Avatar billede dana Nybegynder
05. februar 2001 - 18:03 Der er 19 kommentarer og
1 løsning
Avatar billede fcs Novice
05. februar 2001 - 18:08 #1
Det er da vist gamle nyheder ;-) Lad venligst være med at bruge eksperten til virus-advarsler. Jeg har tidligere tilbudt at lave en mailingliste (evt. i samarbejde med Eksperten) omkring virus, da jeg synes det ville være tåbeligt hvis eksperten skal overbelastes med spørgsmål, som ikke rigtigt er spørgsmål.
Avatar billede fcs Novice
05. februar 2001 - 18:08 #2
Jeg er ikke sur eller noget, men jeg mener bare at dette er den forkerte måde at gøre det på. Du gør det jo i den bedste mening ;-)
Avatar billede tommyf Nybegynder
05. februar 2001 - 18:09 #3
Hvordan kan man adskille den fra andre?
Men jeg plejer nu heller ikke åbne en fil hvis den kommer fra min bedstemor og teksten er på engelsk....

Hva\' kan man gøre?
Hvis der kommer en virus på dansk fra en af mine venner skal den se MEGET mistænkelig ud før jeg ikke åbner filen.

Jeg er lige gået over til Outlook, hvor langt kan man gå uden at den kan inficere computeren? Ligeså snart jeg har tjekket posten ligger det jo på computeren???
Avatar billede fcs Novice
05. februar 2001 - 18:14 #4
Du kan ofte genkende den på at navnet på den vedhæftede vil vil være jkhgskjb.exe, altså består af 8 tilfældigt genererede karakterer og .exe Dette er gjort for at snyde virusscannere oms kan fange den på attachment-navnet

Den eneste måde at undgå den slags på er at lade være med at åbne attacments med mindre man er 100% sikker på at den ikke indeholder virus (ring til den kammerat der har sendt den og spørge).
Avatar billede dana Nybegynder
05. februar 2001 - 18:17 #5
fcs> Jeg mener da at det er det rette forum, hvor det netop kan hjælpe andre. Der er mange der ikke får sådanne informationer andre steder fra. Med alle de skøre spørgsmål jeg støder på her, så skader det her vel ikke så meget.
tommyguf greb den og begyndte at stille spørgsmål, så det må da være godt for noget :)
Avatar billede fcs Novice
05. februar 2001 - 18:20 #6
Dana>> Det har du da ret i. Jeg er bare bange for at folk begynder at kaste om sig med HOAX-vira (falske advarsler), fordi de hovedløst bare accepterer alt hvad de modtager der ser ud til at være officielt. Derfor mener jeg ikke at det er en god ide at poste denne slags advarsler på eksperten.

tommyf>> Der sker ikke noget ved at modtage en mail inficeret med Hybris. Problemerne opstår først når du åbner attachment\'en.
Avatar billede tommyf Nybegynder
05. februar 2001 - 18:27 #7
DEt vil sige at ligegyldigt hvad, så kan filen ikke gøre noget før jeg gemmer den på disken og køre den? DEtte ville jeg normalt gå ud fra, men jeg har ikke de store erfaringer med det.
(Spørger nok dumt, men - better safe than sorry)
Avatar billede dana Nybegynder
05. februar 2001 - 18:28 #8
fcs> Du behøver ikke at være bange for at jeg begynder at poste advarsler her, som der ikke er noget i. Da WorldOnline nu bedyrer at Hybris er begyndt i stor stil at gnave sig ind på deres brugere, så syntes jeg at det var relevant at poste det her :)Jeg arbejder med IT-sikkerhed i mit daglige arbejde og mener derfor at det var relevant.
Avatar billede tommyf Nybegynder
05. februar 2001 - 18:32 #9
dana<--> Det er ikke fordi jeg vil moppe dig.... meeen:
Hvordan kan jeg tjekke om de backups jeg har taget af mit system (på bånd/tapes what ever) virklig fungere? Det ville være surt at huset brændte ned og man så mistede informationerne...
Avatar billede fcs Novice
05. februar 2001 - 18:32 #10
Ja, det har du ret i. Der findes dog vira, som afvikles i Outlook bare du ser mailen i det vindue der er i nederste højre hjørne (det preview-panel du sikkert normalt læser mails i). Det skyldes en fejl i Outlook ved Windows Scripting Host (WSH), som også kan udnyttes på hjemmesider (du kigger på en hjemmeside og BANG - du har fået en virus). Læs mere om hvordan du undgår dette her: http://www.f-secure.com/virus-info/u-vbs/
Avatar billede dana Nybegynder
05. februar 2001 - 18:33 #11
Avatar billede dana Nybegynder
05. februar 2001 - 18:36 #12
tommyguf> Hvad mener du med om de fungerer? :)
Avatar billede dana Nybegynder
05. februar 2001 - 18:37 #13
Jeg føler ikke at jeg bliver moppet. Hvad mener du med det? :)
Avatar billede fcs Novice
05. februar 2001 - 18:37 #14
Dana>> Det er jeg helt klar over. Du har helt ret i at Hybris er en STOR trussel, men jeg er bare bange for at personer der er mere uerfarne på virus-området begynder at poste Hoax\'es og unødvendige advarsler herinde. Det er trods alt ikke alle der ved så meget om sikkerhed som du gør.

Som jeg skrev tidligere ved jeg godt at folk gør det i den bedste mening, men det ville være ærgeligt at eksperten.dk blev et sted hvor folk bare poster alt hvad de modtager af advarsler, etc. Hvis de i stedet oprettede et spørgsmål som f.eks.: \"Jeg har modtaget denne advarsel. Er den sand?\", vil folk få at vide at det var en hoax. Dette ville samtidig tjene som en information til andre der modtager samme besked.
Avatar billede tommyf Nybegynder
05. februar 2001 - 18:41 #15
dana<--> Okay, så burde den fare være afværget. Tak :o)
Hentød bare til at jeg følte mig som en 8 årig der bliver ved med at spørge pædagoen hvor skovlen er (if you know what I mean) ;o)
Avatar billede dana Nybegynder
05. februar 2001 - 18:42 #16
tommyguf> Det er bare ok - hvis man ikke spørger, så får man aldrig noget at vide ;)That\'s life!
Avatar billede dana Nybegynder
05. februar 2001 - 18:44 #17
Holy my....sorry, jeg ser lige at jeg bliver ved med at skrive dit navn forkert...jeg prøver lige med briller...*G*....tommyf...så skulle det være på plads.... :)
Avatar billede dana Nybegynder
05. februar 2001 - 18:46 #18
fcs> ok :)
Avatar billede magnus48 Nybegynder
05. februar 2001 - 19:24 #19
FCS!

jeg undskylder at jeg ikke læste det der før, men nok om det
jeg ved hvad virusen gør!

den får alle programmer åbne til at udføre en ulovlig handling, hvilket gør hele computeren går ned, filen kommer for det meste i en EXE format!
Avatar billede fcs Novice
07. februar 2001 - 22:55 #20
dana>> Kan du ikke lige acceptere dette spørgsmål, så det ikke står på listen over åbne spørgsmål?