Avatar billede aris Nybegynder
23. marts 2004 - 17:23 Der er 13 kommentarer

2 pc´er på nettet

Hej jeg har 2 pcér (xp og Me) xp er på nettet via kabelmodem - nu vil jeg gerne have den anden på nettet, jeg har fået et trådløs (TOPCOM skyr@cer WBR 244 med 1 stk usb sender til)
Kan det bruges ? eller skal jeg også købe en router ? (førhen var jeg koblet op via hub men det kan man ikke mere)
Hvordan gør man ?
Jeg vil gerne bruge usb sender på Me maskinen.
Avatar billede nmh Nybegynder
23. marts 2004 - 17:33 #1
Uden en router skal du have to IP-adresser fra din Internet udbyder.
Eller du skal bruge den maskine, der er på nettet til at dele Internet ud til den anden.
Avatar billede rebecca Novice
23. marts 2004 - 17:37 #2
'
Avatar billede nmh Nybegynder
23. marts 2004 - 17:38 #3
Nu ser jeg, at din Topcom er en router, der kan fungere med kabel og ADSL.
Så den burde kunne bruges uden videre.
Den har også porte for alm. net, så din xp kan så komme på på samme måde som nu.
Så kan du bruge din trådløse USB-sender til din ME-maskine.
Avatar billede nmh Nybegynder
23. marts 2004 - 17:39 #4
Du kalder din USB-enhed for en sender, men det er forhåbentligt blot en trådløs netadapter til USB-porten.
Avatar billede aris Nybegynder
23. marts 2004 - 19:24 #5
Jep det er en netadapter - hvordan skal de forskellige stik sættes i ? først kabel eller hvad ?
Avatar billede nmh Nybegynder
23. marts 2004 - 19:33 #6
Fra kabelmodem til trådløs router.
Du skal vide om du har fået tildelt en fast IP adresse fra din udbyder, eller om den er dynamisk. Routeren skal nemlig vide det.
Routeren skal også sættes op til at være det, der hedder DHCP-server. (Du skal læse i den medfølgende manual)

Kabel fra XP til port i trådløs router.
Hvis du får tildelt IP-adresse automatisk fra din Internet udbyder skulle det ikke være nødvendigt at gøre noget ved xp-maskinen.
Ellers skal den sættes til at modtage IP-adresse m.m. automatisk.

Prøv først at få dette til at virke, inden du begynder at bakse med det trådløse.
Avatar billede aris Nybegynder
23. marts 2004 - 19:41 #7
Mange tak det vil jeg prøve
Avatar billede kenp Novice
23. marts 2004 - 21:46 #8
ellers så må du jo spørge igen ;) hvis nmh ikke er her så er jeg nok *G*
Avatar billede aris Nybegynder
23. marts 2004 - 22:29 #9
tak  nu virker det på xp, men jeg kan ikke få det trådløse til at virke på me maskinen
Avatar billede nmh Nybegynder
23. marts 2004 - 22:45 #10
OK, så kan du regne med, at din router er sat rigtigt op, og virker som dhcp-server.
Den anden maskine kører windows ME. Er du sikker på USB-porten virker som den skal?
Har du installeret den software, der fulgte med din trådløse USB-netadapter?
For at få  det trådløse net igang, skal du vælge et såkaldt SSID-navn. Har du gjort det?
Og der er flere andre ting at tænke på i forbindelse med opsætning af routerens trådløse del. Det er en god ide at læse om dette i manualen.
Har du nogen form for indikation, at usb-adapteren kan se den trådløse router?
Jeg er nødt til at smutte nu, men så kan vi håbe, at kenp er her.
Avatar billede kenp Novice
24. marts 2004 - 08:22 #11
(husk at indstallere det program som følger med til din USB-enhed)
Avatar billede aris Nybegynder
27. marts 2004 - 10:15 #12
kan ikke få det til at virke
trækker et kabel istedet, men tak for forsøget
Avatar billede nmh Nybegynder
27. marts 2004 - 22:02 #13
Ok, men det trådløse burde nu kunne komme til at virke.