>                    <dump> <pass>
/dev/hdb1  /              reiserfs defaults                    0      1
/dev/hda1  /windows        ntfs    defaults,ro                  0      0
/dev/hdb2  none            swap    sw                          0      0
proc      /proc          proc    defaults                    0      0
/dev/fd0  /floppy        auto    defaults,user,noauto        0      0
/dev/hdc  /cdrom  iso9660  defaults,user,noauto,ro  0  0
/dev/hda2    /mnt/win      ntfs    defaults    0  0
Avatar billede human Nybegynder
15. marts 2004 - 22:08 #21
Men linien dev/hda1  /windows        ntfs    defaults,ro                  0      0

Virker aabenbart.. For kan se /windows/
Avatar billede human Nybegynder
15. marts 2004 - 22:18 #22
Gir det nogen mening for dig?
Avatar billede odysseus Nybegynder
15. marts 2004 - 22:21 #23
er det en ntfs partition? har du oprettet mappen /mnt/win? Har du husket den tomme linje?
Avatar billede human Nybegynder
15. marts 2004 - 22:30 #24
Hmm nej.. Det er fat32. Det har jeg lige aendret i fstab. Naar jeg saa skriver mount -a nu, siger den fat32 not supported by filesystem. Hvordan faar jeg den til det?
Avatar billede human Nybegynder
15. marts 2004 - 22:36 #25
Naa.. Har konverteret det til ntfs nu.
Avatar billede odysseus Nybegynder
15. marts 2004 - 22:40 #26
nå ok. det er fordi, fat32 hedder vfat i unix
Avatar billede human Nybegynder
15. marts 2004 - 22:41 #27
Okay.. min fstab ser saa ledes ud nu

# /etc/fstab: static file system information.
#
# <device> <mount point>  <type>  <options>                    <dump> <pass>
/dev/hdb1  /              reiserfs defaults                    0      1
/dev/hda1  /windows        ntfs    defaults,ro                  0      0
/dev/hdb2  none            swap    sw                          0      0
proc      /proc          proc    defaults                    0      0
/dev/fd0  /floppy        auto    defaults,user,noauto        0      0
/dev/hdc  /cdrom  iso9660  defaults,user,noauto,ro  0  0
dev/hda2    /mnt/mp3      ntfs    defaults    0  0

Har tjekket mp3 dir findes. Filsystem er ntfs. Naar jeg skriver mount -a faar jeg

mount special device dev/hda2 does not exist
Avatar billede odysseus Nybegynder
15. marts 2004 - 22:44 #28
du mangler en skråstreg foran dev/hda2  ;-)
Avatar billede human Nybegynder
15. marts 2004 - 22:47 #29
Ja det har du ret i.. Nu siger den Wrong fs type, bad option, bad superblock, on /dev/hda2, or too many mounted file systems.
Avatar billede odysseus Nybegynder
15. marts 2004 - 22:50 #30
er /mnt/mp3 tom?
Avatar billede human Nybegynder
15. marts 2004 - 22:50 #31
yup
Avatar billede human Nybegynder
15. marts 2004 - 22:57 #32
Ja det er underligt ik?
Avatar billede odysseus Nybegynder
15. marts 2004 - 23:00 #33
Jo. Det er ikke for mange monterede filsystemer. er du helt sikker på, at det er /dev/hda2? er det muligt, at der er en slåfejl i defaults?
Avatar billede human Nybegynder
15. marts 2004 - 23:04 #34
Det kan ikke vaere en slaafejl.. Det er kopieret fra de andre.

Efter alt logik er det hda2.. Men den siger jo heller ikke den ikke kan finde den mere.
Avatar billede human Nybegynder
15. marts 2004 - 23:04 #35
Kan det have noget at goere med extended eller logical at goere?
Avatar billede odysseus Nybegynder
15. marts 2004 - 23:07 #36
nej, det betyder ikke noget. har du prøvet en /sbin/fdisk -l?
Avatar billede human Nybegynder
15. marts 2004 - 23:10 #37
Ja jeg har proevet at skrive det. Men kunne ikke lige se hvad jeg kan bruge det til. Kan du forklare_
Avatar billede odysseus Nybegynder
15. marts 2004 - 23:12 #38
der står dine partitioner listet. alle partitioner, navne og størrelse. så kan du genkende den, du vil have fat i.
Avatar billede human Nybegynder
15. marts 2004 - 23:15 #39
Hehe.. Mange tak for hjaelpen! Det var hda5.. Selvom jeg ikke kan se logikken i det. Men du skal have tak.. Smid svar saa laegger jeg nogle flere points til.
Avatar billede human Nybegynder
15. marts 2004 - 23:15 #40
Hvis jeg kunne laegge flere poing i ville jeg :(
Avatar billede odysseus Nybegynder
15. marts 2004 - 23:17 #41
det er bare helt ok.
Avatar billede human Nybegynder
15. marts 2004 - 23:21 #42
Lige en lille ting mere. Nu hvor jeg er gaaet over i min alm. bruger har jeg ikke laengere adgang til mp3 mappen. Hvordan faar jeg det ?
Avatar billede odysseus Nybegynder
15. marts 2004 - 23:29 #43
linux kan ikke skrive i ntfs - kun læse det. hvis all dine brugere må læse mappen, kan du skrive umask=0 i stedet for defaults i fstab. Det betyder, at alle har fulde rettigheder. Det kan du jo fint give alle, når de er begrænset af, at systemet ikke kan skrive i mapperne.
Avatar billede human Nybegynder
15. marts 2004 - 23:39 #44
takker :)
Avatar billede fimp Nybegynder
16. marts 2004 - 11:15 #45
"Der er ingen grund til at reboote."

Sorry.