Avatar billede kazo.dk Nybegynder
04. april 2004 - 19:19 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Er der indbygget noget i et Webspeed modem, der lukker portene?

Hej Eksperter.
Min internetlinje er en TDC Webspeed 512/128 via. et Motorola SURFBoard cable modem.

Kan det passe at modemet har lukket en masse porte fra standard?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
04. april 2004 - 19:25 #1
Nej, Men TDC har lukket nogle porte fra centralt hold!
Avatar billede kazo.dk Nybegynder
04. april 2004 - 19:28 #2
Dvs. der er nogle porte man bare ikke kan bruge?
Avatar billede Six Nybegynder
04. april 2004 - 19:34 #3
Eller også skal du betale for at få dem åbnet
Avatar billede james_t_dk Juniormester
04. april 2004 - 19:34 #4
Ja, jeg har dog kun kendskab til port 25 (SMTP). Dette gælder for alle TDC (privat) produkter. Men der er løsninger, fra TDC selv:

Jeg vil gerne have min egen mailserver, hvad skal jeg gøre?

TDC Bredbånd er velegnet til at have egne servere stående, hvis man vælger en fast IP-adresse.
For at forhindre misbrug af mailserveren, er tcp/25 (mailserver-porten) blokeret i TDC' s router, og derfor skal man i DNS sætte en sekundær mailserver (backup-mx.post.tele.dk) ind. Dette gøres som følger:
mail.domaene.dk. IN A x.x.x.x
domaene.dk. IN MX 10 mail.domaene.dk.
domaene.dk. IN MX 20 backup-mx.post.tele.dk.

Efter TDC har lukket for port 25 - med undtagelse af adgangen til TDC's egen mailserver - skal du ændre opsætningen af din mailserver til at bruge smart host (hedder også relay host). Du skal bruge smtp.mail.dk som smart host.

I postfix gøres dette for eksempel ved at indsætte følgende linie i /etc/postfix/main.cf: relayhost=smtp.mail.dk

Software til server-applikationer kan hentes fra TUCOWS - http://tucows.tdconline.dk.



Kan jeg have mail og web hostet hos andre udbydere og stadig bruge TDC Bredbånd?

Ja, dog skal du være opmærksom på, om der er lukket for at bruge en anden udbyders SMTP mailservere til at sende post. Dette er en helt almindelig konfiguration, hvis formål er at modvirke SPAM, hvorimod der for det meste er adgang til at hente post med POP3 protokollen.
Avatar billede squashguy Nybegynder
04. april 2004 - 21:00 #5
De har også lukket for netbios: http://tdckabeltv.dk/?UniversID=547
Avatar billede squashguy Nybegynder
04. april 2004 - 21:02 #6
og bemærk: det er ikke i selve modemet de har sat filter på, det er på deres side.
Avatar billede squashguy Nybegynder
04. april 2004 - 21:07 #7
james>Ved webspeed er der stadig åben for port 25 udgående. Jeg ved dog ikke med indgående.
Avatar billede squashguy Nybegynder
05. april 2004 - 00:59 #8
Det er afprøvet, ved webspeed er port 25 indgående også åben..
Avatar billede pelle-koster Nybegynder
17. juni 2004 - 21:43 #9
port 25, 110, 119 er lukket så man ikke kan sætte sin egen mailserver op eller nyhedsdomæne. der findes et alternativ men hvad er problemet egentlig?

modemet har ikke noget lukket 10000000000000000% sikker
Avatar billede squashguy Nybegynder
17. juni 2004 - 22:01 #10
pelle.. webspeed har ikke lukket for disse porte
Avatar billede pelle-koster Nybegynder
17. juni 2004 - 22:29 #11
nej for så ville din mail ikke nå frem til mig :)
Avatar billede squashguy Nybegynder
17. juni 2004 - 22:35 #12
du skrev bare de var lukket :)
Avatar billede pelle-koster Nybegynder
17. juni 2004 - 22:37 #13
sorry skulle have skrevet det på en anden måde.
Avatar billede khell Nybegynder
01. juli 2004 - 10:52 #14
Disse porte er lukket på en WebSpeed linie:
TCP Port     Beskrivelse
135     DCE endpoint resolution (epmap)
139     NETBIOS Session Service (netbios-ssn)
445     Microsoft-DS (microsoft-ds)

UDP Port     Beskrivelse
137     NETBIOS Name Service (netbios-ns)
138     NETBIOS Datagram Service (netbios-dgm)

Protokoller     Beskrivelse
53     SWIPE - IP with Encryption
55     Mobile - IP Mobility protokol
77     Sun Network Disk protokol
103     Protocol Independent Multicast protokol
-     Appletalk (anvend TCP/IP istedet)

Desuden er visse MAC adresser blokeret da visse netkort er blevet sendt på markedet med ens MAC adresser.
Blokerede MAC adresser:
00:00:00:00:00:00      Netkort defekt typisk
02:00:00:00:00:00     samme som ovenfor.
00:e0:06:09:55:66      SIS900 onboard netkort som SIS har sendt MANGE på gaden af med samme MAC
Avatar billede Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.

Loading billede Opret Preview
Kategori
IT-kurser om Microsoft 365, sikkerhed, personlig vækst, udvikling, digital markedsføring, grafisk design, SAP og forretningsanalyse.

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester