Avatar billede didb Nybegynder
22. marts 2004 - 22:35 Der er 6 kommentarer

TS Event ID: 1004

Jeg har en W2K server med Terminal server kørende i et netværk med en NT4 DC. Når jeg er logget på domænet har jeg ingen problemer med at komme på Terminal serveren, men når jeg sidder hjemme kan jeg ikke. Jeg har en VPN forbindelse, og kan pinge alle servere, incl TS. Jeg bruger en bærbar med XP på, så det er samme maskine. Jeg kunne forestille mig at det er licensproblemer, men hvis der er, hvorfor kan jeg så godt komme på når jeg er logget på domænet. Har en lumsk idé om at det har noget med XP at gøre. Vi har flere W2K klienter, der sagtens kan komme på via VPN.
Er der nogle gode ideer?

/And
Avatar billede zinus Nybegynder
22. marts 2004 - 22:37 #1
Error 1004 The terminal server cannot issue a client license.
This error will be logged when the terminal server requests a CAL for a client device but cannot locate a license server to request. Be sure that your license server is discoverable on the same domain, site, or workgroup as your terminal server

http://www.microsoft.com/technet/prodtechnol/win2kts/evaluate/featfunc/tslicens.mspx
Avatar billede zinus Nybegynder
22. marts 2004 - 22:42 #2
Mon ikke det er din VPN, der ikke åbner for request mod licens server?
Avatar billede maagen Nybegynder
23. marts 2004 - 10:05 #3
Jeg har set engang at den lokale TS Licens er blivet korrupt - du kan løse det sådan:

1. Use Regedit to navigate to:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\MSLicensing.
2. On the Registry menu, Export Registry File to a mslicensingbackup.reg file, incase you must Merge the file to recover.
3. Right-click the MSLicensing sub-key and press Delete.
4. Press Yes to confirm the deletion.
5. Exit Regedit.
6. Restart your computer to allow Windows to rebuild the MSLicensing key.
Avatar billede didb Nybegynder
23. marts 2004 - 10:08 #4
Tak, det har jeg prøvet. Der ligger også en version hvor man sletter certifikaterne med regedit på serveren, det har jeg også prøvet, uden held. Det er bare mærkeligt at det virker med w2k, og ikke XP.

AN
Avatar billede maagen Nybegynder
23. marts 2004 - 10:19 #5
Er der nogle problemer med din Terminal Server Licensing service på Terminal Serveren? Står der noget inde ved dine licenser?

Har du forresten en link/kopi af den til sletning af certifikaterne på serveren - den har jeg søgt efter men ikke fundet?
Avatar billede didb Nybegynder
23. marts 2004 - 12:24 #6
Hej maagen
Her er beskrivelsen

To resolve this issue, back up and then remove the X509 Certificate registry keys, restart the computer, and then reactivate the Terminal Services Licensing server. To do this, follow these steps.

NOTE: Perform the following procedure on each of the terminal servers.
Make sure that the terminal server registry has been successfully backed up.
Start Registry Editor.
Locate and then click the following registry subkey: HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\TermServices\Parameters
On the Registry menu, click Export Registry File.
Type exported-parameters in the File name box, and then click Save.

NOTE: If you have to restore this registry subkey in the future, double-click the Exported-parameters.reg file that you saved in this step.
Under the Parameters registry subkey, right-click each of the following values, click Delete, and then click Yes to confirm the deletion:
Certificate
X509 Certificate
X509 Certificate ID

Quit Registry Editor, and then restart the server.
Reactivate the Terminal Services Licensing server by using the Telephone connection method in the Licensing Wizard.

NOTE: If you activate the Terminal Services Licensing server using the Telephone option, the licensing server uses a different form of certificate.