Avatar billede javid Nybegynder
29. marts 2004 - 14:25 Der er 15 kommentarer

IP adresser

Hej

Jeg er i gang med at skrive et rapport omkring netværket i et firma.
Jeg har, til min stor overraskelse, opdaget at man benytter sig af offentlige IP-adresser til IP-adressering af enheder (i stede for de private) og senere fandt jeg ud af adressen hører til et udlandske firma.

Det vil jeg gerne pointere i mit rapport, derfor savner jeg nogle ordentlig argumenter/begrundelser.

Der rejste følgende spørgsmål:

spm 1) Er det ikke ulovligt ?

spm 2) hvilken juridiske og tekniske konsekvenser indebærer det?

spm 3) Hvordan håndterer man i sådanne situationer (Hvor og hvordan skal man starte arbejdet?)? findes der et eller andet vejledning?

Det vil være stort hjælp, hvis jeg får svar på mine spm

Hilsen

Javid
Avatar billede martinowitz Nybegynder
29. marts 2004 - 14:39 #1
Det er som sådan ikke ulovligt, men der er defineret nogle standarder, og de skal overholdes (de kan findes på Nettet).

Rent teknisk opstår der jo det problem, at i og med at virksomheden bruger offentlige ip-adresser, vil de stå og konflikte med de virksomheder, som har købt retten til at bruge ip-adresserne.

Jeg tror godt, at man kan kunne pudse en advokat på den virksomhed, hvor du er igang med din rapport, og tvinge dem til at lave netværket om - dog er jeg ikke inde i jura på den måde, så jeg ved, hvilke paragraffer m.v., der ville blive brugt.

/Martin
Avatar billede halifax Nybegynder
29. marts 2004 - 14:47 #2
Nu skriver du ikke, hvor stort et firmanetværk du behandler. Og hvilket niveau din viden er på.
Alligevel er der måske et par "hint" i de forskellige artikler her
http://www.cubus-adsl.dk/elteknik/netvaerk/
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
29. marts 2004 - 15:31 #3
1) nej, det er højst sandsynligt kun på "indersiden" af deres netværk at de benytter offentlige ip adresser og det er der ingen love/regler for.

2) ingen juridisk, men teknisk kan de have problemer med at komme i kontakt med f.eks. hjemmesider, som er hostet på servere med de "rigtige" offentlige ip adresser som de selv bruger.

3) hvis det er et problem, så skal der bare afsættes tid til det. afhængig af opbygningen af netværket kan det være nemt eller knap så nemt ;-)
Avatar billede javid Nybegynder
29. marts 2004 - 15:41 #4
Jeg er ikke ekspert i faget (netværk).
Firmaet har 2 afdelinger og i begge afdelinger bruges de offentlige ip adresser. Det har ingen hjemmeside (når man skriver deres anviste hjemmeside bliver man koblet videre til deres moderselskab i udlandet.
Avatar billede venturer Nybegynder
30. marts 2004 - 14:22 #5
Der er intet juridisk forkert i at gøre det. Dét som nogle nok ville tænke på er at man udgiver sig for at være en anden. Men da det ikke kan konflikte med andre internetbrugere går det ikke galt alligevel.

Som martin også skriver bryder man dog med almindelige standarder. De SKAL ikke overholdes, men man BØR gøre det.

Der er dog flere måder at løse problemet på rent teknisk
Avatar billede javid Nybegynder
30. marts 2004 - 14:53 #6
Hvordan gøre man det rent teknisk. Hvor starter man.
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
30. marts 2004 - 15:00 #7
mener du et skift til "korrekte" ip adresser ?

du skal ihvertfald have dokumenteret dit netværk.
dvs. hvor bruges der faste ip adresser; routere, servere, printere, switche mm.
desuden div. services, som DHCP, DNS, evt. WINS og evt. andre.

Når det er på plads og man har fundet ud af hvordan man skifter ip adresser de steder det er nødvendigt, så laver man en plan over hvilke ip adresser man vil skifte TIL.
Avatar billede leif Seniormester
30. marts 2004 - 20:42 #8
Der kan være en årsag til at der bruges Public adresser !!!

Dog er det svært at sige om de har rettigheder til at bruge dem ud fra de oplysninger der er kommet her, mener jeg. Jeg ved fx. at jeg har været nød til at sørge for at enkelte brugere i et netværk har haft en public IP for sig selv.
Avatar billede venturer Nybegynder
30. marts 2004 - 23:54 #9
For at "rette" fejlen, vil det idelle være at ændre IP configurationerne til at bruge private IPadresser. Dette kan lad sig gøre rimligt simpelt via DHCP serveren forudsat at der IKKE er konfigureret en masse interne resoucer som skal benytte de nuværende IP'er.

Hvis de er ligeglade og IKKE skal have fat i serverne som rent faktisk bruger de her adresser på nettet, er det ikke nødvendigt at gøre noget som helst... "If it ain't broken don't fix it".

leif: Når han skriver at adresserne er i brug andet steds på nettet kan maskinerne kun være bag en NAT. Hvis de havde brug public adresser, ville den eneste mulighed være at få nogle tildelt af sin udbyder.
Avatar billede martinowitz Nybegynder
05. april 2004 - 09:47 #10
Leif > Hvad skulle begrundelsen være for at give en bruger en public adresse ??

/Martin
Avatar billede leif Seniormester
05. april 2004 - 10:19 #11
Jeg kunne se det hvis man ville isolere en server fra resten af netværket og smide den uden om den evt. router / firewall man har.

Evt. kunne man også bare lave en NAT eller Port forward fra en Public til en Intern IP.

Selvfølgelig skal det være en Public IP man har lov til at bruge.
Avatar billede javid Nybegynder
05. april 2004 - 14:25 #12
Der er ingen der ved hvorfor man har valgt at bruge Offentlige IP adr. Jeg får det at vide, at det stammer fra den gang hvor firmaet havde Novell netværk (som var delt op i 3 segmenter). Kan det være derfor man har valgt off. IP adr.?
Avatar billede martinowitz Nybegynder
06. april 2004 - 12:22 #13
Jeg kan ikke se nogen som helst grund til at give en bruger en offentlig ip-adresse.

Novell kræver ikke offentlige ip-adresser, så heller ikke der kan begrundelsen være, mere manglende IT-forståelse/viden (groft sagt)

/Martin
Avatar billede javid Nybegynder
10. april 2004 - 21:44 #14
Hej Martinowitz
Jeg har et spm til det du skriver:
"...offentlige ip-adresser, vil de stå og konflikte med de virksomheder..."
Selvom virksomheden ingen Web server har, vil den alligevel stå og konflikte?
Har du mulighed for at uddybe det (hvornår og eller hvordan)?

/Javid
Avatar billede leif Seniormester
12. november 2005 - 18:12 #15