Avatar billede kirus Praktikant
22. marts 2004 - 14:11 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

120gb Maxtor Disk problem

God Dag alle jer eksperter.

Jeg har et problem. Jeg har købt en disk fra maxtor her i november måned.
Efter en måned begyndte den med at lave fejl. Den blev sendt tilbage til forhandlern og dermed troede jeg at problemet blev løst. Jeg fik disken tilbage, da de sagde at den var fejlfrit.
Og at jeg skulle tage den ud af den skuffe som jeg havde den kørende i.

Ok så langt så godt, efter knap en måned igen, gik disken endnu engang sin vej. Den viste mig en Fejl i samtlige $Mft ( hver partition sin fejl ) plus at Windows nur mente at det nu er sikkert at fjerne devicet ( lige som en USB disk ).

Jeg ringede ind til forhandlern og brokkede mig, disken blev sendt tilbage samme dag, og jeg fik ca 1 uge sener en splitter ny disk, samme modell og samme fabrikant.

Nu, igen 1 måned sener ... kommer fejlen igen... jeg ved virklig ikke hvad problemet er... eller hvad dets årsager er. Nu spørger jeg mig selv, hvad nu hvis det er min PC konfig. der gjorde, at den fejler ... men hvis det er det hvorfor virker min primary disk fra Seagate uden fejl ?

Her mit system.
AMD XP2400+
512 MB DDR PC2100
1x80GB Seagate 7200 rpm
1x120GB Maxtor 7200 rpm
300W Strømforsyning
Mainboard: ECS-K7S5A
GF4 Ti4200 64MB

Systemet er ikke overclocket, kun grafikkortet kører på lidt mere end den er beregnet til ( ca 5% mere )

Diskene er kølet af en egen konstruktion, med en P4 køler som holder disken køligt, Maxtor kører normalt på 25-30 grader og seagate på 35.

HJÆLP! :(
Avatar billede tubber Juniormester
22. marts 2004 - 14:30 #1
Hent PowerMAX og SmartACTIVE fra Maxtors hjemmeside først installer SmartActive i win og lad den kører lidt og se hvad den siger....

Og bagefter laver du en bootdisk med powermax og kører den (lyder til du lige så godt kan køre advanced test), er der fejl som er under garanti så giver den en fejlkode som du kan bruge til at sende med (har lige sendt en ind hvor jeg sendte hele logfilen med) eller du kan oprette en RMA på maxtors hjemmeside, men der skal du nok selv sende den til maxtor.....

Men giver powermax fejl så må de jo tage det seriøst inde hvor du har købt den......

Du kan evt kører powermax uden kigget lidt i smartactive men det var den rækkefølge jeg brugte og den gav også nogle fejl info.......

/Tubber
Avatar billede tubber Juniormester
22. marts 2004 - 14:33 #2
MAXTOR POWERMAX LOG FILE
Maxtor PowerMax 4.06
Date Tested: 03/19/2004
Serial Number: xxxxxxxxx
Model Number: Maxtor 6Y120P0
FirmWareRev: YAR41BW0
Cylinders per Drive: 238216
Heads per Cylinder: 16
SPT: 63
Max LBA: 240121728
Quick Test Result: Advanced Test Required
Error Code: Y43000

        MAXTOR POWERMAX LOG FILE
Maxtor PowerMax 4.06
Date Tested: 03/19/2004
Serial Number: xxxxxxxxx
Model Number: Maxtor 6Y120P0
FirmWareRev: YAR41BW0
Cylinders per Drive: 238216
Heads per Cylinder: 16
SPT: 63
Max LBA: 240121728
Advanced Test Result: FAILED
Error Code: Y43S57
Avatar billede tubber Juniormester
22. marts 2004 - 14:34 #3
Sådan kan en log se ud fra PowerMax.

Den øverste er fra en Quick Test, som så siger jeg skal kører en advanced og nederst så den endelige error code som du kan bruge på maxtors hjemmeside eller som jeg sendte med til forhandleren :)
Avatar billede kirus Praktikant
22. marts 2004 - 14:36 #4
jeg har haft PowerMAX kørende ved den anden disk.
I den første omgang havde den først en fejl ved advanced test, efter de sendte det hele tilbage til mig, og disken igen kom med fejl, kom fejlen allerede ved 90 sek testen. Ja selve Maxtor sagde dengang også at den skal tilbage... og jeg kommer ikke udenom det alligeved, men dog vil jeg vide hvordan fejlen opstår ( hurray som om der er nogen der kan det .... ) der må da være nogen som har haft det samme problem...

Smart Active kender jeg ikke, hvad gør den ?
Avatar billede tubber Juniormester
22. marts 2004 - 14:38 #5
Vil lige sige at fejlen på den her disk var noget med læse/skrive går jeg ud fra, da jeg godt kunne partitionere den, men når jeg formaterede den hang den x antal % inde på disken, prøvede med FDisk om det var en fejl i partitioneringen men ak samme fejl igen efter ny partitionering.......Tror heller ikke det bare var bad sectors for de ville bare blive markeret som bad og den ville gå vidre.......

Lige for at fortælle om mit problem (hvis det hjælper dig noget) kan også godt ligge en kopi af min RMA hvis det er.
Avatar billede tubber Juniormester
22. marts 2004 - 14:40 #6
SmartActive holder styr på temperatur på disken og alt muligt andet og kommer med warnings hvis der kommer noget kritisk (SmartActive er måske ikke et maxtor tool, den er jeg ikke sikker på)

Har du prøvet med andet IDE Kabel om det er fejlen ? eller noget test på dit Bundkort.......
Avatar billede kirus Praktikant
22. marts 2004 - 14:44 #7
ups, glemte lige at fortælle hvad min egentlig laver...

Ok

Når den har kørt et stykke tid, og der skal skrives til disken ( burst write ) begynder den at hænge, jeg har haft ein IBM Deathstar som lavede den samme nummer ( hvert 9. måned )

i hvertfald hænger den, det lyder som om den er kommet ud af sporet og vil ind igen ...
Avatar billede kirus Praktikant
22. marts 2004 - 14:50 #8
Mine diske hænger på det samme kabel, som sagt, er det kun maxtor der laver fejl.
bundkort ved jeg ikke helt hvordan jeg tjekker den for fejl, Jeg kører Mainboard Monitor for at holde styr på varme etc...
Avatar billede tubber Juniormester
22. marts 2004 - 15:07 #9
et eller andet sted har jeg noget stresstest skal lige se efter det :)

ok, hvis den sidder på yderste led kan det godt være der ikke ses fejl på den på det miderste led af IDEkablet

Vender lige tilbage
Avatar billede tubber Juniormester
22. marts 2004 - 15:19 #10
Jeg har ikke link til der hvor jeg hentede den trial men jeg kan maile dig den hvis du har en mailadresse :)

Så kan du jo se om det er noget :)
Avatar billede kirus Praktikant
17. oktober 2008 - 14:08 #11
lukker