Avatar billede nick038 Nybegynder
01. april 2004 - 13:19 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Ændring af drev betegnelse

Hej
Jeg er ved at udskifte 2 gamle harddiske ud med en ny stor
Den nye er opdelt i 2 partioner, som skal erstatte de gamle C: og D: drev.Har med Norten Ghost lavet en kopi af C: og D: til henholdvis F: og G:(som de nye partioner hedder midlertidig).Har så sat den nye HD. ind som IDE0, men her starter WindowsXP så kun op til en blå skærm med et lille vindue hvor der står WindowsXP.Jeg har prøvet at geninstallere XP men så har jeg stadig de gamle drev betegnelser (F: og G:) og alle programmer der ligger på computeren virker ikke,da de jo  er installeret på C:(henvisninger i registreringsdatabase) Hvordan kan jeg klare dette ?
Avatar billede rumko Nybegynder
01. april 2004 - 13:41 #1
Prøv dette program : ftp://listsoft.ru/pub/3193/LetAssig.zip

Med dette kan du assigne hvilket bogstav du vil til drev.
Avatar billede rumko Nybegynder
01. april 2004 - 13:45 #2
Gør følgende for at tildele et drevbogstav til et drev, en partition eller diskenhed:
-Log på som administrator eller medlem af gruppen Administratorer.
-Klik på Start, klik på Kontrolpanel, og klik derefter på Ydelse og vedligeholdelse.
-Klik på Administration, dobbeltklik på Computeradministration, og klik derefter i venstre rude på Diskhåndtering.
-Højreklik på det drev, den partition, det logiske drev eller den diskenhed, som du vil tildele et drevbogstav, og klik derefter på Skift drevbogstav og sti.
-Klik på Tilføj.
-Klik på Tildel følgende drevbogstav (hvis det ikke allerede er markeret), accepter enten standarddrevbogstavet, eller klik på det drevbogstav, du vil bruge, og klik derefter på OK.

Drevbogstavet tildeles det drev, den partition eller diskenhed, du har angivet, og vises i værktøjet Diskhåndtering for det relevante drev, den relevante partition eller diskenhed.

Gør følgende for at ændre et eksisterende drevbogstav for et drev, en partition eller diskenhed:

-Log på som administrator eller medlem af gruppen Administratorer.
-Klik på Start, klik på Kontrolpanel, og klik derefter på Ydelse og vedligeholdelse.
-Klik på Administration, dobbeltklik på Computeradministration, og klik derefter i venstre rude på Diskhåndtering.
-Højreklik på det drev, den partition, det logiske drev eller den diskenhed, som du vil tildele et drevbogstav, og klik derefter på Skift drevbogstav og sti.
-Klik på Skift.
-Klik på Tildel følgende drevbogstav (hvis det ikke allerede er markeret), klik på det drevbogstav, du vil bruge, og klik derefter på OK. Når du bliver bedt om at bekræfte ændringen af drevbogstavet, skal du klikke på Ja. Drevbogstavet for det drev, den partition eller diskenhed, du har angivet, er ændret, og det nye drevbogstav vises i værktøjet Diskhåndtering for det relevante drev, den relevante partition eller diskenhed.
Avatar billede venturer Nybegynder
01. april 2004 - 13:56 #3
Ovenstånde kan desværre bare ikke bruges hvis man vil ændre drevbogstavet for system/boot partition (der hvor Windows er installeret).

Jeg fandt denne fremgangsmåde, men har ikke selv prøvet, så jeg kan ikke garantere at det virker. Men ved gennemlæsning lyder den reel nok :)

http://www.petri.co.il/change_system_drive_letter_in_windows_xp.htm
Avatar billede nick038 Nybegynder
01. april 2004 - 14:11 #4
Problemet er at når den nye HD er i, vil Windows ikke starte op, og når de gamle er i samtidig med den nye, så kan jeg ikke ændre drev bogstav da de gamle jo har henholdsvis C og D: drev
Avatar billede serverservice Praktikant
01. april 2004 - 15:34 #5
Skal du bruge den gamle harddisk eller vil du udskifte den med den nye. Her er et program som kan clone de 2 diske. så burde der komme c og d-drev på den nye også. http://www.miray.de/download/sat.hdclone.html
Avatar billede nick038 Nybegynder
01. april 2004 - 15:56 #6
Jeg skal kun bruge den nye, jeg har klonet de game HD med den nye, problet er at windowsXP ikke vil starte helt op , hvis jeg geninstallerer XP så er drev bogstavet på den nye disk stadig F og G selvom den sider som IDE0 og det kan de gamle programmer ikke finde ud af
Avatar billede serverservice Praktikant
01. april 2004 - 15:59 #7
Ja, men jeg vil da foreslå at bruge det program jeg linkede til (iøvrigt gratis). Hvis du laver en ren cloning mellem diskene fra en diskette burde der ikke være nogle problemer.
Avatar billede nick038 Nybegynder
01. april 2004 - 18:46 #8
Jamen det er der, for jeg har jo lavet en kloning ved hjælp af Norten Ghost